Grövre krängningshämmare

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1172
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Grövre krängningshämmare

#1 Post by Peedster »

Hallå!

Ni som har testat 951 mot 968CS krängningshämmare vad har ni för åsikter?
Har läst mycket om att det är en väldigt bra uppgradering, men å andra sidan finns det ju ännu bättre grejer för en slant till.

Kommer man nöja sig med CS krängaren eller vilja byta upp sig om ett tag vid bankörning ändå?
Minns att Björn Nilsson skrev att de är för "klena" för bana!?

Andreas Zolnir tillverkar krängare, eller? Läste på rejsa nån gång att han skulle börja "kränga" krängare :lol:

Bilen byggs för bana!

Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

#2 Post by Björn Nilsson »

Jepp, Zolnir säljer krängare som är ställbara, den bakre kan ställas mellan 9-45 N/mm.

Jag tycker man ska sätta dit en ställbar iaf så man kan justera balansen. Men först ska ju fjädrarna vara rätt. När man valt fjädrar kan man skaffa sig ett hum om hur kraftig krängaren skall vara.

Mät krängaren fram så kan jag räkna ut hur kraftig 951 VS 968CS är.

Mvh Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#3 Post by Anders Larsson »

Björn: Vad är det för nackdel att ha förhållandevis mjuka fjädrar ihop med grova krängare?..om det nu är en nackdel :?
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

#4 Post by Björn Nilsson »

Anders Larsson wrote:Björn: Vad är det för nackdel att ha förhållandevis mjuka fjädrar ihop med grova krängare?..om det nu är en nackdel :?
Nackdelen är ju att du har en gunghäst när du bromsar, accar. det är väl mest svenssonbilar som har den setupen. Det blir mjukt å fint när det går rakt fram sen kränger den inte som ett sjunkande skepp när det svänger.

Det blir en rätt kraftig krängare om man ska ha mindre roll. Fjäder+krängare= Totala krängmotståndet.

krängaren skall användas för att ta en del av den viktförskjutning som uppstår vid tex sväng å slänga över det på motstående sida.

Fjädern å dämparen är ju till för att hålla däcket i backen så bästa grepp finns.

Men jag kan inte säga exakt vad som kommer hända med köregenskaperna :oops:

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#5 Post by Pär Hylander »

Anders Larsson wrote:Björn: Vad är det för nackdel att ha förhållandevis mjuka fjädrar ihop med grova krängare?..om det nu är en nackdel :?
Tror det är en rätt amerikansk approach. Jag har det så, vet inte om jag åkt fortare eller långsammare med en europeisk setup så att säga.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1172
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

#6 Post by Peedster »

Hej igen,

Nu har jag mätt främre krängaren och det borde ju vara samma mått på 968ans, eller?

Men iaf: \_______/ Längd på ändarna är 24 cm, mittdelen är 85cm och övre avstånd mellan ändarna är 110cm.
Krängaren ska vara 25,5mm

Just nu kommer jag köra med 400lb fram och 250lb i bak, samma spec som Magnus Svensson har på sin 968 tror jag. Leda grejer.

Finns det mer info på Zolnirs grejer nånstans?

Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

#7 Post by Björn Nilsson »

Peedster wrote:Hej igen,

Nu har jag mätt främre krängaren och det borde ju vara samma mått på 968ans, eller?

Men iaf: \_______/ Längd på ändarna är 24 cm, mittdelen är 85cm och övre avstånd mellan ändarna är 110cm.
Krängaren ska vara 25,5mm

Just nu kommer jag köra med 400lb fram och 250lb i bak, samma spec som Magnus Svensson har på sin 968 tror jag. Leda grejer.

Finns det mer info på Zolnirs grejer nånstans?

Mvh Peter
Vi behöver utväxlingen för krängaren också. Fäster krängaren på bärarmen eller med en droplink till fjäderben? Kan du ta en bild på krängaren också?

Sen slutar vi med Lbs och skriver N/mm :D Lbs x 0,175!

P.m:a Zolnir, han finns på detta forum.

Mvh Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#8 Post by Highway »

Peedster wrote:Hej igen,

Just nu kommer jag köra med 400lb fram och 250lb i bak, samma spec som Magnus Svensson har på sin 968 tror jag. Leda grejer.

Mvh Peter
Tjena!

Förra året körde jag på 400lbs fram och 750 bak utan torisionsstavar,, i år blir det samma bak men 550 fram
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

#9 Post by Björn Nilsson »

Highway wrote:
Peedster wrote:Hej igen,

Just nu kommer jag köra med 400lb fram och 250lb i bak, samma spec som Magnus Svensson har på sin 968 tror jag. Leda grejer.

Mvh Peter
Tjena!

Förra året körde jag på 400lbs fram och 750 bak utan torisionsstavar,, i år blir det samma bak men 550 fram
Det lät bättre! Men som sagt: SLUTA SKRIVA LBS!!!! :lol: Amerikanarnas sjuka enheter vill vi inte ha. Det är N/mm som gäller :wink:

Ha det gött Magnus

Mvh Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#10 Post by Pär Hylander »

Jänkarna krachade ju en marssond pga att dom räknat fel bland sina fötter och pund (glömde en korrigeringsfaktor). Inte tusan vill man riskera att åka av och knyckla till bilen bara för att man räknat fel ;-)

Fram för SI-systemet!
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#11 Post by Highway »

OK 96 N/MM fram och 130 N/MM bak tror jag det blir :)

Nä se nu till att ni anmäler er till PCS på Knutan,, det är en order!
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1172
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

#12 Post by Peedster »

Måste korrigera mina bakre fjädrar, de är 650 lbs alltså 114n/mm.
Kollade bara på specen först och där stod det 250lbs vilket är 44n/mm och då kanske man inte skulle köra utan torsionsstavarna :S
Men kollade på fjädrarna för jag blev orolig över specen och då stod det 650lbs där iaf! *pust*

Krängaren sitter som orginal i bärarmen.

Bild på krängaren finns här http://www.sanden.nu/images/art/Rbarsused.JPG
Hittade ingen bättre tyvärr...Någon som har?

Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]