Passar vilken 80-talsporscheratt som helst på min 924S?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Zep-924S
Carrera-Poster
Posts: 375
Joined: 2005-09-10 09:52:49
Contact:

Passar vilken 80-talsporscheratt som helst på min 924S?

#1 Post by Zep-924S »

Är mycket intresserad av att veta om jag kan köpa en 4-ekrad original porscheratt utan att riskera att den helt enkelt inte passar. Tog för givet att detta inte skulle vara något problem så länge man höll sig till 80-talets rattutbud men nu verkar det som om tidiga och senare 944 har olika axlar i vilken man fäster ratten (924S verkar det som om har de tidigare axlarna). Borde jag om jag säljer/byter min gamla 3-ekrade mot en 4-ekrad ratt lämna kvar den perforerade metallcylindern som sitter fast i axeln för att inte riskera att den nya ratten inte passar?

Vi köp av en 4-ekrad ratt undrar jag också om jag skall se till att få med det bakre plastskyddet eller är det samma som till min 3-ekrade?

Hoppas nån orkar läsa allt detta :?
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland

User avatar
Frejkan
Carrera-Poster
Posts: 376
Joined: 2004-04-07 20:59:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm, Falun
Contact:

#2 Post by Frejkan »

Troligen så passar inte vilken ratt som helst från 80-talet. Har undersökt det här lite och vad jag minns så är det mest den lilla knoppen som ser till att det blir en retur på blinkersen som kan strula om man sätter dit fel ratt.

/Fredrik
Austin Cooper -67
Volvo 165 byggd av Yngve Nilssons Karosserifabrik i ett exemplar -72
Volvo 240 GLT 1991
Ford Fiesta 1.1 VIP 1985
har haft: Porsche 944 turbo -86

www.klassiker.nu

www.garaget.org/FredrikNyblad

Micke_aland
S-Poster
Posts: 171
Joined: 2005-06-28 21:54:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Åland
Contact:

#3 Post by Micke_aland »

Ja har en fyrekrad ratt men vill hellre ha en en treekrad:(
Porsche 944-83
Porsche 944-84

Isse
Turbo-Poster
Posts: 470
Joined: 2004-11-02 09:18:48
Bilmodell: 944
Location: Göteborg/Norrköping
Contact:

#4 Post by Isse »

Jag flyttade bara över ringen från snowracerratt till den jag har idag (fyrekrade, kolla i mitt garage). Och det fungerar utan problem. Anledningen till att jag gjorde det var att returklacken var av på den en ringen.

Om det är en nyare variant av ratt än den jag har så får jag låta det vara osakt.
Mvh Ismael Frisk
Motto: Keep it Basic!

Zep-924S
Carrera-Poster
Posts: 375
Joined: 2005-09-10 09:52:49
Contact:

#5 Post by Zep-924S »

Nu har jag fått en 4-ekrad ratt skickad åt mig så i helgen skall jag se om den passar. Jag blev lite mera optimistisk efter att ha sett bilder på den.

Vad skulle man annars få ge för en läderklädd 4-ekrad (eller 3-ekrad för den delen) i sverige? Ratten jag tänker köpa kostar 200€ (*9.3=SKR) i finland (begagnad men i nästan nyskick)
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#6 Post by Maxx »

€200 skulle i alla fall inte jag betala för en begagnad fyrekrad ratt som av många verkar vara illa omtyckt, oavsett skick.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Zep-924S
Carrera-Poster
Posts: 375
Joined: 2005-09-10 09:52:49
Contact:

#7 Post by Zep-924S »

Nu har jag ialla fall köpt en 4-ekrad. Tycker den ser bättre ut än den 3-ekrade och den är först och främst mindre.

Ratten har suttit på en -86:ans 944 turbo och det var inget problem att sätta fast den. Ända som inte stämde var den där lilla plastfliken som gör att blinkers slår av. Den var helt enkelt felsvängd för min 87:ans 924S. Men det var bara att ta plattan som fliken sitter på från den gamla ratten så funkade det perfekt. Det verkar alltså som om just plastfliken kan vara olika mellan modellerna.
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users