Har en basic 944 från 1984. Går som en klocka, inga beskymmer. Däremot har jag svårt att ta oljetrycksmätaren på allvar. När motorn är inte i gång står visaren på 0 naturligtvis, på tomgång vajar den kring 3 och så fort man belastar motorn det minsta slår den på max. Enligt tidigare ägare har den varit så alla år men jag skulle gärna vilja kunna tolka och dra nytta av mätaren.
Anyone holding a piece of information? // Petrus
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Nja ... det beror väl på. Naturligtvis ökar oljetrycket med varvet men det bör ju gå ner vid lägre varv när motorn är varm. På din beskrivning låter det som att nålen antingen pekar på 3 eller 5 och inget där emellan, men jag gissar att det inte riktigt var vad du menade.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Den där oljetrycksgivaren är ju inte sällan tämligen ofrisk. Du kan kolla om det är givaren eller instrumenet genom att mäta resistans med multimeter på signalen från givaren. Antingen kopplar du loss signalkablen på mätaren och mäter mellan den och jord eller så kopplar du in en sladd på givarens anslutning (den ena av dom två, prova dig fram) och mäter mellan den och jord. Givaren är hyggligt åtkomplig underifrån i motorns främre högra kant.
Pär Hylander
Man brukar ju säga att en 944 ska ha cirka 2-3 bar på tomgång med varm olja, sedan ska trycket öka med varvtalet tills övertrycksventilen öppnar vid cirka 5 bar. Det hela verkar dock beror rätt mycket på vad man har för tomgångsvarv och hur varm oljan verkligen är. Jag tycker dock du borde kunna se stegvis ökning av trycket när du sakta ökar varvet från tomgång och upp till kanske 2-3 tusen varv om mätaren och givaren är helt ok. Men med tanke på att prylarna är cirka 20 år gamla kanske inte allt är i toppskick längre
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
944_Driver wrote:Man brukar ju säga att en 944 ska ha cirka 2-3 bar på tomgång med varm olja, sedan ska trycket öka med varvtalet tills övertrycksventilen öppnar vid cirka 5 bar. Det hela verkar dock beror rätt mycket på vad man har för tomgångsvarv och hur varm oljan verkligen är. Jag tycker dock du borde kunna se stegvis ökning av trycket när du sakta ökar varvet från tomgång och upp till kanske 2-3 tusen varv om mätaren och givaren är helt ok. Men med tanke på att prylarna är cirka 20 år gamla kanske inte allt är i toppskick längre
//Magnus
Grejerna är ju från tiden Miami Vice fick sin premiär...
Nå väl, bilen ska ju snart till Sandén så få lägga oljemätaren på att-göra-listan i fall jag inte hinner lösa problemet innan... // Petrus