Insprutning
-
- NA-Poster
- Posts: 45
- Joined: 2004-04-15 07:47:50
- Contact:
Insprutning
944 S2 vad är det för insprutningssystem på en sådan.
Har för mig, Bosch Jetronic någonting.
Kan det vara K-Jetronic?
Tacksam för svar.
Har för mig, Bosch Jetronic någonting.
Kan det vara K-Jetronic?
Tacksam för svar.
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 45
- Joined: 2004-04-15 07:47:50
- Contact:
- Lars
- S2-Poster
- Posts: 291
- Joined: 2004-03-30 08:33:55
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Södra norrland
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Nej, det är L-Motronic M2.1
Tomas
Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
- Lars
- S2-Poster
- Posts: 291
- Joined: 2004-03-30 08:33:55
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Södra norrland
- Contact:
Hmm..nu blev jag faktiskt ställd...? I min verkstadshandbok till 944 nämner de Bosch L Jetronic, liksom på flera "porschesidor" på nätet.
Samtidigt finns såklart Bosch Motronic electronic fuel injection också, dvs. L-Motronic M2.1
Jag måste nog gräva fram instruktionsboken till min kärra och kolla vad som står i den.
Samtidigt finns såklart Bosch Motronic electronic fuel injection också, dvs. L-Motronic M2.1
Jag måste nog gräva fram instruktionsboken till min kärra och kolla vad som står i den.
PCS 7895 / 944 S2 -91 Pantherometallic
Saab 9-3 vector -04
SSIW
Saab 9-3 vector -04
SSIW
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Av någon anledning kallar Porsche ibland den för L-Jetronic i sina manualer. Det är dock en Motronic.
Skillnaden är att dels att Jetronic systemen endast skötte bränsle, ej tändning, dels att L-Jetronic var ett analogt system, dvs ingen digital mikroprocessor. Ett L-Jetronic system går t.ex inte att chiptrimma, det har ju ingen processor som går att programmera om.
Om ni tittar på styrenheten så står det säkert Motronic på den.
Tomas
Skillnaden är att dels att Jetronic systemen endast skötte bränsle, ej tändning, dels att L-Jetronic var ett analogt system, dvs ingen digital mikroprocessor. Ett L-Jetronic system går t.ex inte att chiptrimma, det har ju ingen processor som går att programmera om.
Om ni tittar på styrenheten så står det säkert Motronic på den.
Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
-
- NA-Poster
- Posts: 45
- Joined: 2004-04-15 07:47:50
- Contact:
Den som verkar mest säker säger att det ska vara L-Motronic.
Jag lyckas inte hitta detta system i Bosch handbok. L-Jetronic finns och det stämmer att Motronic är kombinerad tändning och insprutning.
Någon som vill utreda mer exakt vad L-Motronic är i och med att detta namn ej är med i Bosch-handboken(kanske Porsche-utvecklat system?)?
Jag lyckas inte hitta detta system i Bosch handbok. L-Jetronic finns och det stämmer att Motronic är kombinerad tändning och insprutning.
Någon som vill utreda mer exakt vad L-Motronic är i och med att detta namn ej är med i Bosch-handboken(kanske Porsche-utvecklat system?)?
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Du ska inte bara gå efter vem som låter mest självsäker, det finns en hel del felaktig information på internet och i diskusionforum liknande detta som utsägs med mycket stor självsäkerhet. 
Om du verkligen vill veta så ta fram styrenheten och titta vad det står på den.
Detta är den vanliga standard Bosch motronicen ofta benämnd utan "L". L-et står för flärpgivaren som mäter luftflödet, senare kom en version som heter LH-motronic med "Hot wire" mängdmätare.
Den finns i olika versioner, från tidiga 944 med version 1.1, 951 med version 3.1 till dagens modeller som jag tror är version 7 eller 8.
Mer info finns på denna sida.
http://frwilk.com/944dme/
Tomas

Om du verkligen vill veta så ta fram styrenheten och titta vad det står på den.
Detta är den vanliga standard Bosch motronicen ofta benämnd utan "L". L-et står för flärpgivaren som mäter luftflödet, senare kom en version som heter LH-motronic med "Hot wire" mängdmätare.
Den finns i olika versioner, från tidiga 944 med version 1.1, 951 med version 3.1 till dagens modeller som jag tror är version 7 eller 8.
Mer info finns på denna sida.
http://frwilk.com/944dme/
Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
- Lars
- S2-Poster
- Posts: 291
- Joined: 2004-03-30 08:33:55
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Södra norrland
- Contact:
Tomas har helt rätt. När jag t ex. kollade upp 944 hittade jag sidor som nämnde flera olika varianter insprutningssystem på bilen. Ibland hade de tom. blandat ihop det med 928:ans system
Varför inte helt enkelt maila eller ringa PorscheCenter eller nån auktoriserad verkstad och fråga, de borde ju veta vad som gäller ?
Jag har själv ringt flera gånger om allt från olja till muttrar.

Varför inte helt enkelt maila eller ringa PorscheCenter eller nån auktoriserad verkstad och fråga, de borde ju veta vad som gäller ?
Jag har själv ringt flera gånger om allt från olja till muttrar.
PCS 7895 / 944 S2 -91 Pantherometallic
Saab 9-3 vector -04
SSIW
Saab 9-3 vector -04
SSIW
-
- NA-Poster
- Posts: 45
- Joined: 2004-04-15 07:47:50
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Vi får väl gå ut och titta i våra bilar vad det står på boxen och skapa en referenslista utan fel. 
944 -83 NA
Motronic
Bosch
0 261 200 016
944.618.111.02
Vet tyvärr inte vilken version det är för det står det inte på boxen. Men det är säkert nån tidigt, 1.1 eller 1.2 med tanke på bilens ålder. 1.0 kom väl i BMW -79 eler nått?
//Magnus

944 -83 NA
Motronic
Bosch
0 261 200 016
944.618.111.02
Vet tyvärr inte vilken version det är för det står det inte på boxen. Men det är säkert nån tidigt, 1.1 eller 1.2 med tanke på bilens ålder. 1.0 kom väl i BMW -79 eler nått?
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- poh
- S-Poster
- Posts: 106
- Joined: 2004-04-13 14:22:22
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholmstrakten
- Contact:
För att förvirra ytterligare :
Saabs 16-ventilstubos hade LH-Jetronic ända fram till introduktionen av Saabs eget system Trionic.
Enda undantaget är 900:an mellan 1990-1993 som hade Lucas.
Där var man föregångare långt före Porsche, och körde med varmtrådsmätning istället för luftklappa.
Saabs 16-ventilstubos hade LH-Jetronic ända fram till introduktionen av Saabs eget system Trionic.
Enda undantaget är 900:an mellan 1990-1993 som hade Lucas.
Där var man föregångare långt före Porsche, och körde med varmtrådsmätning istället för luftklappa.
Patrik Öhrström
[url=http://www1.shellkonto.se/patriko/]Min Saab[/url]
För eller senare blir det en Porsche
[url=http://www1.shellkonto.se/patriko/]Min Saab[/url]
För eller senare blir det en Porsche
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]