Vad ska jag ha för fjädrar fram????

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#16 Post by FSN »

968EVO wrote:Ok, nu har jag och "Porschegurun" Jan-Erik Nyberg(jag vet att du läser här :wink: ) mätt på min bil. Fram så får vi MR= 0,94 vilket ger ca 3Hz med 110 N/mm.

Bak räknade vi lite fel så jag återkommer med den siffran. Får se om min modifikation ger ett annat MR än orginal.

Nästa steg blir att kolla upp hur kraftig k-fjäder jag har.

/Björn
Hur gör ni rent praktiskt när ni mäter krängaren?
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

#17 Post by Björn Nilsson »

FSN wrote: Hur gör ni rent praktiskt när ni mäter krängaren?
Jag mäter tjockleken på röret som knivarna sitter i och mäter själva knivarna. Därefter har jag skickat mail till Sellholm :D

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#18 Post by FSN »

968EVO wrote:
FSN wrote: Hur gör ni rent praktiskt när ni mäter krängaren?
Jag mäter tjockleken på röret som knivarna sitter i och mäter själva knivarna. Därefter har jag skickat mail till Sellholm :D

/Björn
Har du fått nåt svar? JAg har gula Sellholsvknivar fram och ett fetrör men jag har inte dim. i huvet. Hur ser ditt ut och hur ser Kermits krängare ut?
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

#19 Post by Björn Nilsson »

FSN wrote: Har du fått nåt svar? JAg har gula Sellholsvknivar fram och ett fetrör men jag har inte dim. i huvet. Hur ser ditt ut och hur ser Kermits krängare ut?
Kermit åker inte med knivar eller ställbart. De har en orginalkrängare från en 944-83/84 :shock:

Jag har ett 30mm rör och sen är den gula delen på kniven 190mm lång. Kollar man på bilder som finns på Sellholms hemsida så räknar de med fästerna. Tror vi har vad de kallar 240mm:s knivar.

Rörets längd har betydelse!

EDIT: Jodå, Sellholm är bra :D Har nu pratat med dem och de vet inte vad det är för fjäderkonstant. Han tyckte jag kunde mäta ut det med en våg+linjal. Det funkar ju men då borde man ju kunna mäta direkt på hjulet om man kopplar bort fjädrana? Då får man ju hjulkonstanten direkt?

De skulle klura ut något så de kunde ta reda på detta efter lite påtryckningar från mig 8)

//Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

#20 Post by Björn Nilsson »

Blir inte riktigt klok på Sellholm, skrev en fråga via deras hemsida och fick svar idag av en annan person på företaget :roll:

Här är svaret:
"Hej
Kniven har en konstant på ca 20Nm/mm ,men för att mäta exact måste man ha både vinkel på kniven/röret och längd och dimeter på röret.
Det är no enklast att du mäter själv när du monterat krängaren på din bil.
Man gör så att du sätter kniven stumt på ena sidan och drar med moment nyckel på andra sidan så ser du den verkliga konstanten
."

Intressant, nu har vi iaf en fjäderkonstant på kniven. Nu till en dum fråga men jag har två knivar? Blir det då 2x20 N/mm isf :oops:

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#21 Post by Pär Hylander »

Blir mer än lovligt förvirrad av deras svar. Fjäderkonstant anges i kraft/längd (N/mm) och dom anger vridmoment/längd (Nm/mm)

En knivkrängare består av 3 seriekopplade fjädrar kan man säga. Två knivar och ett rör som alla har sin fjäderkonstant. Sen hur du ska beräkna i detta fallet vetetusan.

En vanlig krängare består f ö oxo av tre seriekopplade delar. "armarna" utsätts för böjning och den raka delen mellan dom utsätts för vridning (samma för knivkrängaren)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

#22 Post by Björn Nilsson »

Ahh, läste liiite för snabbt. Såg inte det innan.

Tillbaka på ruta noll :(

Här är en tråd ang detta ämne men jag har varit ifårn matten för länge så jag har lite svårt att hänga med :?

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1 ... light=kniv

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

#23 Post by Björn Nilsson »

Pär Hylander wrote:Blir mer än lovligt förvirrad av deras svar. Fjäderkonstant anges i kraft/längd (N/mm) och dom anger vridmoment/längd (Nm/mm)
Kan det inte vara så att han har multiplicerat med längden på kniven? 190mm är den iaf vilket ger en konstant på 105 N/mm, vilket förmodligen är när kniven är som mest vinklad.

Gjorde ett överslag med en profil som var 30mm över hela längden, den fick en konstant på 92 N/mm. Så det ser ju ut som Sellholm har räknat "worse case".

//Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users