Hakan wrote:Hejsan!
Efter att dom hade bytt mina dämpare så märkte jag att ratten var vriden några grader för mycket åt höger när hjulen står rakt fram.
Lite irriterande när man har den gula ringen på momoratten 5cm åt höger
Är det lätt att justera själv och isf hur gör jag det?
Mvh Håkan
Tjenare Håkan!
Vi börjar i ändan varför den är vriden.. och det beror på att Toe-inställningen är ändrad lite.. Men det är så ytterst lite, så det är nog inget att bry sig om.
Jag skulle ändrat styrledens toe inställning för att få ratten rak. Helt enkelt börjat med vänster fram, vrida styrstaget ett kvarts varv, gå över till höger, och vrida ett kvartsvarv åt andra hållet. Då har vi inte ändrat Toe:n, utan helt enkelt vridit hjulen lite. Ut och provåk, och se så det blev åt rätt håll, och om det behöver justeras mera. På detta sätt kan du enkelt (om än ganska tidsödande) helt analogt ställa ratten till det rätta läget.
Om detta var svårbegripligt, tar jag gärna några kort från min bil, för att visa vad jag menar.
Mvh Jon
Edit: Oj vad många som svarade före mig, var tomt när jag började.. Känns bättre att vrida toe-inställningen, snarare än ratten. Då servon kommer att stå 'snett' varje gång man kör rakt fram.. har säkert ingen betydelse alls.. men ibland är man lite vidskeplig