Hej
Som nybliven 944-ägare har jag flitigt besökt detta eminenta forum och imponerats av all den kunskap som finns. Men denna kamrem som verkar vara en hel vetenskap för sig har satt griller i mitt huvud. Jag har bytt några stycken på andra bilmärken förut helt på känn och aldrig haft problem. Jag förstår att "mätinstrumentet" är det bästa sättet, men är relativt dyrt att köpa. Metoden med 90 graders vridning är svår beroende på hur mycket man tar i och vart på remmen man vrider (med eller utan stödhjulet). Undrar om det inte finns någon annan metod.
Jag funderar på att om man först ställer remmen på OT och backar sen 1,5 kugg, tar bort stödhjulet, mäter avståndet från remmens ovansida till stödhjulets fästpunkt eller något annat, att man då med hjälp av en "fisk-våg" (där man kan bestämma dragvikten exakt till för exempel 10 kg) och där se hur mycket remmen ska svikta. Med risk för att bli utskrattad vore det kul om någon som har en perfekt inställd rem kunde prova detta och se om det kan fungera. Hur man anbringar drag-vågen till remmen måste provas ut beroende på hur den är utformad (man vill ju inte köra kroken direkt i remmen). Synpunkter??
Kamremsspänning
- rewrew
- S-Poster
- Posts: 60
- Joined: 2006-03-04 22:45:31
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lidköping
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 123
- Joined: 2004-10-01 04:05:20
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Mariehamn/Södertälje
- Contact:
Jag kör med den här funkar bra tyckar jag iaf.
http://www.blaszakprecision.com/Belts.html
finns att köpa i ett set här
http://www.arnnworx.com/
http://www.blaszakprecision.com/Belts.html
finns att köpa i ett set här
http://www.arnnworx.com/
- rewrew
- S-Poster
- Posts: 60
- Joined: 2006-03-04 22:45:31
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lidköping
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users