Verktyg för att installera oljetrycksventilen!?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Verktyg för att installera oljetrycksventilen!?

#1 Post by gurra »

Har bytt packningarna mellan själva oljefilterhuset och blocket. Dvs där oljekylaren sitter på 944 N/A.

Men jag hade inte rätt "alignment tool" när jag satte ihop det igen så min oljetrycksventil (vet ej vad den heter på sve, oil pressure relief valve på eng) är förmodlingen nån millimeter snett och därav har jag konstant 5 bars oljetryck.

Nån som har ett sånt verktyg som man skruvar in där medans man skruvar fast huset? Vill helst inte gå o köpa ett verktyg när man bara behöver det några minuter :oops:
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Mr Z
Carrera-Poster
Posts: 322
Joined: 2004-04-04 21:58:49
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Sthlm
Contact:

#2 Post by Mr Z »

Behöver man verkligen ett speciellt verktyg till detta???
Har du inte satt nå´t fel då?

/Peter Z
MVH Peter Z

I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#3 Post by gurra »

Ärligt talat förstår jag varken teoretiskt eller praktiskt varför man skulle behöva ett verktyg för detta, men bultar man upp huset mot blocket utan att först ha skruvat in detta "verktyg" där ventilen/bulten ska sitta så löper man stor risk att det kommer nån tiondels millimeter förskjutet och då öppnar inte ventilen.

Så ja, man behöver verktyget, men har man extrem tur kan man klara sig utan!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#4 Post by 944_Driver »

Enligt Porsche ska man behöva det. Jag använde själva ventilkolven för att centrera det hela och det funka bra. 'Tror' dock att det är en annan typ av ventil på senare bilar.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#5 Post by gurra »

Phu... detn var finemang. Hade gjort klassikern o korsat kablarna trots att jag var säker på att jag hade kollat det :roll:
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#6 Post by gurra »

Ps. Det stämmer Magnus, från 87 blev det en tredelad ventil.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users