Angående bakluckan

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
xanlar
Turbo-Poster
Posts: 852
Joined: 2005-11-20 14:14:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#16 Post by xanlar »

Jon80 wrote:
xanlar wrote:HAHA, den var bra;)

så 944:an funkar bra som ubåt då:P?
När du stänger förardörren, så blir det ett övertryck i kupén, precis som Claves säger. Och det är inget unikt med just Porsche, alla bilar får ett övertryck i sig vid stängandet av dörrar (förutsatt att alla fönster, och övriga dörrar är stängda). Detta är för övrigt samma fenomen som brukar få takluckor att studsa till vid dörrstängning.
Jo visst, men övertrycket varar inte längre än nån halvsekund. men idén är bra. var inte meningen att förolämpa, trodde du var ironisk.
har ni nånsin funderat på var all luft tar vägen när ni har fläkten i bilen på full hastighet? en bil läcker mycket... överallt, lister, skarvar, dräneringshål m.m. skulle behövas mycket silicon för att få en bil lufttät. luft slinker igenom lätt... det är lättare att göra nånting vattentätt än lufttätt...
Andreas Larsen

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#17 Post by Jon80 »

claves wrote:En annan anledning till att bakluckan går upp en bit är att när ni öppnar går ur bilen och stänger dörren så blir det övertryck i coupen!

/Claves
Xanlar.. Vi har aldrig pratat om något bestående övertryck.. Som Claves säger ovan är det just att man går ur, och stänger dörren, och då hoppar bakluckan upp. Finns väll inte en enda vettig människa som tror att bilarna är lufttäta, och att man skulle 'störva av' om man inte hade fläkten på. :roll: :wink: Och om det nu finns en sådan ovettig människa, så förstår ju ALLA att även en tät bil skulle läcka om bakluckan var öppnad, som vi pratar om i den här posten :wink: (En ubåt funkar inget vidare med torn-luckan öppen)

Men även en Sil blir full, om man bara spolar med tillräkligt mycket vatten. Så övertryck blir det allagånger, dock bara en kort peak. Vill för övrigt påpeka att det blir övertryck i kupén vid körning, och det är inte en Peak...
(övertrycket är en ren funktion av hastigheten, och stannar heller inte kvar i kupen efter en åktur, då ingen bil är tät)

Som ett roligt exempel på detta var i sommras när vi skutta nedför hallandsåsen i en Subaru Impreza WRX, vars sidorfönster är karmlösa (med andra ord, när man fäller ner fönstren och öppnar dörren, så är det bara dörrsidan som syns, ingen karm runt rutan).. Trodde nästan bilen skulle bli ett flygplan, då sidorutorna mer eller mindre pekade rakt ut *hehe*
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#18 Post by claves »

Jag trodde alla bakluckor öppnades då man stängde dörren....

När jag var på en träff hos pCS väst så gick det en susning genom folkmassan när jag stanade gick ut stängde dörren och bakluckan öppandes...

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
xanlar
Turbo-Poster
Posts: 852
Joined: 2005-11-20 14:14:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#19 Post by xanlar »

claves wrote:Jag trodde alla bakluckor öppnades då man stängde dörren....

När jag var på en träff hos pCS väst så gick det en susning genom folkmassan när jag stanade gick ut stängde dörren och bakluckan öppandes...

/Claves
så du menar att jag ska hålla inne knappen för bakluckeöppningen och slå igen dörren för att få upp bakluckan?

låter minst sagt omständigt
Andreas Larsen

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#20 Post by Jon80 »

xanlar wrote:så du menar att jag ska hålla inne knappen för bakluckeöppningen och slå igen dörren för att få upp bakluckan?

låter minst sagt omständigt
Släpper inte din baklucka när du trycker på knappen?!
Eller håller du knappen intryckt samtidigt som du frenetiskt skickar bak ett ben för att knuffa upp luckan? :wink:

På min bil.. Så utvidgas den ihoptryckta gummilisten, vilken lyfter luckan ur 'låst' läge, när knappen trycks in.. Sen _släpper_ jag knappen, går _ur_ bilen.. och _drar igen_ dörren, varpå bakluckan hoppar upp av det _ökade_ kupétrycket...

