Bilens HK från 0-100 tid?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

Bilens HK från 0-100 tid?

#1 Post by Jon80 »

Har läst lite om olika G-mätare. Dessa ska tydligen också kunna visa 0-100 och 100-0 tider. och även kunna 'räkna' antal HK, eller hur det nu var..

Någon som vet hur detta går till? Bilens vikt behövdes tydligen för en så exakt HK uträkning som möjligt.

Mvh Jon
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#2 Post by 944_Driver »

Det är bara lite vanlig fysik, F=m*a. Vet du massan m och kan mäta accelerationen a går det att få fram kraften F. Sedan gäller P=F*v där P är effekten, v hastigheten och F den framtagna kraften. v räknas ut med hjälp av a och tiden t, v=a*t.

Det är möjligt att jag råka ta någon liten genväg så här mitt i natten efter några öl men det är iaf principen.

Jag och en polare gjorde några liknande mätningar genom att istället mäta på tändningen och sedan låta ett program tugga på det och lite data om bilen, då fick vi rätt snygga effektkurvor uppritade också.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#3 Post by Karl Birgander »

växlingar ställer väl till det rätt ordentligt?

borde man inte få ett bättre värde om man körde på en växel från typ 3000 rpm till varvstopp?
eller så kan man be "skillz" växla så kan man strunta i växlingstiden :D
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#4 Post by Jon80 »

Ah... Nu har är det allt bra längesedan man gick ut gymnasiet.. hade totalt tappat P = F * v.
Plitar nämligen lite på ett GPS program, som redan idag loggar 0-100 och Accelerationen och presenterar detta i en graph i realtid.. Skulle vara lite fränt att se effekten i realtid också.

För att få det hela så exakt som möjligt (ignorerar vi växlingarna) så borde P = F * a .. fast där F inte bara är m * a, utan även inverterat värde av det totala motståndet bilen gör (vind och drivlina). Om jag kör bilen i 150km/h, och slänger i Neutral och loggar de-accelerationen, så får jag en graf över hur mycket kraft (F-negativ) som aggerar på bilen. Borde bli ganska rätt om jag då kör denna formel:

P = (F + Fnegativ) * v ; Förutsatt att Fnegativ är ett possitivt värde
Fnegativ är naturligtvis en funktion av farten. Detta borde ge ett possitivt P, även vid konstant a = 0.

Vad säger ni om detta resonemang, kan jag vara ungefär rätt ute?
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#5 Post by Pär Hylander »

Såfort man har fått upp lite fart så ställer saker som rullmotstånd och framförallt luftmotstånd till det rejält. All effekt går ju inte till att acca, utan ju fortare det går, går alltmer till att bara upprätthålla befintlig hastighet. Vid toppfart går ju ingen effekt till att acca, bara till övervinna rull och luftmotstånd...
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#6 Post by Jon80 »

Pär Hylander wrote:Såfort man har fått upp lite fart så ställer saker som rullmotstånd och framförallt luftmotstånd till det rejält. All effekt går ju inte till att acca, utan ju fortare det går, går alltmer till att bara upprätthålla befintlig hastighet. Vid toppfart går ju ingen effekt till att acca, bara till övervinna rull och luftmotstånd...
Jao, och det var det jag försökte få fram genom mitt svamel här ovan, om man kan ta med rullmotstånd och luftmotstånd och allt det, genom att göra en De-accelerations graf, som självklart är specad för varje bil. Då borde man få fram det totala motståndet, och genom att lägga till detta motstånd (negativa kraften) med Accelerations kraften, så borde väll P = Ftot * v bli ganska rättvisande... eller tänker jag fel?
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#7 Post by 944_Driver »

GPS tror jag inte riktigt på för att logga 0-100 med och liknande, i min värld räcker inte riktigt GPS:ns uppdateringsfrekvens till för det. Men det kanske finns special-GPS:er som får positionen mycket mer ofta än 1 gång per sekund? Annars är ju en GPS förträfflig på många sätt och kombinera man data från den med accelerationsdata måste man kunna få fram riktigt fina kurvor.

Och som Pär påpekar måste man absolut ha med luftmotstånd och rullmotstånd för att få ut nått vettigt. I programmet StreetDyno jag och min polare använde får man mata in data på frontarea och cv-värde tillsammans med en massa annat som däck innan man drar en repa på tex 2:ans växel från tomgång till varvstopp. Det gäller dock att bilen inte spinner loss eller att vägen lutar nått för då blir det skit.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#8 Post by Jon80 »

Jamen om man kör en rullningsrepa från tex 150km/h så får man ju med ALLA motstånd. Måste ju bli ännubättre än att mata in frontarea och cv, för alla bilar har ju lite olika inremotstånd.

GPSens uppdateringsfrekvens på 1-gång i sekunden fungerar aldeles utmärkt! Resten sköter den fina matematiken. Om tex vid tiden 0 kör du i 0km/h, och vid tiden 1s kör du 0.5km/h, så startade du antagligen inte vid tid 0, utan kanske vid 0.95s. Detta fås fram genom att titta på lutningen på kurvan mellan tid 1 och 2, och sen gör man antagandet att accelerationen är hyffsat linjär den första tiden.. likadant när du närmar dig 100... 8sek = 99.. 9sek = 114. Visst.. det blir inte Exakt på hundradelen, men exakt nog för de flesta om man kör flera repor.

Här kommer lite bilder på programmet föresten:
http://echooff.no-ip.com/gpsolid/v1_1.jpg
http://echooff.no-ip.com/gpsolid/v1_2.jpg
(Avg T. och Top G fälten är inte färdiga, varför dessa visar helt fel!)

