Har bytt packningarna mellan själva oljefilterhuset och blocket. Dvs där oljekylaren sitter på 944 N/A.
Men jag hade inte rätt "alignment tool" när jag satte ihop det igen så min oljetrycksventil (vet ej vad den heter på sve, oil pressure relief valve på eng) är förmodlingen nån millimeter snett och därav har jag konstant 5 bars oljetryck.
Nån som har ett sånt verktyg som man skruvar in där medans man skruvar fast huset? Vill helst inte gå o köpa ett verktyg när man bara behöver det några minuter
Ärligt talat förstår jag varken teoretiskt eller praktiskt varför man skulle behöva ett verktyg för detta, men bultar man upp huset mot blocket utan att först ha skruvat in detta "verktyg" där ventilen/bulten ska sitta så löper man stor risk att det kommer nån tiondels millimeter förskjutet och då öppnar inte ventilen.
Så ja, man behöver verktyget, men har man extrem tur kan man klara sig utan!
Enligt Porsche ska man behöva det. Jag använde själva ventilkolven för att centrera det hela och det funka bra. 'Tror' dock att det är en annan typ av ventil på senare bilar.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...