ET
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Finns en artikel på rejsa:
http://rejsa.nu/artikel.php?t=6915
Som beskriver detta som 'styrradie'. Har frågat här tidigare om du får bättre / sämre grepp med ökad styrradie, men inte fått något bra svar.
http://rejsa.nu/artikel.php?t=6915
Som beskriver detta som 'styrradie'. Har frågat här tidigare om du får bättre / sämre grepp med ökad styrradie, men inte fått något bra svar.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 457
- Joined: 2004-03-29 16:03:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: furulund/skåne
- Contact:
- Millen
- Turbo-Poster
- Posts: 957
- Joined: 2005-09-17 09:43:48
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Trollhättan
- Contact:
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Millen: Helt rätt.. högre ET = smalare spårvidd... Låter kneigt, men ett ET är egentligen negativt.
Tillbaka till mitt första inlägg.. Någon som har koll på hur bilen ändrar sitt uppförande vid ändring av ET? Låter lite på Rejsa inlägget som om kurvtagningen skulle försämras?
Tillbaka till mitt första inlägg.. Någon som har koll på hur bilen ändrar sitt uppförande vid ändring av ET? Låter lite på Rejsa inlägget som om kurvtagningen skulle försämras?
Last edited by Jon80 on 2006-01-28 17:05:30, edited 1 time in total.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
- Millen
- Turbo-Poster
- Posts: 957
- Joined: 2005-09-17 09:43:48
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Trollhättan
- Contact:
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
ET har inget med bredden att göra.. men har du en fälg med ET 50, och 8 tum bred, och jämför den med en fälg med ET10, så flyttar du ju centrum på fälgbanan utåt.. alltså blir spårvidden påverkad, och däcken kan i värsta fall ramla utanför skärmarna, ta i när man svänger (= bilen inte går igenom besiktningen) eller bara rent allmänt spruta en massa grus rakt upp utmed sidan på bilen som gör att du får stenskott.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
ET påverkar ju var mitten av fälgbanan hamnar. Lågt ET gör att fälgen hamnar längre ut = ökad spårvidd, vid högt ET hamnar fälgen längre in = minskad spårvidd.Millen wrote:Spårvidd? Har ET med fälgens bredd att göra eller bara hur långt in/ut centrum sitter?
En bredare/smalare fälg med samma ET som orginal ger ingen förändring på spårvidden.
En fälgs centrum hamnar väl ändå mitt i fälgen oavsett ET, bredd, diameter och så vidare, eller hur?

»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Millen
- Turbo-Poster
- Posts: 957
- Joined: 2005-09-17 09:43:48
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Trollhättan
- Contact:
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Ser dina nuvarande fälgar 'fel' ut på bilen.. alltså sitter de för långt in eller ut nu? Om de sitter bra så kan du kolla på baksidan.. ET, bultcirkel mm brukar stå på baksidan av fälgen nämligen.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
En gissning är att din kaross är lika bred som en 944 och då borde fälgar till tidiga 944 passa. Men det är bara en kvalificerad gissning, inte annat.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
245or på ET15 (?) med 20 mm spacer sitter rätt bra på min 931 med GT-breddning bak Jag har dock camber för racebruk, med gatinställning går det nog inteMaxx wrote:En gissning är att din kaross är lika bred som en 944 och då borde fälgar till tidiga 944 passa. Men det är bara en kvalificerad gissning, inte annat.
225 på ung motsvarande ET fram är gott om plats. Men det är rätt "bråkigt" pga stor positiv skrubbradie
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Pär, har du märkt något ökat slitage på spindlarna / hjullagren iom att du har ett possitivt ET på 5 (som bilen känner)? Du har inte upptäkt några downsides med att flytta ut styrradien såpass mycket.. rent prestanda mässigt alltså?
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
- Millen
- Turbo-Poster
- Posts: 957
- Joined: 2005-09-17 09:43:48
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Trollhättan
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]