Vet ej om detta var ett lyckokast.. men accelerationen blev 8.625 med två personer i bilen, ungefär halvtank. Enligt instruktionsboken ska bilen göra 0-100 på 8.4sekunder. Bilen är en Automat, så i det avseendet är föraren av mindre betydelse, men jag kan inte ladda 100% från stillastående, för då river det loss lite. Båda graferna visar samma repa, den ena hastigheten, den andra G-mätning. Osäker på hur plan vägen var, om det var lite uppför eller nerför. Kommer att lägga till en Altitud graf för att kunna kolla detta.

Vill dock höja en varningensfinger... Än så länge är programmet inte direkt uttestat, då ganska få körningar gjorts. De körningar som gjorts verkar ha spottat ut relevant data.

(Jobbets lastbil heter inte längre 'lastbilen' utan får benämningen '15.7:an' Hahah :D)
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#9 Post by claves »

Var placerar du gps när du mäter?

När får vi Beta testa?

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#10 Post by Jon80 »

Min GPS enhet har magnet undertill, så jag satte den frampå instrumentpanelen.. var tydligen någon metall där under. Sambon satt med datorn i knät.

Beta testa här: forum/viewtopic.php?t=6761
Och raportera alla problem.. jag hade problem med att köra flera 0-100 tider på rad.. men tror jag fått ordning på det nu.

Mvh Jon
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
MickeJ
S-Poster
Posts: 174
Joined: 2004-07-08 23:09:06
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Malmby, Strängnäs
Contact:

#11 Post by MickeJ »

För några år sedan när dessa sk G-mätare blev populära så testades de på dragstrippen. Om jag inte minns fel så var de väligt nära banans mästutrustning. Nu talar jag om 402 meters tider och slutfart. Hästkraftsmätningen vid acceleration är nog lite lättpåverkad av ytte faktorer. Men med 402m slutfart och vikt är det rätt lätt att räkna fram hk, mellan tummen och pekfingret. Sedan kan man väl jämföra det resultatet mot den hk siffra g-mätaren ger.

Om inte annat kan det väl vara kul att mäta g krafter på bana, kanske...

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#12 Post by Jon80 »

Fråga om forlmerna här nu..
F = m * a
P = F * v
Är ju de jag måste använda.. men vilket 'v' ska jag använda mig av? Vi tar ett exempel
Bilen accelererar från 80 till 89km/h på 1 sekund, det ger a = 2.5m/s2
massan säger vi är 1300 (ungefär en 951a va?)

F = 1300 * 2.5 = 3250 (blir väll Newton här va?)

Men sen då? Är det Vmedel vi ska ha (80+89)/2 = 84.5km/h -> 23,47m/s
som ska in i

P = F*v

Blir ju som sagt en ganska stor skillnad mellan v = 80 och v = 89. P's enhet, blir det Watt de?
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#13 Post by Maxx »

P måste väl ändå vara olika vid v = 80 km/h och v = 89 km/h? Det är ju accelerationen för ögonblicket som ger hur stor effekten är just då.

Accelerationen får man ju från g-sensorn och massan på bilen vet man, därmed har man också kraften (N). Samtidigt har man ju hastigheten från GPS:en och tillsammans med kraften så får man ut effekten för ögonblicket.

P = m * a * v (Effekt = bilens massa inmatad * värde från g-sensorn x 9,82 * hastigheten från gps:en)

Vore väl inga problem att visa på skärmen hur många hästkrafter/kW man får ner i backen för tillfället eller få en fin effektkurva loggad? Naturligtvis påverkar vindhastighet, underlag, lutning på underlaget och så vidare men det man vill veta är väl ändå vad man får ut under normala förhållanden?

Reservationer för att jag tänkt fel. :)

Apropå rullmotstånd, vindmotstånd osv ... http://auto.howstuffworks.com/question497.htm
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#14 Post by Jon80 »

Har ingen G-mätare, använder GPSen istället, och den blir lite grovhuggen.
Men om jag tar genomsnits accelerationen av före, och efter en hastighetspunkt så borde det bli hyffsat rätt med effekt. Dock ska man komma ihåg att Total motor effekt är:

Ptot = Pdriv + Pluft + Prull + Pel + Pacc (Pdriv = Motstånd i drivlinan, Pluft = Luftmotstånd, Prull = Rullmotstånd, Pel = Elektriska prylar som bakuppvärmd ruta, AC ect, Pacc = Acceleration)

Pacc är ju det vi får ut genom att bara kolla på vilken effekt man använder till att accelerera. Alltså försvinner effekt i alla de andra elementen, som inte kommer att visas. När jag väl fått allt att funka så kommer man att kunna logga en rullandes bil. Du rullar från tex 120km/h med friläge ner till typ 20km/h. Då får man fram Pluft + Prull + Pdriv (där endast delar av Drivlinan är med, då tex bara halva växellådan snurrar) vid varje hastighet (då speciellt Pluft ändras exponentiellt).

Något som kan vara väldigt intressant utan att göra rull-tester, är att om man mosar ut Pacceleration för användaren, så kan man köra multipla körningar där man slår på El-bakrutan, AC:n ect. och får på detta vis ett hum om hur mycket effekt dessa system plockar. (En FET Baslåda kan vara kul att kolla också ;)
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#15 Post by Maxx »

Någon som inte sov (vilket jag gjorde) på matte- och fysiklektionerna när de gick natur eller teknisk på gymnasiet borde kunna förklara hur man ställer upp en formel för att räkna ut accelerationen om du har en sträcka/tid-kurva. (Allt vad gäller derivata och integraler är ett stooort svart hål för mig.)

Men i praktiken kommer det väl inte att funka med enbart gps på grund av taskig precision?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]