Ska byta till riktig bromsvätska i nya åket, men har aldrig tidigare grejat med nån bil med ABS innan. Är det något särskilt att tänka?
Eller är det precis som på en bil med normalt system.
nån som vet hur mycket det går i en s2:a med ABS? antar strax över litern?
min tidigare bmw ville ha 0.7-0.8 liter, men med pluttok och inget abs....
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Köpte 2 literflaskor för att vara på den säkra sidan..
Har väl ca 0.9 dl kvar i den andra flaskan..
Man ska koppla loss pluspolen från batteriet innan man sätter igång..
På så sätt så lurar man styrenheten att man har samma
nivå som det var innan.. Man nollar den liksom.
Annars tror jag att den kan bli lite skum..
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425
Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )
ABS har inget med hur mycket olja du har i systemet. ABS funkar som en givare mot hjulet som märker av om hjulet låser sig eller inte. Dvs elektroniskt. Så det ska ju inte skilja något alls från ett vanligt bromssystem på så sätt.
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.
skillz wrote:ABS har inget med hur mycket olja du har i systemet. ABS funkar som en givare mot hjulet som märker av om hjulet låser sig eller inte. Dvs elektroniskt. Så det ska ju inte skilja något alls från ett vanligt bromssystem på så sätt.
fundera på detta: vad kan ABS göra om den endast mäter vid hjulen och sedan bara är elektroniskt?
jag är fullt medveten om hur abs fungerar, och det är bra mycket mer än en givare på varje hjul. givaren fångar upp signalen om hjulets rotation och skickar den till en "dator" som sedan använder olika former för att reglera tryck i olika kretsar.
Det är den senare delen som kanske inte i sig innehåller så värst mycket bromsvätska, men som även behöver rör från de olika delarna i huvudbromscylindern och sedan rör vidare ut till alla hjul.
på en bil utan abs hade det räckt med rör från huvudbromscylindern till varje hjul.
Jag köper nog 2 st ½ RBF600 till så jag kan lufta ut lite till sen när jag kört lite inspirerat.
tack för hjälpen janne!
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Du har en cylinder som ABS'en är kopplad till oftast huvudcylindern. Och den dödar trycket med impulser eller hur man nu ska förklara genom att stänga av/minskar flödet med en sorts backventil. Vilket gör att den aldrig låser bromsarna.
Jo jag vet hur ABS funkar. Men det finns många olika sorters ABS-system men det är bara på de nyare bilarna som det brukar vara något som skiljer från vanliga bromssystem.
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.
skillz wrote:Du har en cylinder som ABS'en är kopplad till oftast huvudcylindern. Och den dödar trycket med impulser eller hur man nu ska förklara genom att stänga av/minskar flödet med en sorts backventil. Vilket gör att den aldrig låser bromsarna.
Jo jag vet hur ABS funkar. Men det finns många olika sorters ABS-system men det är bara på de nyare bilarna som det brukar vara något som skiljer från vanliga bromssystem.
Låte väldigt skummt det där.. Om ABS'en aggerar på huvudcylindern, lossar den alltså bromsen på alla fyra hjulen. Så fungerar inte en ABS. Om så skulle vara fallet skulle en ABS'ad bil vara livsfarlig! Betänk att du kommer rullandes med bilen, och ett däck hamnar på en isfläck när du bromsar, då skulle hela bilen bli helt obromsad, bara för att ett hjul har dåligt grepp.
Själva idén med ABS är att lossa bromsen på de hjul som har dåligt grepp, men behålla trycket på övriga hjul. Det är ju därför man ska fortsätta trycka ner pedalen ännumer även när ABSen börjar hacka under fotsulan, om så krävs.
Vill med detta säga att jag absolut inte vet exakt hur en ABS fungerar, men jag tror ju absolut inte att den aggerar direkt på bromscylindern.
Mvh Jon
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
På min 924 klarar jag ett bromsvätskebyte på ca en halvliter. Förrförra året fick jag öppna två flaskor och förra året klarade jag mig med en.
Att man ska behöva köpa 4 flaskor till en abs-försedd bil låter lite väl häftigt tycker jag.
Mycket hänger nog på att man inte pumpar in luft, gör man det blir går det åt mer vätska för att bli av med den igen. Jag har hört, men inte själv haft den tråkiga erfarenheten, att med ABS så kan det bli svårluftat om man får luft i abs-pumpen. Vill minnas jag läst ngn procedur hur man ska göra då, inkl handkörning av den pumpen
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
Pär Hylander wrote:Att man ska behöva köpa 4 flaskor till en abs-försedd bil låter lite väl häftigt tycker jag.
eg. är min avsikt att ha 3 flaskor bredvid mig när jag ska byta nu och ha mer tillgänglig så jag kan "byta" den vätska som är i oken.
lite efter jannes recept ovan att det kan gå åt aningen mer än 1 liter.
jag är själv osäker på hur mycket vätska som finns i 4 st fyrkolvsok...?
Pär Hylander wrote:
Mycket hänger nog på att man inte pumpar in luft, gör man det blir går det åt mer vätska för att bli av med den igen. Jag har hört, men inte själv haft den tråkiga erfarenheten, att med ABS så kan det bli svårluftat om man får luft i abs-pumpen. Vill minnas jag läst ngn procedur hur man ska göra då, inkl handkörning av den pumpen
precis! det är ungefär detta jag hört också!
jaja. jag raggar tag i en flaska eller två till och gör mitt bästa helt enkelt!
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
[quote="Karl Birgander"]
jag är själv osäker på hur mycket vätska som finns i 4 st fyrkolvsok...?
Gjorde en uppskattning, om vi antar 2 cm cylinderslaglängd är fylld med vätska, beror alltså på hur slitna bromsbeläggen är. Så blir det 91 cm3 för per S2-ok och 102cm3 per turboS-ok. 36+40 mm resp 36+44 mm diameter.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
De gånger jag bytt vätska i ABS-system har det inte varit några konstigheter alls, bara att trycka i ny vätska med bromsman eller vad den där prylen heter.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
För mig räckte 1 liter. Det gäller bara att inte låta behållaren bli tom så att man får in luft vilket kan ta tid att få ut.
Finns heller ingen anledning att koppla ur batteriet. Vad jag vet så finns det inget minne för låg bromsvätskenivå och ifall det gör det så registrerar den ändå inget så länge tändningsnyckeln är avslagen.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
MarcusLi wrote:Skiljer på mekanisk / hydraulisk koppling också, kanske det som motvierar skillnaden i vätskevolym eller har alla 9X4 hydraulisk koppling?
Alla 944or har iaf hyrdralisk koppling..
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.
skillz wrote:Du har en cylinder som ABS'en är kopplad till oftast huvudcylindern. Och den dödar trycket med impulser eller hur man nu ska förklara genom att stänga av/minskar flödet med en sorts backventil. Vilket gör att den aldrig låser bromsarna.
Jo jag vet hur ABS funkar. Men det finns många olika sorters ABS-system men det är bara på de nyare bilarna som det brukar vara något som skiljer från vanliga bromssystem.
Bra förklaring Michel Vad Jag drar för slutsats är Aspberger inte är något nytt under solen , men bidrar till att utvecklingen går framåt.