Kamaxel slitage 968?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Mike-DK
Carrera-Poster
Posts: 334
Joined: 2004-03-29 21:28:23
Bilmodell: 968 Cab TILL SALU!!!
Årsmodell: 1992
Location: Staffanstorp, Skåne
Contact:

Kamaxel slitage 968?

#1 Post by Mike-DK »

Hej,

Såhär ser mina kamaxler ut efter 15.700 mil. Slitaget är nära nol på övra plast skenan. Jag anser inte att det finns grund att montera ut kamaxlerna för att inspicera den andra plast skenan. Nån kunnig som kan be- eller avkräfta min synpunkt?

Image
Image

Tacksam för svar innan jag sätter på ventil locket.
MVH
Michael Christensen
968 Cabrio -92 Gul - TILL SALU
Triumph Spitfire 4 MkII 1965 - RALLYBIL
BMW 320d -13
Fiat Ducato
PCS 8484

User avatar
Fredrik C
Addict
Posts: 1686
Joined: 2004-03-29 10:38:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

#2 Post by Fredrik C »

Byter du ventilkåpspackning i samma veva eller han man få bort kåpan utan att skada packningen?
Kanske inte är nån packning?
Funderar oxå på att lyfta på locket o kika :D .
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484

www.968.net
www.968s.com

Fimpan
S-Poster
Posts: 188
Joined: 2004-04-18 15:37:32
Bilmodell: GT2
Location: Sthlm/huddinge
Contact:

#3 Post by Fimpan »

Ser ut som nytt, kolla så att alla kuggar är kvar på kammarna.
Och att dom inte är slitna.

Sandén har visst fixat nått nytt knep för att byta dessa drev.
Nån Engelsk firma som pressar dit nya.
Porsche - there is no substitute

Tekniker på Porsche center Stockholm

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#4 Post by FSN »

Fimpan wrote:Ser ut som nytt, kolla så att alla kuggar är kvar på kammarna.
Och att dom inte är slitna.

Sandén har visst fixat nått nytt knep för att byta dessa drev.
Nån Engelsk firma som pressar dit nya.
Vet att Leif Ampler (som är sparsamt aktiv på forumet) hade ett test med utbytbara kamaxeldrev på gång på sin rece 968 men vet inte hur det har gått. Kanske är i samarbete med Peter Sandén?
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
Mike-DK
Carrera-Poster
Posts: 334
Joined: 2004-03-29 21:28:23
Bilmodell: 968 Cab TILL SALU!!!
Årsmodell: 1992
Location: Staffanstorp, Skåne
Contact:

#5 Post by Mike-DK »

Tackar för svar.

Fredrik C: Det sitter en gummipackning som jag förvänter att genanvenda. Kanske den har blivit lite hård under åren så om det inte blir tät får jag vel byta den sen.

Fimpan: Alla kuggar finns kvar och ser lika dana ut som på foton.
MVH
Michael Christensen
968 Cabrio -92 Gul - TILL SALU
Triumph Spitfire 4 MkII 1965 - RALLYBIL
BMW 320d -13
Fiat Ducato
PCS 8484

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#6 Post by Anders Larsson »

Eh...Nu har ju ifs. en Porschemekaniker svarat att det ser bra ut och han Borde ju Helt Klart Veta bättre än mig..men slitaget på skenan lär man väl bara se om man lyfter lite på kedjan o kikar på ytan som den löper emot eller hur??...eller har jag missat någon bild som visar just det?

Den undre padsen bör ju också kontrolleras på liknande sett såklart!
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

User avatar
Mike-DK
Carrera-Poster
Posts: 334
Joined: 2004-03-29 21:28:23
Bilmodell: 968 Cab TILL SALU!!!
Årsmodell: 1992
Location: Staffanstorp, Skåne
Contact:

#7 Post by Mike-DK »

Jo och jag är ganska nöjd att Fimpan säjer så! Kedjan är helt "tight" och det går inte att lyfte på den - bara ugf. ½ mm annars är det bortmontering av kamaxlarne som gäller. Med en fingernägel kan man präcis känna en ganska liten kant - max. en ½ mm den också. Jag tänker därför att det inte kan vara ett jätte slitage på den andra skenan?
MVH
Michael Christensen
968 Cabrio -92 Gul - TILL SALU
Triumph Spitfire 4 MkII 1965 - RALLYBIL
BMW 320d -13
Fiat Ducato
PCS 8484

Fimpan
S-Poster
Posts: 188
Joined: 2004-04-18 15:37:32
Bilmodell: GT2
Location: Sthlm/huddinge
Contact:

#8 Post by Fimpan »

Om du vill va absolut 100% måste man ta bort kamaxlarna.
Men slitaget brukar va så pass att man ser att dom är slitna.

