3.0 L turrbo
- gustav.ohrvik
- NA-Poster
- Posts: 18
- Joined: 2004-03-31 12:55:53
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Landskrona, bor i Kristianstad
- Contact:
3.0 L turrbo
Har en 944 S2 och är intresserad av att få in turbo i den. Kan något geni diskutera för och emot på detta, både tekniskt och ekonomiskt! Tack på förhand!
/ G Öhrvik
-
- NA-Poster
- Posts: 45
- Joined: 2004-04-15 07:47:50
- Contact:
Detta har disskuterats tidigare hä på forumet för inte så länge sedan, se tidigare trådar!
Kort sagt så är det nog en hel del jobb och största problemet är väl att denna motor ej är anpassad för laddtryck. Finns nog bättre och billigare sätt att trimma. Orginal turbomotorn är nog att föredra för billigt trimm.
Själv tycker jag att största charmen med S2:an är att den är just en sugmotor.
Vill inte vara negativ till dina planer, allt är ju möjligt om man bara vill;)
Kort sagt så är det nog en hel del jobb och största problemet är väl att denna motor ej är anpassad för laddtryck. Finns nog bättre och billigare sätt att trimma. Orginal turbomotorn är nog att föredra för billigt trimm.
Själv tycker jag att största charmen med S2:an är att den är just en sugmotor.
Vill inte vara negativ till dina planer, allt är ju möjligt om man bara vill;)
- broberg
- Addict
- Posts: 2069
- Joined: 2004-03-17 14:39:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
så gott som alla sugmotorer går o våldta med turbo.. det är ju bara det att man inte kan köra på så högt laddtryck.. en normal motor har jag för mig klarar 1.3-1.4 bar utan modifieringar...
ska man högre så krävs det ju lite mer arbete i motorn..
känner till en som spånar på att sätta i en kompressor i sin s2:a ... lyckas han med det så kommer jag nog göra det på min N/A .. på ngt vänster
ska man högre så krävs det ju lite mer arbete i motorn..
känner till en som spånar på att sätta i en kompressor i sin s2:a ... lyckas han med det så kommer jag nog göra det på min N/A .. på ngt vänster

// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
1.3-1.4 bar... nu blir jag nog tvungen att säga emot.
0.3-0.4 kanske du menar. Vill man turbokonvertera
en sugmotor och ha mer än grundladdtryck så
måste man sänka kompet till minst 8.5.
Kollade på kompet på min 924 2.0 n/a och det
var 9.3.
Orsaken som säkert många vet är att om
kompressionen är för hög kommer den större
luft/bränslemängden att självantända och skapa
sk spikningar som kan få t.ex. hål i kolvarna
som konsekvens...
Håller själv på att fundera på denna operation då
jag hållt på en hel del med turbo genom åren.
Planerar att inom snar framtid montera elektroniskt
insprut LH från bosch. Sen blir det ombyggt grenrör
och ett apc-system, även detta från saab.
Problemet är grenröret. Man vill ju gärna bygga
detta i svartstål, men då kan man få problem med
"rostflagor" (ytbeläggningar som släpper vid hög
temperatur, så det är inget bra alternativ.
Funderar på SS2343 - syrafast stål, men jag är lite
osäker på längdutvidgningskoefficienten än så
länge. Men det under luppen!
Saken är att jag jobbar på rörfirma (som
konstruktör iof) så jag har fri tillgång till material
och licenssvetsare... Annars brukar just röroperationerna
vara det svåra med sådanahär projekt.
Det innebär ju även ombyggt insug.
/x
0.3-0.4 kanske du menar. Vill man turbokonvertera
en sugmotor och ha mer än grundladdtryck så
måste man sänka kompet till minst 8.5.
Kollade på kompet på min 924 2.0 n/a och det
var 9.3.
Orsaken som säkert många vet är att om
kompressionen är för hög kommer den större
luft/bränslemängden att självantända och skapa
sk spikningar som kan få t.ex. hål i kolvarna
som konsekvens...
Håller själv på att fundera på denna operation då
jag hållt på en hel del med turbo genom åren.
Planerar att inom snar framtid montera elektroniskt
insprut LH från bosch. Sen blir det ombyggt grenrör
och ett apc-system, även detta från saab.
Problemet är grenröret. Man vill ju gärna bygga
detta i svartstål, men då kan man få problem med
"rostflagor" (ytbeläggningar som släpper vid hög
temperatur, så det är inget bra alternativ.
Funderar på SS2343 - syrafast stål, men jag är lite
osäker på längdutvidgningskoefficienten än så
länge. Men det under luppen!
Saken är att jag jobbar på rörfirma (som
konstruktör iof) så jag har fri tillgång till material
och licenssvetsare... Annars brukar just röroperationerna
vara det svåra med sådanahär projekt.
Det innebär ju även ombyggt insug.
/x
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
951:ans grenrör är gjort i SS 2333 (eller SS 2337), flänsarna i kromstål (8-9% krom).
Tomas
Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
- Sydbom
- Turbo-Poster
- Posts: 646
- Joined: 2004-04-07 14:51:50
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sthlm, Österskär
- Contact:
http://www.enem.se
på enems sida vet jag att jag läste om en kompressor matad 400hk S2 motor för något år sedan!
ch denna kille i 944sveriges medlemsregister verkar ha en, kanske samma!?
Björn Nygren Stockholm bjorn.nygren@hotsnacks.com 944S2 -91 kompressor
maila honom och berätta sedan för oss vad svaret blev! en kompressor matad S2 måste vara bättre att köra en vad turbon är tycker man!
på enems sida vet jag att jag läste om en kompressor matad 400hk S2 motor för något år sedan!
ch denna kille i 944sveriges medlemsregister verkar ha en, kanske samma!?
Björn Nygren Stockholm bjorn.nygren@hotsnacks.com 944S2 -91 kompressor
maila honom och berätta sedan för oss vad svaret blev! en kompressor matad S2 måste vara bättre att köra en vad turbon är tycker man!
Har ägt:
Porsche 924 -81
Porsche 944 turbo -86
Läs mitt Boxster reportage: http://www.sportbilen.se/index.php?page=reportage.php?id=176
Porsche 924 -81
Porsche 944 turbo -86
Läs mitt Boxster reportage: http://www.sportbilen.se/index.php?page=reportage.php?id=176
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Intressant projekt... håll oss underrättade... kan ju tänkas vara fler 924or som behöver mer pulver...Turbo-Puh wrote:Håller själv på att fundera på denna operation då
jag hållt på en hel del med turbo genom åren.
Planerar att inom snar framtid montera elektroniskt
insprut LH från bosch. Sen blir det ombyggt grenrör
och ett apc-system, även detta från saab.

- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
Lovar. Den dag jag tar tag i det projektet så blir det nog rätt omfattandepatand wrote:Intressant projekt... håll oss underrättade... kan ju tänkas vara fler 924or som behöver mer pulver...Turbo-Puh wrote:Håller själv på att fundera på denna operation då
jag hållt på en hel del med turbo genom åren.
Planerar att inom snar framtid montera elektroniskt
insprut LH från bosch. Sen blir det ombyggt grenrör
och ett apc-system, även detta från saab.
dokumentering....
/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users