Dumt att plocka ur kamaxel på 944:a?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Uffe L
S2-Poster
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983

Dumt att plocka ur kamaxel på 944:a?

#1 Post by Uffe L »

Hej!

Håller på att byta kamhuspackningen samt alla tätningar på kamaxeln på min 944 från -83. Som bekant måste ju hela huset inkl. kam lossas för att byta kamhuspackningen. Det har jag gjort. Såg ut att vara dags för ett byte där om man säger så...

Men, nu till min fråga. Det är ju väldigt lätt hänt att det kommer in smuts i kamhuset när man har det lös, även om man är försiktig och torkar rent innan och så . Känns det som iaf. Dessutom är det en hel del gammalt oljegägg i kamhuset som vore trevligt att bli av med. Är det en dum idé att plocka ur kamaxeln ur huset och göra riktigt rent? Riskerar man mer än man vinner?

Tar man ut axeln framåt, d.v.s. ur den ände som rotorn sitter i? Isf: Om man skruvar av kamremskåpans bakre del från huset, är det fritt fram att ta ur axeln då eller finns det fler spärrar? Jag har liksom bara de tre skruvarna som håller kamremskåpan vid huset kvar isf, allat annat är redan väck.

Tacksam för synpunkter!

M.v.h. Ulf

tkgb
Turbo-Poster
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991

#2 Post by tkgb »

skruva bort allt som går att lossa så är det bara att dra ut kammen framåt har jag för mej, inga problem
kan säkert va bra att tvätta kamhuset om det är mycket gegg i det.

mvh tommy

Uffe L
S2-Poster
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983

#3 Post by Uffe L »

OK! Tack för svaret! Ska kavla upp ärmarna ikväll och pilla isär grejerna! Bir intressant.

Det trista är ju att om det är oljegegg där så lär det vara oljegegg på fler ställen men, en sak i taget... :)

M.v.h. Ulf

Post Reply