Ladda ner instruktion på denna länk, som beskriver hur du kontrollerar slitaget.

http://www.cannell.co.uk/968_Workshop_M ... shafts.pdf
Porsche - there is no substitute

Tekniker på Porsche center Stockholm

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#9 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Mike-DK skrev:
Slitaget är nära nol på övra plast skenan.
Det är inte slitaget i första hand som är den värsta tjuven.. Det är åldern.

På S2:an så kan slitaget vara ganska minimalt men ändå så spricker själva
sträckarplasten.. Med åren så blir denna plast hård o spröd, med sprickor
som följd.

Nu är inte jag riktigt 100% säker gällande 968:an då denna plast kan vara
en aningens bättre i kvalité än den som sitter på 944S2.

Men om det är samma sorts plast så skulle ja vara orolig..

Bytte på min på sommaren -04.
Hade då kört ca 2 månader..

Vågade inte chansa helt enkelt.

Sandén begärde 250:- för den plastskenan (hade dock bara den övre)..
Pratade med honom och han kunde inte erinra sig om att ha hört att den
undre sträckarplasten hade pajat på nån S2.

Det räckte att höra då Sandén vet vad han snackar om... :d=:
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#10 Post by FSN »

Bodens Svarta 944 S2 wrote:Mike-DK skrev:
Slitaget är nära nol på övra plast skenan.
Det är inte slitaget i första hand som är den värsta tjuven.. Det är åldern.

På S2:an så kan slitaget vara ganska minimalt men ändå så spricker själva
sträckarplasten.. Med åren så blir denna plast hård o spröd, med sprickor
som följd.

Nu är inte jag riktigt 100% säker gällande 968:an då denna plast kan vara
en aningens bättre i kvalité än den som sitter på 944S2.

Men om det är samma sorts plast så skulle ja vara orolig..

Bytte på min på sommaren -04.
Hade då kört ca 2 månader..

Vågade inte chansa helt enkelt.

Sandén begärde 250:- för den plastskenan (hade dock bara den övre)..
Pratade med honom och han kunde inte erinra sig om att ha hört att den
undre sträckarplasten hade pajat på nån S2.

Det räckte att höra då Sandén vet vad han snackar om... :d=:
På S2 så sitter den hydraliska kedjesträckaren till övre plastbiten vilket medför att den slits betydligt mer än den undre. Hur det är på 968 vet jag inte men variokammen styrs ju med stäckning av kedjan vilket kanske betyder att den undre plasbiten för mer stryk på en 968?
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#11 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Kan vara så.. Hör med Sandén..

Han vet vad han vet. Och det är inte lite det.
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#12 Post by Anders Larsson »

Den instruktion som Fimpan länkade till gjordes ju av en som var lite aktiv på gamla forumet Derek Holliday (Trevlig engelsman som flyttat tillbaka dit nu)..har för mig att hans kamdrevsras blev till pga. att den undre skenan gick sönder.

Sandén har gjort ett verktyg så han kan byta båda skenorna utan att lyfta ur kammarna...troligen kostar det typ en 1/4 att få bytt hos honom än vad Porschecenter ska ha för samma operation :wink:
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#13 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Anders Larsson skrev:
Sandén har gjort ett verktyg så han kan byta båda skenorna utan att lyfta ur kammarna...troligen kostar det typ en 1/4 att få bytt hos honom än vad Porschecenter ska ha för samma operation
Nu kan jag ju ha fel igen.. Men på S2:an så finns det inte ens en tanke
på att plocka ur kammarna för att byta sträckarplasten..

Tvivlar starkt på att dom gjort försämringar gällande 968:an i form av
service-delen..

Där är jag ganska så säker på att dom inte gjort nån större skillnad
på S2:an och 968:an...

Dock så kan det vara så att han gjort ett verktyg så att han slipper plockar
ur sträckaren kanske.. Sträckaren sitter på 2 bultar har jag för mig..

Så är det i 944:an.. Kanske sitter med fler bultar i 68:an, men den enda
skillnade är väl i sådant fall att man få demontera nån bult x-tra..

Har nu kollat på bilden och det är inte nån stor skillnad mellan toppen
på S2:an och 968:an vad jag kan se..

Det gäller bara att plocka lös oljematningen och pressa ihop sträckaren
och få den i låst läge.. Sen demontera hela paketet..
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#14 Post by Bosse »

På 968 MÅSTE man ta bort kammarna för att byta nedre slitskenan.
Detta har med variokammen att göra. Både undre och övre delen av kedjan rör sig med hjälp av slitskenorna för att ställa om insugnings-kammen.

Enligt Amrekanska uttalanden så är det bara att byta slitskenor och kedja vid 8000 mil. (hur bra det än ser ut)
Sandén bytte på min vid 13000.
Det är ganska många som fått problem med trasiga kedjehjul och detta är dyrt.
Bosse

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#15 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Jupp.. Har hört om trasiga kedjehjul.. Inte så billigt..

Man lär sig nåt nytt varje dag..
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users