931 går orent på höga varv!?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Aspen
S-Poster
Posts: 108
Joined: 2004-04-23 15:13:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm/Enskede
Contact:

931 går orent på höga varv!?

#1 Post by Aspen »

Orginal 924t -81, går orent på tomgång och på höga varv?

Har bytt stift, fördelarlock, tändkablar och kollat tändningen!? Den verkar inte heller ladda batteriet, elfel?

Tacksam för tips på felsökning!?

Vill gärna få ordning på grejorna till Tullinge nästa lördag :lol:
Regionsombud Stockholm - PCS
PCS #5078
Röd 944 -85b
Vit 911 3,2 -84
Saab 9-5 Aero Kombi
Saan 9-3 2,0T SS
www.alltommotor.se

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#2 Post by Pär Hylander »

Fördelaren ska ju ställa om tändningen både på trycket i insuget och på varvtal. Finns väl en god chans att det inte funkar som det ska. I bla Haynes finns det värden vid olika varvtal (du behöver en tändinställningslampa) som kan ge vägledning.

Edit, såg att det är en -81 du har, då funkar det nog inte likadant som på min 79:a eftersom din tändning är mer elektronisk.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Aspen
S-Poster
Posts: 108
Joined: 2004-04-23 15:13:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm/Enskede
Contact:

#3 Post by Aspen »

Tack för svaret, Pär!

Fick hjälp med att kolla tändningen...med Haynes och "lampa"...den är ok!

Generatorn var däremot trasig, har nu bytt den samt diverse kablar som gav spänningsfall => helt ny bil!! Nu kör jag med "Fuel injection cleaner" och hoppas på att de sista ryckningarna ska gå bort snart....

Misstänker dock att tanken inte är tät!? Tankade fullt för första gången idag och det lukar nu ordentligt med bensin i bilen!?? Detta kanske påverkar trycket av soppatillförsel vid kraftigt gaspådrag!? Måste kolla det så snart som möjligt!?

Ska på med nya däck i veckan oxå...vore kul att åka en sväng på lördag!
Regionsombud Stockholm - PCS
PCS #5078
Röd 944 -85b
Vit 911 3,2 -84
Saab 9-5 Aero Kombi
Saan 9-3 2,0T SS
www.alltommotor.se

Racing
S-Poster
Posts: 113
Joined: 2004-03-30 00:45:13
Contact:

#4 Post by Racing »

Lukten bottnar troligen i slangen emellan tank å påfyllningspip då den passerar i kupen.
Fäll baksätet å flytta undan mattan för å kolla.

Tomgång å lustigt uppträdande i allmänhet;
Ta fram blocknyckel 12 å 14.
Släpp anslutningarna till spridarna.
Skruva ur de samma.
Montera tillbax anslutningarna på spridarna.
Ta nu och skruva väck gummibälgen emellan luftfilter boxen och mängdmätaren.

Kika under instrumentpanelen vid ratten.
Ovanför alla säkringar sitter en omgång reläer.
Ett av dessa har en säkring uppepå.
Detta är bränslepumps relät.
Ta ur detta ur sin sockel å kika i botten på det för att se vilken pol som e vad.
Brygga därefter emellan kontakt 30 och 87 med en kabel i SOCKELN.
Du kommer nu höra bränslepumpen gå.
Absolut inget bränsle skall komma ur spridarna vid avslagen motor i detta läge.
Pressa gradvis ner den aluminium klappa du ser på mändmätaren.
I det att du gör detta kommer spridarna att lämna bensin.
de skall ge en DIMMA vid minsta utslag.
Gör de inte detta e de kass och kan EVENTUELLT fås att funka bättre med en sk ultraljud rengöring.Vissa ÅF av Malmö Bildelar samt VISSA ÅF av Din Bil har utrustning för detta.
Annars e det bara byte som gäller.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users