Turboslitage

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3574
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Turboslitage

#1 Post by Bathory »

Hur kollar man lättast om en turbo är sliten eller är ök.
Vill ju inte bli lurad om jag köper en beggad.
Har hört att man kan känna om det är glapp men är det upp & ned eller är det i längdriktning?

Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#2 Post by Karl Birgander »

upp och ner ska det inte vara glapp.
sen är det bra att titta på kompressorhjulet om mindre möss, miator eller mopedister har skadat det.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3574
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

#3 Post by Bathory »

Men det är ok i längdriktning?
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#4 Post by Karl Birgander »

vänta lite nu... tänkte nog fel nu....
i upp och ner riktning så får det vara ett litet spel, men bara litet.
det är ju här som oljan lägger sig som en film så att spelet blir mycket mindre med olja i.
i längsled ska det vara så lite glapp som möjligt....

damn... nu blev jag osäker bara för det... vänta gärna på nåt mer svar... :oops: :oops:
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Micke265
NA-Poster
Posts: 49
Joined: 2005-06-13 15:10:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Helsingborg / Västerås
Contact:

#5 Post by Micke265 »

Karl Birgander wrote:vänta lite nu... tänkte nog fel nu....
i upp och ner riktning så får det vara ett litet spel, men bara litet.
det är ju här som oljan lägger sig som en film så att spelet blir mycket mindre med olja i.
i längsled ska det vara så lite glapp som möjligt....

damn... nu blev jag osäker bara för det... vänta gärna på nåt mer svar... :oops: :oops:
stämmer bra de...får vara lite radielt glapp men ska inte vara nått direkt känbart glapp axielt

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#6 Post by 951master »

inte glapp...

"lagerspel"! "glapp" är något helt annat, men axeln skall ha ett RADIELLT lagerspel på några tiondelar, OBS! RADIELLT, upp till ca 4 tiondelar, är det mer så börjar den nog bli lite sliten, å då är den "glapp" :-), glappar axeln uppåt 1mm eller mer så är den slut!

axiellt (längsled) har en ny turbo endast ett par hundradelar "spel", detta spel är ej kännbart, en turbo som har gått ett antal 1000mil kan dock ha ett litet "glapp" axiellt på några tiondelar utan att vara i akut behov av renovering, men om "glappet" överstiger 3-4 tiondelar så är en renovering att föredra...

Ursäkta att jag märker lite ord, men det är viktigt att förstå skillnaden på begreppen...


Mvh/R
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3574
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

#7 Post by Bathory »

Tackar för det :D
Nu vet jag hur & vad jag skall kolla.

Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]