Hur det verkar fungera på din bil har jag ingen aning om.. men eventuellt behöver du en ny gummilist... öppna bakluckan med nyckeln nåter omständigt :wink:
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
xanlar
Turbo-Poster
Posts: 852
Joined: 2005-11-20 14:14:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#21 Post by xanlar »

Jon80 wrote:
Släpper inte din baklucka när du trycker på knappen?!
nej, den ligger kvar. Det var det som hela tråden handlade om från bröjan.
Jon80 wrote:
På min bil.. Så utvidgas den ihoptryckta gummilisten, vilken lyfter luckan ur 'låst' läge, när knappen trycks in.. Sen _släpper_ jag knappen, går _ur_ bilen.. och _drar igen_ dörren, varpå bakluckan hoppar upp av det _ökade_ kupétrycket...

Hur det verkar fungera på din bil har jag ingen aning om.. men eventuellt behöver du en ny gummilist... öppna bakluckan med nyckeln nåter omständigt :wink:
Jo tack. blir ny list nu
Andreas Larsen

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#22 Post by Jon80 »

Ah.. får be om ursäkt.. fick för mig efter första inlägget att du menade att luckan skulle flyga hela vägen upp vid tryck på knappen :oops:

Då är det inte helt säkert det är listen som är hela boven, det kan ju vara så att 'knopparna' som sticker ner från själva luckan, och som går att skruva in/ut är för långt utskruvade.. De var de nämligen på min bil, vilket gjorde att jag inte kunde använda knappen, och att luckan skramlade vid färd. Kan det vara så tror du?
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#23 Post by emm »

Jon80 wrote:Ah.. får be om ursäkt.. fick för mig efter första inlägget att du menade att luckan skulle flyga hela vägen upp vid tryck på knappen :oops:

Då är det inte helt säkert det är listen som är hela boven, det kan ju vara så att 'knopparna' som sticker ner från själva luckan, och som går att skruva in/ut är för långt utskruvade.. De var de nämligen på min bil, vilket gjorde att jag inte kunde använda knappen, och att luckan skramlade vid färd. Kan det vara så tror du?
Samma på min, justera dom så är det säkert löst!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
HA
S-Poster
Posts: 84
Joined: 2005-07-15 08:43:16
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Stockholm/Ekerö
Contact:

Annat fel med öppningen

#24 Post by HA »

Hej
Lånar tråden lite när jag har en massa luckexperter tillgängliga. :D Mitt problem är att inte knappen fungerar.

Hur är det tänkt att den skall funka? Skall motorn vara avslagen och nyckel sitta i t.ex?

Hur mäter man upp om knappen är trasig eller om det är kabelbrott etc.?

Jag har en 951-90 som har motor för öppning. Med nyckel så drar motorn upp luckan, så felet ligger inte där.

Idéer någon?

Håkan

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#25 Post by Jon80 »

Hmm.. Jag skulle nog först ta loss knappen, och mäta så att den verkligen 'öppnar' när du trycker in den, för uppenbarligen är det inget fel på din elmotor.

På min bil, en 86:a, där motorn inte går runt när man använder nyckeln, fungerar knappen jämt, bara batteriet är inkopplat
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#26 Post by claves »

Bevisligen är motorn ok, där håller jag klart med förra talaren... samt din microswitch som sitter i låset borde vara ok med... Så när du kollar på knappen som sitter i coupen så tänk dig att knappen är en del och ramen en annan...

Image

Det är alltså 16 och 17 på bilden så du kan peta ut knappen utan att lossa ramen bara så du vet... och den sitter med en lite tre stiftad kontakt som du kan koppla ur, samt vågar du labba så kan du kortsluta kontaktern i den del som är kvar i bilen för o se om det är kontakten.. annars så mäter du bara upp kontakten...

"GÖRS ENDAS IFALL DU VET VAD DU GÖR!"

min kabel satt klämd så den gick isönder när jag tog ut den.. men det fixade jag med att löda av den skadade kabel från kontakten och trä på en krympslang och sedan löda ihopa det....

Kan inte vara så mycket mer som är fel...

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#27 Post by Maxx »

claves wrote:Kan inte vara så mycket mer som är fel...
Du menar att det med 99% sannolikhet är knappen som är kass? Har precis samma fel på min bil som HA.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
HA
S-Poster
Posts: 84
Joined: 2005-07-15 08:43:16
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Stockholm/Ekerö
Contact:

#28 Post by HA »

:D Visst var det knappen. Var lite ärg som var problemet.

Nu blev det dock uppenbart att jag måste åtgärda problemet att låsen inte släpper riktigt om man inte lyfter i luckan samtidigt.

Håkan

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]