lyft på kammen..

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
karpis
S2-Poster
Posts: 284
Joined: 2004-04-03 13:40:08
Bilmodell: Porsche 951
Location: Dala-Husby
Contact:

lyft på kammen..

#1 Post by karpis »

tänkte höra om det är nån som vet vad det är för lyft på en orginal turbo kamaxel..

Peter..

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

Re: lyft på kammen..

#2 Post by Corleone »

karpis wrote:tänkte höra om det är nån som vet vad det är för lyft på en orginal turbo kamaxel..

Peter..
12 mm på insug samt 11 mm på avgas.

224 grader på insug och 215 grader på avgas vid 0,050" (1,25 mm)
255 grader på insug och 249 på avgas vid 0,004" (0,1 mm)
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

#3 Post by Corleone »

Helt värdelöst med orginal kam förresten...
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

karpis
S2-Poster
Posts: 284
Joined: 2004-04-03 13:40:08
Bilmodell: Porsche 951
Location: Dala-Husby
Contact:

#4 Post by karpis »

Tackar för svaret. jag tänkte lämna in min kamaxel för omslipning,har du nå bra värden rekomendera (recept:) har gjort det mesta utom nåt med kammen..

Peter..

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

#5 Post by Corleone »

karpis wrote:Tackar för svaret. jag tänkte lämna in min kamaxel för omslipning,har du nå bra värden rekomendera (recept:) har gjort det mesta utom nåt med kammen..

Peter..
Tyvärr är omslipning lika illa.

Köp en ny kam av Milledge direkt. Den är gjord på nytt ämne. Rekommenderar 8sr/19cs.
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

karpis
S2-Poster
Posts: 284
Joined: 2004-04-03 13:40:08
Bilmodell: Porsche 951
Location: Dala-Husby
Contact:

#6 Post by karpis »

ok! vad är det för priser på kamaxlrna han säljer..

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

#7 Post by Corleone »

karpis wrote:ok! vad är det för priser på kamaxlrna han säljer..
$700 + frakt, tull och moms. Blir mellan 7-7,5 kkr hemma i SE men absolut värt det!
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#8 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Saxat från Sandén,s hemsida... www.sanden.nu
Kamaxel
Omslipad, avsedd för org. hydrallyftare, kamaxelhus planslipat (bytesdetalj), nödvändiga packningar & packbox, 3.0 Bar bränsleregulator.

Denna kam drar till 7000Rpm. Du kan ladda 1.15 Bar (absolut bäst med K27-turbo).

Bytespris: 5 500:-

Montering & test hos oss (1 dags arbete): 1 400:-
Detta är ju en trimkam.. Är denna bra så är det väl rätt peng?
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

#9 Post by Corleone »

Bodens Svarta 944 S2 wrote:Saxat från Sandén,s hemsida... www.sanden.nu
Kamaxel
Omslipad, avsedd för org. hydrallyftare, kamaxelhus planslipat (bytesdetalj), nödvändiga packningar & packbox, 3.0 Bar bränsleregulator.

Denna kam drar till 7000Rpm. Du kan ladda 1.15 Bar (absolut bäst med K27-turbo).

Bytespris: 5 500:-

Montering & test hos oss (1 dags arbete): 1 400:-
Detta är ju en trimkam.. Är denna bra så är det väl rätt peng?
Tyvärr inte... faktiskt sämre än orginal...
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#10 Post by DLS »

Titta du lever Karpis ;)

Har varit väldigt tyst om din bil ett tag nu?

Det finns ju en del som sätter N/A kam på turbon, vad tjänar man på det?

Är det bättre än att slipa om sin orginal kam?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

#11 Post by Corleone »

DLS wrote:Titta du lever Karpis ;)

Har varit väldigt tyst om din bil ett tag nu?

Det finns ju en del som sätter N/A kam på turbon, vad tjänar man på det?

Är det bättre än att slipa om sin orginal kam?
Ytterst lite...
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

karpis
S2-Poster
Posts: 284
Joined: 2004-04-03 13:40:08
Bilmodell: Porsche 951
Location: Dala-Husby
Contact:

#12 Post by karpis »

jodå jag lever:)....vad är det för skillnad på kammen som sanden säljer mot en orginal kam..vad är det som ändras o vilka värden är det på den

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

#13 Post by Corleone »

karpis wrote:jodå jag lever:)....vad är det för skillnad på kammen som sanden säljer mot en orginal kam..vad är det som ändras o vilka värden är det på den
Du kan nog ringa Janne Carneborn på Enem i Stockholm, det är han som slipar kammen. Men som sagt...
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

#14 Post by Corleone »

DLS wrote:Det finns ju en del som sätter N/A kam på turbon, vad tjänar man på det?
8 graders mer avgasduration. Insugssidan är densamma.
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#15 Post by gurra »

Innan nån byter till en N/A-kam kolla så att det inte är från en 83-85 motor, de har samma kam som turbon.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users