Några potentiella problem med startknapp?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

Några potentiella problem med startknapp?

#1 Post by Jon80 »

Har kollar runt lite, och jag tror inte detta blivit behandlat förut.

Funderar på att peta in en startknapp i bilen, då det 'racklar' lite i tändlåset på bilen. Krånglar iof inte ännu, och amerikanarna säger ju "If it's not broken, don't fix it".. men förebyggande syfte kan aldrig vara fel ;)

Min ganska enkla fråga lyder som såhär:
Med vanlig nyckel, så kan aldrig startmotorn köras utan att tändningen först är på.. med startknapp går det ju att trycka på knappen, utan att man vridit på tändningen.. finns det någon risk med att något i motorn går sönder om man vrider på startmotorn utan att tändnignen är på?

(Kan gå paj andra grejor om man pillar på knappen med växel i.. men det när något annat det)

Mvh 'Ovan motorsnickare'
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#2 Post by Pär Hylander »

Jag har det så. Har iofs kvar "tändlåset" vid ratten mest för att ha kvar rattlåsfunktionen.

Jag tycker det är praktiskt att kunna köra runt startmotorn utan att tändning är, jag har dessutom bränslepumpen med manuell av/på.

En potentiell risk är att startmotorn inte är spärrad när motorn går, råkar man trycka till knappen när motorn är igång så kan kanske tandhjulet/svänghjulet och startmotorn ta skada.

Normalt sett stängs alla elförbrukare (typ lampor) av när man drar nyckeln till startläge, den funktionen har jag inte i med min startknapp men det har funkat bra ändå

Såhär fult har jag monterat det, knapp för start resp vippbrytare för tändning. Halvvägs ner på sidan
http://web.comhem.se/~u73302670/polare/par.html
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#3 Post by Jon80 »

Diggar din räjser Pär ;)

Med andra ord, så är det helt ofarligt att 'torrköra' startmotorn när tändningen inte är påslagen / nyckeln inte sitter i?
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#4 Post by Karl Birgander »

Använder man vippbrytare av "flygplansmodell" med lock som fälls ner i avstängs läge minskar ovan risker.
kostar inte mycket, men mer än en enkel tryckknapp.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#5 Post by Karl Birgander »

Jon80 wrote:Diggar din räjser Pär ;)

Med andra ord, så är det helt ofarligt att 'torrköra' startmotorn när tändningen inte är påslagen / nyckeln inte sitter i?
helt lugnt!
det är ju man ofta gör när man komptestar bl.a. :D
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users