924: Vibrationer/missljud bak

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Hultberg
S-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

924: Vibrationer/missljud bak

#1 Post by Hultberg »

Tja!

Har nu bestämt mig för att sätta tänderna i de missljud som jag har bak på min 924.
Det är inte något klonkande från exempelvis knutarna, utan mer små vibrationer i drivaxeln i svängar. Ju mer man trycker på i svängarna, desto mer knorrar det.

Plockade isär det förra helgen och konstaterade att den sista delen av axeln, från knut till kronmuttern på respektive sida, glappar omkring 1-2mm i xy-planet. Och så mycket skall det väl ändå inte glappa? Första tanken blir ju då hjullagren.

Samtidigt har jag läst mig till att eventuellt kan det vara så att kronmuttern inte är tillräckligt åtdragen eller något annat sitter dåligt fast - men det borde väl inte orsaka ett glapp på drivaxeln?

Jag testade i alla fall att dra åt kronmuttrarna ordentligt och tog mig en tur på en timma utan problem! Sedan kom ljudet igen. Är jag för svag? :)

Någon som kan bestämma åt mig vad jag skall göra?
Old math teachers never die, they just tend to infinity.

Millen
Turbo-Poster
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987

#2 Post by Millen »

Även min förra krånglade på det här sättet. Jag drog åt centrummuttern och efterdrog alla hjulmuttrar så fixade det sig. Kan ju iofs vara något annat.
Är kronmutter samma sak som centrummutter?
Porsche 944 Turbo -87

Hultberg
S-Poster

#3 Post by Hultberg »

Millen wrote:Även min förra krånglade på det här sättet. Jag drog åt centrummuttern och efterdrog alla hjulmuttrar så fixade det sig. Kan ju iofs vara något annat.
Är kronmutter samma sak som centrummutter?
Oj, centrummuttern kanske man kan kalla det också. Kronmutter är iaf benämningen på den typen av mutter. Eller Castellated nut enligt britterna. :)

Hade du glappet också? Gillar inte riktigt att jag kan rucka på yttre delen av drivaxeln så mycket som jag kan.
Men iaf menar du att jag behöver deffa lite mer? :D

Cédric
Addict
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980

#4 Post by Cédric »

Var de inåt och utåt det gick att skjuta axeln ? Eller upp och ner ?.
Angående inåt/utåt så hade jag en tråd uppe om det för ett tag sedan. En av mina drivaxlar går att skjuta rakt in utan allt för mycket besvär.

RallyCalle
S-Poster

#5 Post by RallyCalle »

Hej!
Om du med xy-planet menar att axeln kan flyttas i en riktning vinkelrät mot axelns längdriktning så tyder det på (eller snarare förutsätter det) att hjullagren är totalt slut! Med hela lager ska detta inte vara möjligt, och axeln kan då endast förskjutas i längsled med milt våld. Hoppas jag bidragit med något!
MVH Calle
Carl Aulin
CSN finansierad Porsche 924 -81
Linköping

Hultberg
S-Poster

#6 Post by Hultberg »

xy-planet var väl kanske inte så där fantastiskt jättebra beskrivning. Axeln kan bara justeras i en riktning vinkelrät mot axelns längdriktning, ja.

Vilket då tydligen innebär att även jag får slanta upp lite CSN-pengar till min 924 anno 1981. :D

Tackar (på sätt och vis) RallyCalle, jag tar dig på ditt ord.

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#7 Post by patand »

Utzon har hjullager satser till bra pris. Enkelt att byta på en 924a. :)

Det som inte alla kanske vet är att "kronmuttern" som används för att spänna åt hjullagren bak på våra bilar ska dras VÄLDIGT hårt. 400Nm ungefär (kommer aldrig ihåg det exaka värdet), dvs i princip dra så mycket du orkar med t-nyckel och sen drar du lite till... ;) ...så du får i låssprinten... :)

Men glappar det så pass mycket på den ledd du säger Hultberg så räcker det nog inte med att dra åt kronmuttern utan ett lager byte är att rekommendera.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply