Fjäderproblem
- headline
- Addict
- Otto.D
- S2-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Fjäder stavarna är borta o dämparen ombyggd till coiloverheadline wrote:Intressant!Otto.D wrote:Jag har den typen av dämpare bak på min 931...det funkar
Har du stavarna kvar eller har du bara dämparna och andra fjädrar? Eller är dom till och med ombyggda till coilover? Kan du bekräfta att bilen blir hög om man inte ändrar stavarna!
Mvh Gurra
Om man sätter dit mer fjäder utan att ändra stavarna får tillskottsfjädern inte ha nån förspänning att tala om, så behåller man höjden.
- headline
- Addict
Det låter bra, då lär det funka att göra att bygga om dem som jag tänkt. Kommer behålla stavarna tills vidare. Har inte 100 koll på utrymmet men tänkte limma på gängat rör på övre delen av dämparen och använda befintligt fjädersäte på nedre delen. Om nu inte detta får plats packningsmässigt är det väl bara att bygga den uppochner med gängan nedåt. Det kan väl inte spela någon roll vilket håll det hamnar på?Otto.D wrote: Fjäder stavarna är borta o dämparen ombyggd till coilover
Om man sätter dit mer fjäder utan att ändra stavarna får tillskottsfjädern inte ha nån förspänning att tala om, så behåller man höjden.
Mvh Gustav
- Otto.D
- S2-Poster
- headline
- Addict
- headline
- Addict
Har "mätt" upp fjädrarna med min egen kroppsvikt och måttband... Ganska långt ifrån precisionsmätning men resultatet gav lika mycket kompression av båda fjädrarna.
Dom är ju olika långa så den procentuella kompressionen är något mindre med de röda fjädrarna (dom jag ska använda) men vad innebär detta för hårdheten?
Mvh Gustav
Dom är ju olika långa så den procentuella kompressionen är något mindre med de röda fjädrarna (dom jag ska använda) men vad innebär detta för hårdheten?
Mvh Gustav
- Pär Hylander
- Raceputte
Samma "hårdhet", storheten är kraft per avstånd och populär enhet N/mm.
Längden i sig spelar alltså inte roll för styvheten, men den kortare fjädern tar troligen en lite mindre maxlast innan den bottnar (men det kan lika gärna eller snare troligen vara dämparen som bottnar mot "bumpstoppet" innan fjädern bottnar, det är så man vill ha det).
Längden i sig spelar alltså inte roll för styvheten, men den kortare fjädern tar troligen en lite mindre maxlast innan den bottnar (men det kan lika gärna eller snare troligen vara dämparen som bottnar mot "bumpstoppet" innan fjädern bottnar, det är så man vill ha det).
Pär Hylander
-
- Turbo-Poster
- Bilmodell: 944
944_driver nämnde "flyktigt" för mig att han vill sänka sin bil vid ett tillfälle. Har för mig att det slutade med + - 0cm De nya var 30mm lägre än orginal men de gamla hade satt sig så mycket att det inte blev någon förändring. Dock så blev väghållningen mycket mycket bättre. Men hör med honom för en mer korrekt info.
Mvh Ismael Frisk
Motto: Keep it Basic!
Motto: Keep it Basic!
- headline
- Addict
Det blir nog bra detta... får helt enkelt sätta ihop grejerna och utvärdera ett tag.
Visst vore det smart att plocka bort hjälpfjädrarna bak och köra utan till att börja med? Den bör ju bli för hård bak med massa överstyrning och troligtvis högre om jag inte gör detta? Dämparna lär ju jöra hyffsat susen ändå med orginalsättning vad gäller fjädrar (inte fram men väldigt nära i alla fall)
/Gustav
Visst vore det smart att plocka bort hjälpfjädrarna bak och köra utan till att börja med? Den bör ju bli för hård bak med massa överstyrning och troligtvis högre om jag inte gör detta? Dämparna lär ju jöra hyffsat susen ändå med orginalsättning vad gäller fjädrar (inte fram men väldigt nära i alla fall)
/Gustav
- Jocke Rydell
- S-Poster
Gustav, nu får du sluta oroa dig för allt 
Ta och smacka dit grejorna som de är, kommer garanterat inte bli sämre än originaldämparna som sitter där nu. Det är ju tämligen lätt att montera/ta bort fjädrarna på bakdämparna, så varför inte prova med och utan. Neemo som haft dessa monterade på sin bil kanske kan hjälpa till att räta ut några frågetecken.
Jocke

Ta och smacka dit grejorna som de är, kommer garanterat inte bli sämre än originaldämparna som sitter där nu. Det är ju tämligen lätt att montera/ta bort fjädrarna på bakdämparna, så varför inte prova med och utan. Neemo som haft dessa monterade på sin bil kanske kan hjälpa till att räta ut några frågetecken.
Jocke
- headline
- Addict
Hallå Jocke!
Fin bil du har på din avatar!
Jag är på gång att smiska ihop grejerna och det är som du säger inga större konstigheter. Vill bara analysera fram saker och ting och få lite info från annat håll. Dessutom är det det jag får fördriva tiden på när bilen står några mil bort och väntar på att bli mekad!
Hur går det med nya bilen, något nytt?
Mvh Gustav
Fin bil du har på din avatar!

Jag är på gång att smiska ihop grejerna och det är som du säger inga större konstigheter. Vill bara analysera fram saker och ting och få lite info från annat håll. Dessutom är det det jag får fördriva tiden på när bilen står några mil bort och väntar på att bli mekad!
Mvh Gustav
- Jocke Rydell
- S-Poster
Hehe, visst är den tjusig. Kanske ska byta ut den då.headline wrote:Hallå Jocke!
Fin bil du har på din avatar!![]()
Mvh Gustav
Något nytt med bilen har inte hänt, väntar på däckleverans och vårväder.
Var inne på Rejsa och kollade dina nya bilder. Blir nog kanon när det är klart. Hoppas jag får se den live i sommar.
Skruva på och ha det gött.
Jocke