Oljetrycksmätare tycks kunna visa bara 2 lägen...

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

Oljetrycksmätare tycks kunna visa bara 2 lägen...

#1 Post by Petrus »

Har en basic 944 från 1984. Går som en klocka, inga beskymmer. Däremot har jag svårt att ta oljetrycksmätaren på allvar. När motorn är inte i gång står visaren på 0 naturligtvis, på tomgång vajar den kring 3 och så fort man belastar motorn det minsta slår den på max. Enligt tidigare ägare har den varit så alla år men jag skulle gärna vilja kunna tolka och dra nytta av mätaren. :idea:

Anyone holding a piece of information? // Petrus
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Adde_k
Turbo-Poster
Posts: 969
Joined: 2004-09-10 16:29:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Halmstad
Contact:

#2 Post by Adde_k »

e det inte så den ska göra? ;)
Porsche - There is no substitute

...quench my thirst with gasoline

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#3 Post by Petrus »

Det är det jag undrar... kanske är den tänk att funka så? // Petrus

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#4 Post by Maxx »

Nja ... det beror väl på. Naturligtvis ökar oljetrycket med varvet men det bör ju gå ner vid lägre varv när motorn är varm. På din beskrivning låter det som att nålen antingen pekar på 3 eller 5 och inget där emellan, men jag gissar att det inte riktigt var vad du menade.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#5 Post by Petrus »

Mätraren slår faktiskt mellan dom 2 lägen när motorn är i gång. Galet? // Petrus

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#6 Post by Maxx »

Petrus wrote:Mätraren slår faktiskt mellan dom 2 lägen när motorn är i gång. Galet? // Petrus
Ja, det låter ju märkligt i alla fall.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#7 Post by Petrus »

Få se om flera hakar på denna tråd och har kanske en möjlig förklaring... // Petrus

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#8 Post by Pär Hylander »

Den där oljetrycksgivaren är ju inte sällan tämligen ofrisk. Du kan kolla om det är givaren eller instrumenet genom att mäta resistans med multimeter på signalen från givaren. Antingen kopplar du loss signalkablen på mätaren och mäter mellan den och jord eller så kopplar du in en sladd på givarens anslutning (den ena av dom två, prova dig fram) och mäter mellan den och jord. Givaren är hyggligt åtkomplig underifrån i motorns främre högra kant.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#9 Post by Petrus »

Många tackar, Pär!
Jag ska ta och mäta resistansen. // Petrus

User avatar
sweanders
Turbo-Poster
Posts: 917
Joined: 2004-03-29 22:25:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#10 Post by sweanders »

Jag tycker att det låter helt normalt.
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#11 Post by Petrus »

sweanders wrote:Jag tycker att det låter helt normalt.
Gör din mätare likadant också? Jag har ju iof inte märkt att motorn skulle lida av någonting och det säger även förra ägaren. // Petrus

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#12 Post by 944_Driver »

Man brukar ju säga att en 944 ska ha cirka 2-3 bar på tomgång med varm olja, sedan ska trycket öka med varvtalet tills övertrycksventilen öppnar vid cirka 5 bar. Det hela verkar dock beror rätt mycket på vad man har för tomgångsvarv och hur varm oljan verkligen är. Jag tycker dock du borde kunna se stegvis ökning av trycket när du sakta ökar varvet från tomgång och upp till kanske 2-3 tusen varv om mätaren och givaren är helt ok. Men med tanke på att prylarna är cirka 20 år gamla kanske inte allt är i toppskick längre ;)

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#13 Post by Petrus »

944_Driver wrote:Man brukar ju säga att en 944 ska ha cirka 2-3 bar på tomgång med varm olja, sedan ska trycket öka med varvtalet tills övertrycksventilen öppnar vid cirka 5 bar. Det hela verkar dock beror rätt mycket på vad man har för tomgångsvarv och hur varm oljan verkligen är. Jag tycker dock du borde kunna se stegvis ökning av trycket när du sakta ökar varvet från tomgång och upp till kanske 2-3 tusen varv om mätaren och givaren är helt ok. Men med tanke på att prylarna är cirka 20 år gamla kanske inte allt är i toppskick längre ;)

//Magnus
Grejerna är ju från tiden Miami Vice fick sin premiär...
Nå väl, bilen ska ju snart till Sandén så få lägga oljemätaren på att-göra-listan i fall jag inte hinner lösa problemet innan... // Petrus

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1412
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

#14 Post by Eddie Varvstopp »

På min bil ser det likadant ut. Kör man den hårt så oljetempen stiger sjunker oljetrycket ca 1 bar. Men med kall olja beter sig mätaren "digitalt" :wink: :D .
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
sweanders
Turbo-Poster
Posts: 917
Joined: 2004-03-29 22:25:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#15 Post by sweanders »

Det är inte världesn mest exakta mätare, den används väl mest för att kolla om man har tryck eller ej.. ;)

Att den svajar lite är ju tecken på att den funkar, om det nu inte är så att den svajar i samma takt som blinkersen. Det är ganska vanligt.. ;)
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]