Bromsbelägg

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
sssswe
NA-Poster
Posts: 45
Joined: 2004-04-15 07:47:50
Contact:

Bromsbelägg

#1 Post by sssswe »

Tänkte byta bromsklossar, har gjort det förut på Saab men ej på Porsche.

Största frågan är hur man "vevar" tillbaka cylindrarna som trycker klossarna mot skivan. (På Saab så är de bara en insexskruv att skruva på).

Någon som har en utförlig beskrivning på hur kloss byte går till!?!

Mycket tacksam för svar!

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Re: Bromsbelägg

#2 Post by Pär Hylander »

sssswe wrote:Tänkte byta bromsklossar, har gjort det förut på Saab men ej på Porsche.

Största frågan är hur man "vevar" tillbaka cylindrarna som trycker klossarna mot skivan. (På Saab så är de bara en insexskruv att skruva på).

Någon som har en utförlig beskrivning på hur kloss byte går till!?!

Mycket tacksam för svar!
Man behöver inte "veva" tillbaka kolvarna, det är special på saab att det är så. På Porschen så bara trycker man tillbaka dom.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Indischrot
Turbo-Poster
Posts: 491
Joined: 2004-03-30 09:30:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#3 Post by Indischrot »

Vet inte vilken modell du har men på en n/a är det bara att plocka bort de två decimeterlånga sprintarna (kan behöva knacka loss dom om dom sitter hårt)
Sen tar man bara en stor polgrip och trycker tillbaka kolven.
Då är det bara att plocka ut de gamla beläggen och sätta i de nya. Går på 10 minuter om man har tur.

User avatar
Mike-DK
Carrera-Poster
Posts: 334
Joined: 2004-03-29 21:28:23
Bilmodell: 968 Cab TILL SALU!!!
Årsmodell: 1992
Location: Staffanstorp, Skåne
Contact:

#4 Post by Mike-DK »

Glöm inte att lösa locket på bromsvätskabehållaren, annars blir det svårt att trycka tilbaka kolven!
MVH
Michael Christensen
968 Cabrio -92 Gul - TILL SALU
Triumph Spitfire 4 MkII 1965 - RALLYBIL
BMW 320d -13
Fiat Ducato
PCS 8484

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#5 Post by 944_Driver »

Glöm framför allt inte att hålla lite koll på nivån i behållaren när du trycker tillbaka kolvarna i oken. Det är så träligt att tvätta bort vätskan som rinner över ;)

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Röde Baron
NA-Poster
Posts: 11
Joined: 2004-03-31 18:44:22
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Jönköping
Contact:

#6 Post by Röde Baron »

Mike-DK wrote:Glöm inte att lösa locket på bromsvätskabehållaren, annars blir det svårt att trycka tilbaka kolven!
:?:
Har aldrig lyft på locket på någon av mina bilar (Volvo Nissan Porsche). Men så är jag duktigt stark åxå :wink:
Menar du att det blir lättare då?

MVH
Jonas A

User avatar
Dan Hovang
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-04-15 22:41:21
Contact:

#7 Post by Dan Hovang »

Röde Baron wrote:
Mike-DK wrote:Glöm inte att lösa locket på bromsvätskabehållaren, annars blir det svårt att trycka tilbaka kolven!
:?:
Har aldrig lyft på locket på någon av mina bilar (Volvo Nissan Porsche). Men så är jag duktigt stark åxå :wink:
Eller så har du kolsyrad bromsvätska, "big bubbles, lotsa trouble" :D

Byta belägg (iaf i Turbon) är bland det lättaste som finns. Tar en halvtimme på 4 hjul. Kan rekomendera Biltemas kolutpressningsverktyg. Det behövs väl inte, men det går lite fortare och är lite enklare.

sssswe
NA-Poster
Posts: 45
Joined: 2004-04-15 07:47:50
Contact:

#8 Post by sssswe »

Jag kanske bar ig dumt åt och lossade på nipplarna för att lättare kunna trycka tillbaka kolvarana.
Hur som helst fick jag en massa luft i systemet.
Har luftat lite men luften verkar aldrig ta slut.
Måste båda sidorna på oket luftas samtidigt eller räcker det med att lufta ena sidan?

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#9 Post by Anders Larsson »

Börja med Oket längst bort från huvudcylindern,dvs höger bak,lufta en nippel i taget,glöm inte att fylla på bromsvätska efterhand.

Eh..dum fråga kanske men du vet väl att medans du öppnar o stänger nippeln ska bromspedalen vara nedtryckt?
Eller om du har satt huvudbromscylinder under tryck går ju bra med!
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

sssswe
NA-Poster
Posts: 45
Joined: 2004-04-15 07:47:50
Contact:

#10 Post by sssswe »

Hur mycket bromsvätska bör man ha tillgängligt för att lufta bromsarna?

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#11 Post by Anders Larsson »

Tjaå det beror ju på hur mycket du behöver lufta... men en halvliter ska nog räcka iaf.
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

JL
NA-Poster
Posts: 5
Joined: 2004-06-10 10:38:33
Contact:

#12 Post by JL »

Var hittar jag bästa pris på skivor o klossar?
Prisskillnaderna är lite väl stora tycker jag?
Finns det Audi eller VW skivor/klossar man kan använda?
Kan ngn tipsa om vad som är rätt pris?

JL

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]