Hur f-n plockar man av vingen?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Notch
Turbo-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

Hur f-n plockar man av vingen?

#1 Post by Notch »

Jag ska lacka ett par Aero-speglar och då tänkte jag passa på att lacka om vingen samtidigt. Jag har en 1991 S2 som har samma vinge som 951 90-91 och 968. Dels tycker jag att det är snyggare med vingen lackad i samma färg som karossen och dels har vingen blivit både fläckig och grådassig.

Nåväl, jag har lagt in en bild nedan och alla nummer hänvisar till den. Om jag fattar rätt sitter vingen i fyra skruvar (6 & 10). Skruvskallarna kommer man åt, men muttrarna (9 & 11) kommer man inte åt och snurrar därför fritt.

Okej, för att komma åt muttrarna måste man lossa de två plastlistena som sitter på sidorna (5). Jag skruvade loss en massa småmuttrar (15), men listerna sitter fortfarande i de bakre skruvarna (16).

För att lossa skruvarna (16) måste jag få loss "minivingen" (4). Först trodde jag att "minivingen" satt i skruvarna (20) och jag plockade loss dom. Nix, minivingen satt fortfarande fast.

Mer studerande av sprängskissen gav att "minivingen" verkar sitta fast med skruvarna (12). Dom skruvarna kunde jag inte ens hitta, men jag antog att dom satt under fästet för "låspinnarna". Efter att ha skaffat ett XZN bits plockade jag loss fästena nu i kväll, men nej, jag hittar fortfarande inte skruvarna (12).

Hur f-n gör man? :evil:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Då: 944 S2 -91
Nu: 911 -77

Notch
Turbo-Poster

#2 Post by Notch »

Sedan har jag ett litet tips. För att få bort muttrarna (15) som håller sidolisterna (5) behövs ett specialverktyg. Jag köpte 4 st bits på Biltema för den svindlande summan av 15 kr. Ett slipat spår i en av spårbitsen och verktyget är klart. Bitsen är tillverkade av värsta blötjärnet, men då är det ju lätt att slipa... :D
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Bosse
Dekal-Nisse
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990

#3 Post by Bosse »

Jag hade nera allt på 968an i sommras. Sidolisterna sitter med de specialmuttrar du talar om (tag vikelslipen och gör ett urtag i mitten av en spår bit.) Bak sitter sidolisten fast, så du måsste först ta bort "ankstjärten" (lilla under vingen) med hjälp av insex skruvarna som du ser om du böjer dig ner. Sedan ser du hur det fungerar.
Vingen sitter med två stjärn-skruvar på varje sida.
Bosse

Bosse
Dekal-Nisse

#4 Post by Bosse »

OK. nummer 21 och 19 är gummipakningar, 4 är lilla vingen, 12 är skruven som syns när du tittar under lilla vingen. (urtaget på undersidan) Skruva ur dessa två och lilla vingen skall gå att ta bort.
Kanske sitter "lilla vingen" lite fast i gummi listerna? (kanske limmat av någon tidigare då det är svårt att få det snyggt men gummilisterna när man monterar)
Bosse

Notch
Turbo-Poster

#5 Post by Notch »

Bosse wrote: 12 är skruven som syns när du tittar under lilla vingen. (urtaget på undersidan) Skruva ur dessa två och lilla vingen skall gå att ta bort.
Här är mitt priblem. Jag vet inte om jag är blind eller dum (kanske en kombination), men jag kan omöjligt hitta skruvarna (12). Kan någon ge en lättfattlig beskrivning om var dom sitter?

Bosse
Dekal-Nisse

#6 Post by Bosse »

Notch wrote:
Bosse wrote: 12 är skruven som syns när du tittar under lilla vingen. (urtaget på undersidan) Skruva ur dessa två och lilla vingen skall gå att ta bort.
Här är mitt priblem. Jag vet inte om jag är blind eller dum (kanske en kombination), men jag kan omöjligt hitta skruvarna (12). Kan någon ge en lättfattlig beskrivning om var dom sitter?
På 968an så sitter de under "lilla vingen" närmast mot dörrramen. De sitter lite skymt under / inuti vingen men på 968an så är det små urtag (rundningar) på undre delen av lilla vingen in mot ramen.

Öppna dörren och titta rakt upp på lilla vingen närmast ramen så skall du se dessa.

Bosse

Bosse
Dekal-Nisse

#7 Post by Bosse »

När jag läser din första beskrivning så tror jag att du redan har tagit bort skruv 12. Skruv 20 kommer man nog bara åt om lilla vingen är borta. Tror den håller bara gummilisten på plats.
Kolla så inte vingen är limmad / tätad mot rutan! Kanske är det hela saken.
Bosse

Notch
Turbo-Poster

#8 Post by Notch »

Jag tittade på 968:ans vinge i PET och det verkar som on 968 inte har den bakre gummilisten (19). Kanske man ska ta bort den för att komma åt (12)? Jag tror att jag testade det, men det verkade som om gummilisten sitter fastklämd under lilla vingen.

Notch
Turbo-Poster

#9 Post by Notch »

Problemet löst! Det var bara att ta bort gummilisten (19) så hittade man 4 st insexskruvar (12).

Post Reply