Viktminskning (944)

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

Viktminskning (944)

#1 Post by Petrus »

Har sökt genom hela forumet om det finns någon tråd som handlar enbart om viktminskning. Hitade ingen så startar en.

Finns det någon här som har sammanställd olika ingrepp inkl resulterad viktminskning och även betydelsen i motsvarande hp?

Utan att ha kollat med proffsen först har jag kommit fram till följande enkla åtgärd:

Byte av takluckan till en i kolfiber
Elmotorn för takluckan
Elmotorn för bakluckan
Elektriska radioanten och tillhörande motor
Baksäte
Motorhuvud i kolfiber
Fälgarna
Och så klar mängden av spolarvätska och bensin.

// Petrus

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#2 Post by patand »

Här kan du iaf kolla vad delarna väger: http://www.utzon.se/tavla/weights.htm

EDIT: Bör tillägga att detta är 924 delar, men många är ju samma som på 944an antar jag.

Utifrån det kan man ju sen räkna ut ungefär hur mycket det motsvarar i effekt. Men en viktminskning är ju på många sätt bättre än en ren effektökning när det gäller att kapa tid på banorna.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Dan Winberg
Addict
Posts: 1028
Joined: 2004-05-01 15:44:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#3 Post by Dan Winberg »

-bakrumsmatta
-reservhjul
-framskärmar i plast/ fiber
-rutor i plast, främst bakrutan
-framstolar till skalstolar


lite grejer som sparar rätt mycket vikt...
MIN BIL:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4285

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#4 Post by Petrus »

Man tackar tackar! Vilka leverantörer skulle ni rekommendera för kolfiberdetaljer och andra special-special?

// Petrus

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#5 Post by 944_Driver »

Jag får väl göra lite reklam för mina polare på SCE, http://www.sce.se/ Där finns telefonummer men nästan inget mera. Du ska dock inte räkna med att de är billiga utan mera av typen bra och gärna special. Hälsa från mig även om det kommer att innebära att de snor min ena 944 för att gjuta av den..

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

anders-f
Turbo-Poster
Posts: 729
Joined: 2004-04-05 17:51:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#6 Post by anders-f »

Banta pilotens vikt är inte heller att förakta, inte bara för bra resultat på banan tycker anders-f som just minskat Porschens matchvikt med 5 kg, more to come.....
Anders H Falkman
Svart 944 -83 ( såld )
Röd S2 -90 ( såld )
C5 ( Citroen bruksbil )
MX-5(såld)
SLK 230K 97 (såld)
BMW Z4 3.0i
Stockholm
PCS10085

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#7 Post by Petrus »

anders-f wrote:Banta pilotens vikt är inte heller att förakta, inte bara för bra resultat på banan tycker anders-f som just minskat Porschens matchvikt med 5 kg, more to come.....
Det tänkte jag inte på! Dags att börja käka grönt... :o)

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#8 Post by Petrus »

944_Driver wrote:Jag får väl göra lite reklam för mina polare på SCE, http://www.sce.se/ Där finns telefonummer men nästan inget mera. Du ska dock inte räkna med att de är billiga utan mera av typen bra och gärna special. Hälsa från mig även om det kommer att innebära att de snor min ena 944 för att gjuta av den..

//Magnus
Mycket vänligt, tackar! // Petrus

User avatar
jodu
S-Poster
Posts: 157
Joined: 2005-11-10 19:48:45
Bilmodell: 944S -87
Årsmodell: 1987
Location: Göteborg / London
Contact:

#9 Post by jodu »

Tja, tidskrävande och estetiskt inte så nice kanske: Avlägsna allt som kan klassas som ljuddämpning;asfaltsmattor, inredning mm och investera i ett par schysta hörselproppar. :D

/Johan
944S -87 - Röd

Sommarbil i malpåse: http://www.garaget.org/?car=12020

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#10 Post by Petrus »

jodu wrote:Tja, tidskrävande och estetiskt inte så nice kanske: Avlägsna allt som kan klassas som ljuddämpning;asfaltsmattor, inredning mm och investera i ett par schysta hörselproppar. :D

/Johan
Sant... om kolfiber/plastdelar sitter illa så är dom kilosar ingenting värda i en bil som är inte för banan. // Petrus

Peder
S2-Poster
Posts: 217
Joined: 2005-10-25 12:22:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#11 Post by Peder »

Någon som vet om man får köra med bara förarstolen. Alltså plocka ut passagerarstolen ? Originalstolarna (båda två varav en eldriven) väger en hel del.
Byta ut mot en skalstol.

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#12 Post by Petrus »

Peder wrote:Någon som vet om man får köra med bara förarstolen. Alltså plocka ut passagerarstolen ? Originalstolarna (båda två varav en eldriven) väger en hel del.
Byta ut mot en skalstol.
Utan att veta egentligen så gissar jag att bilen måste motsvara reg.beviset. Det står på mitt att antal sitplatser inkl förarplatsen ska vara 2. Myndigheterna brukar var sjukligt petiga.
Jag ville först byta min reg.skylt framme mot en film alá gamla E-Type men det gick ju inte för vägverket. Det blev stop även för en mindre sk USA-skylt.

// Petrus

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users