Nödvändigt byta vattenpump i samband med kamrem?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

Nödvändigt byta vattenpump i samband med kamrem?

#1 Post by Anton N »

Hej,

Jag har precis åkt på att byta kam- och balansaxelrem och mekanikern föreslår då att jag även bör byta vattenpump i samma veva iom dess svåråtkomliga läge. Vattenpumpen verkar dock fungera bra och är bytt för 5000 mil sedan. Vad säger ni, är detta verkligen nödvändigt? Lagom sur merkostnad sådär...

Mvh
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

Isse
Turbo-Poster
Posts: 470
Joined: 2004-11-02 09:18:48
Bilmodell: 944
Location: Göteborg/Norrköping
Contact:

#2 Post by Isse »

Nja, personligen tycker jag att den bör hålla upp mot 5000mil till. Men det beror ju på om kylvättskan är regelbundet bytt. Annars är ju risken att den slits ner snabbare. Men det är en chansning man får göra. Annars gör du det själv vid ett senare tillfälle som en "planerad" service under en vinter.
Mvh Ismael Frisk
Motto: Keep it Basic!

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#3 Post by Pär Hylander »

Nä, det verkar inte så smart tycker jag. Sååå j*kla krångligt att ta av remmarna för ev vattenpumpsbyte är det inte
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Lasse
Turbo-Poster
Posts: 611
Joined: 2004-05-06 10:29:40
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: 1991
Location: Strövelstorp
Contact:

#4 Post by Lasse »

nog ska den hålla längre än 5000mil!?
Mvh Lasse
Porsche 944 -85B Mogges gamla
Porsche 944 -85b med turbofront. Skrotad
Farsan 944 S2 Cab -90 Såld..
Morsan 944 S -87
Skåne/Strövelstorp

User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

#5 Post by Anton N »

Okidok, låter bra. En annan sak förresten, är gnissel ifrån löp-/spännrullar ett säkert tecken på att de börjar ge upp?

Glad påsk!
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#6 Post by Bosse »

Om du inte har en uppgraderad vattenpump (modifierad) så är det kanske en bra idea att fixa detta samtidigt.
Kommer ihåg att mäster Sandén påpekade att det var bra att min gammla 86a hadde modifierad vattenpump. Vet inte vad detta innebär.
Bosse

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#7 Post by headline »

Bosse wrote:Om du inte har en uppgraderad vattenpump (modifierad) så är det kanske en bra idea att fixa detta samtidigt.
Kommer ihåg att mäster Sandén påpekade att det var bra att min gammla 86a hadde modifierad vattenpump. Vet inte vad detta innebär.
Bosse
Vad är det för skillnad på den uppgraderade pumpen?

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

AndreasNyström
S-Poster
Posts: 167
Joined: 2006-01-08 17:30:23
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Eskilstuna
Contact:

#8 Post by AndreasNyström »

Eftersom kamremmen oftast sitter ihop med vattenpumpen så brukar man ju rekommendera att byta vattenpumpen samtidigt, då en rem som man tagit bort, helst alltid ska bytas.. osv.
Känns det för jobbigt ekonomiskt, så kan man ju chansa och hoppa över vattenpumpen0.

"är gnissel ifrån löp-/spännrullar ett säkert tecken på att de börjar ge upp? "

BYT!. :) Har sett kamremmar gått av pga ägarna inte ville köpa ny spännrulle.
- 924 n/a -79

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#9 Post by claves »

När moddades vatten pumpen? vilka årsmodeller har det?

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
sweanders
Turbo-Poster
Posts: 917
Joined: 2004-03-29 22:25:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#10 Post by sweanders »

En av skillnaderna är väl att impellern är i plast och inte metall på senare bilar. Kan vara att det endast stämmer på 928.
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

Isse
Turbo-Poster
Posts: 470
Joined: 2004-11-02 09:18:48
Bilmodell: 944
Location: Göteborg/Norrköping
Contact:

#11 Post by Isse »

och att de las till en metall skena på ett ställe som hindrar remmen från att kunna hugga tag i varandra.
Mvh Ismael Frisk
Motto: Keep it Basic!

Terry
S-Poster
Posts: 184
Joined: 2004-10-15 13:30:28
Telefon: 0730420301
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Location: Ljungby, Småland
Contact:

#12 Post by Terry »

Börjar det låta från spännrullarna är det säkerligen dags att byta dem!
Det gjorde inte jag och nu är toppen på renovering!
Byte av två ventiler och en ny packningssats samt planing! (plus lite annat!)
Mitt tips är att GÖRA DET!!
/Terry
Nu kanske...

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#13 Post by Pär Hylander »

Skilj på rullar och vattenpump!

Verkar rullarna glappiga så är det ju dags för byte av dom (och remmen idittfall då alltså) typ bums. Men vattenpumpen känns ju som pengar i sjön, den hänger antagligen med hela nästa kamrem oxo...
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Isse
Turbo-Poster
Posts: 470
Joined: 2004-11-02 09:18:48
Bilmodell: 944
Location: Göteborg/Norrköping
Contact:

#14 Post by Isse »

Håller med Per, vattenpumpen ligger ju typ 3-5år bort i tiden inför byte om du ligger på 1000mil om året. Så om du börjar nu med att skippa en CocaColaburk om dagen så har du ju pegarna då :)
Mvh Ismael Frisk
Motto: Keep it Basic!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users