Fel på servostyrning
-
- NA-Poster
- Posts: 15
- Joined: 2005-05-19 18:25:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
Fel på servostyrning
Hej !
Min servo läcker olja ganska mycket ,även när den bara står.
Är det någon som vet vad som brukar vara vanliga fel?
Tack på förhand Thomas
Min servo läcker olja ganska mycket ,även när den bara står.
Är det någon som vet vad som brukar vara vanliga fel?
Tack på förhand Thomas
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
På de tenoverings kitten som finns ute på markanden så bytar man alla packningar.. så allt skulle jag gissa...
Så alternativen är.. 1. renovera själv.. sägs vara svårt.. 2 ringa utzon eller sanden och kolla om de har utbytes..
/Claves
Så alternativen är.. 1. renovera själv.. sägs vara svårt.. 2 ringa utzon eller sanden och kolla om de har utbytes..
/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
- Indischrot
- Turbo-Poster
- Posts: 491
- Joined: 2004-03-30 09:30:38
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Det finns två alternativ, antingen så har du tur och det är slangarna eller slangklämmorna
från behållaren som är dåliga. Fixar man lätt på en kvart.
Har du mindre tur, som jag hade i somras, så är det hela styrväxeln som behöver bytas.
En renoveringssats är inte att tänka på då det behövs specialverktyg som kostar mer än en ny växel + att det är svårt
då allt skall hålla för 60+ bar. Sandén har utbytesväxlar som kostar 4.200:- om jag inte minns fel.
Den byter man inte på en kvart men med lite envishet så går det.
Försök lokalisera var läckaget kommer ifrån. Titta noga runt damaskerna på styrväxeln och slangarna upp till behållaren.
från behållaren som är dåliga. Fixar man lätt på en kvart.
Har du mindre tur, som jag hade i somras, så är det hela styrväxeln som behöver bytas.
En renoveringssats är inte att tänka på då det behövs specialverktyg som kostar mer än en ny växel + att det är svårt
då allt skall hålla för 60+ bar. Sandén har utbytesväxlar som kostar 4.200:- om jag inte minns fel.
Den byter man inte på en kvart men med lite envishet så går det.
Försök lokalisera var läckaget kommer ifrån. Titta noga runt damaskerna på styrväxeln och slangarna upp till behållaren.
PCS#8968
- Lars
- S2-Poster
- Posts: 291
- Joined: 2004-03-30 08:33:55
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Södra norrland
- Contact:
- Mårten
- Addict
- Posts: 1436
- Joined: 2005-07-26 07:36:58
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Borås
- Contact:
Denna tråd skulle varit uppe i söndags morse innan jag åkte och mekade!!
Min bil läckte servoolja men eftersom förre ägaren lät Sandén fixa servoläckaget på själva racket förra året så antog jag att det var något annat, och det var det.... Efter att ha kollat var det var blött av olja och bl a sett att det fanns olja på balken OVANFÖR servopumpen så var det bara att kolla under oljebehållaren. Dyngblött... En av slangarna hade med åren(?) blivit "slapp" och satt inte åt om nippeln.
Åtgärd: bort med slangen, skar bort ca 1,5 cm, krängde på den igen, tog dessutom en ny lite mindre slangkämma för att få bättre press; tätt!
Min bil läckte servoolja men eftersom förre ägaren lät Sandén fixa servoläckaget på själva racket förra året så antog jag att det var något annat, och det var det.... Efter att ha kollat var det var blött av olja och bl a sett att det fanns olja på balken OVANFÖR servopumpen så var det bara att kolla under oljebehållaren. Dyngblött... En av slangarna hade med åren(?) blivit "slapp" och satt inte åt om nippeln.
Åtgärd: bort med slangen, skar bort ca 1,5 cm, krängde på den igen, tog dessutom en ny lite mindre slangkämma för att få bättre press; tätt!
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
-
- S-Poster
- Posts: 159
- Joined: 2005-10-02 08:45:12
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Hallstahammar
- Contact:
Droppar det under pumpen eller från slangen som går från pumpen till styrväxeln? Har nu råkat ut för trasig tryckslang både på grabbens 924S och min 944:a. Pölen av olja hamnade då mitt under främre kanten av
motorbalken. Det var lite svårt att hitta läckan först eftersom tryckslangen är dragen i ett skyddande gummislang.
motorbalken. Det var lite svårt att hitta läckan först eftersom tryckslangen är dragen i ett skyddande gummislang.
Porsche 944
Peugeot 304 cabriolet
Porsche 924 turbo cab
Peugeot 304 cabriolet
Porsche 924 turbo cab
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
- Indischrot
- Turbo-Poster
- Posts: 491
- Joined: 2004-03-30 09:30:38
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
- djungel-Jim
- Turbo-Poster
- Posts: 696
- Joined: 2005-04-05 12:35:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
jag har också problem med min servo - jag har sett att det är rätt saggigt under oljebehållaren.. Men behållaren är ju inte tom när jag kollar i den (tycker ju att den borde vara det om det läcker?) - kan det ändå vara det läckaget som gör att servon inte fungerar?
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]
-
- NA-Poster
- Posts: 15
- Joined: 2005-05-19 18:25:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Kan också vara pumpen som läcker. Helt klart smidigare att renovera än styrracket.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- Mårten
- Addict
- Posts: 1436
- Joined: 2005-07-26 07:36:58
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Borås
- Contact:
Vilken olja skall man ha i styrservon? Var inne på OK och de hade givetvis mer än en sort... Det borde väl duga med den enklaste (=billigaste), den uppfyllde ändå en hel räcka med normer...
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
- Indischrot
- Turbo-Poster
- Posts: 491
- Joined: 2004-03-30 09:30:38
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
- Mårten
- Addict
- Posts: 1436
- Joined: 2005-07-26 07:36:58
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Borås
- Contact:
Håller med, endast det bästa borde vara gott nog åt pärlan men nu tänkte jag inte åka extra till Mekonomen bara för oljan så frågan kvarstår. Duger OKQ8's enklaste eller är det forumets mening att endast olja typ red Line bör användas?
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
- Kenneth Strömberg
- S-Poster
- Posts: 153
- Joined: 2004-03-30 08:25:05
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Uppsala
- Contact:
Jag har samma problem med min styrservro, läcker lite olja... Förra sommaren ringde jag till Sandén och frågade vilken olja det skulle vara och han sa att det räcker med vanligt automat olja DXIII.
/Kenneth
/Kenneth
---------------------------
Kenneth Strömberg
PCS 7431
Porsche Boxster S -01
Porsche 944 Turbo -89 (såld)
Dodge B250 Van -88
Honda Civic 1.5i -89
---------------------------
Kenneth Strömberg
PCS 7431
Porsche Boxster S -01
Porsche 944 Turbo -89 (såld)
Dodge B250 Van -88
Honda Civic 1.5i -89
---------------------------
Who is online
Users browsing this forum: No registered users