Trillskande styrled

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

Trillskande styrled

#1 Post by Jon80 »

Börjar bli lite osäker.. men nog tusan sitter styrleden fast med en bult upp till 'spindeln'? Den bulten har även en liten sprint i sig. Försökte ta ner bärarmen idag, och allt gick jättebra tills jag skulle ta loss just styrleden. Fick loss bulten utan större problem, men sen var det ett rent helvelvete.. Verkar som att själva 'pinnen' har rostat fast..

Någon som har något bra tipps? (dränkte för övrigt bulten i 5-56)
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

Re: Trillskande styrled

#2 Post by FSN »

Jon80 wrote:Börjar bli lite osäker.. men nog tusan sitter styrleden fast med en bult upp till 'spindeln'? Den bulten har även en liten sprint i sig. Försökte ta ner bärarmen idag, och allt gick jättebra tills jag skulle ta loss just styrleden. Fick loss bulten utan större problem, men sen var det ett rent helvelvete.. Verkar som att själva 'pinnen' har rostat fast..

Någon som har något bra tipps? (dränkte för övrigt bulten i 5-56)

Den är konisk. Ta den med en avdragare.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
Utzon.se
Sponsor
Posts: 298
Joined: 2004-07-05 22:11:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Partille
Contact:

#3 Post by Utzon.se »

På verkstäderna brukar de slå med en hammare från sidan --->O så att hålet där konan rostat fast blir lite ovalt (just i slagögonblicket) då lossnar det ganska lätt.

Spindlarna är konstruerade för den här mekmetoden, så ut i garaget och lek folkracemek!
Utzon "Crew"
Peter
Johannes

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1172
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

#4 Post by Peedster »

Lyfter lite med att jag också har problem...

Högersidan gick jättelätt, den bara lossnade utan våld alls efter muttern var avtagen.

Vänstersidan sitter som f*n :evil:

Muttern är av och jag vet inte hur mycket jag vågar vålda eller om det är just avdragare man ska ha? Jag har nämligen ingen men man kanske måste masa sig iväg till biltema och handla lite.

Tycker det är märligt då högra styrleden lossnade så himla lätt.

Hur gjorde du tillslut Jon?

Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#5 Post by Jon80 »

Jag fick låna något som såg ut som en gaffel med två 'tänder'. Man placerade tänderna på var sida om styrleden, och sen var de koniska.. så man bara slog rakt in, och på detta vis tvingade isär styrleden. Funkade kanonbra, men man pajar styrleden, så det är väll bättre med avdragare om man inte tänker kassera styrleden.. Utzon har billiga nya dock ;)
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#6 Post by Pär Hylander »

Metoden med att slå från sidan gör styrleden återanvändbar. Lämpligen håller man ngt tungt av stål bakom (en slägga t.ex) styrleden så att det "svarar" bra när man bankar till den med en hammare.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#7 Post by Jon80 »

Provade detta, men det fungerade inte för mig Pär :(. Fick banka in 'kilen', och då trycktes det mesta av fettet innanför damasken på styrleden ut.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#8 Post by Pär Hylander »

Jon80 wrote:Provade detta, men det fungerade inte för mig Pär :(. Fick banka in 'kilen', och då trycktes det mesta av fettet innanför damasken på styrleden ut.
Jag tyckte samma som du tills jag lät min far undervisa mig bankandets underbara konst. Vetefasen exakt vad jag gjorde för fel, men efter lite coaching av farsan häromåret så fick jag mycket bättre kläm på det. Att ha ett bra mothåll (=tungt) och hålla det på rätt sätt är underlättar enormt.

Låter märkligt, man kan ju tycka att dra till en mojäng med en hammare kan inte kräva ngn speciell förmåga, men faktiskt så verkar lite känsla underlätta rätt rejält.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1172
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

#9 Post by Peedster »

Så man ska banka på styrledens fäste i spindeln så denna flexar snabbt och släpper taget? Lossnar den helt sonika då eller måste man trycka samtidigt?

Vill hellst spara på styrleden om man kan!

Bifogar på för säkerhets skull
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#10 Post by Pär Hylander »

Japp, banka där coh håll ha en tung stålgrunka på andra sidan så att det svarar
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#11 Post by Jon80 »

Otäkt likt min bil det där.. speciellt med den udda lösningen, och tron, att en papperstuss skulle hålla tillbaka flödet på bromsvätska :lol:
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1172
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

#12 Post by Peedster »

Jon80 wrote:Otäkt likt min bil det där.. speciellt med den udda lösningen, och tron, att en papperstuss skulle hålla tillbaka flödet på bromsvätska :lol:
Hehe, glömde nämna i förra inlägget att jag lånade en förminskad variant av din mekteaserbild Jon.
Hoppas det är lugnt :)

Kan tillägga att även jag försöker inbilla mig att lite papper ska fungera där :)

Blästrade du dina spindlar sen och sprayade de eller vad använde du dig av för att få de så fina?

Perfekt, bara hoppas att det funkar, så får jag bort vänstra upphängningen i helgen och förhoppningsvis även torsionstavarna om man hinner"

/Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#13 Post by Jon80 »

Peedster wrote:1) Hehe, glömde nämna i förra inlägget att jag lånade en förminskad variant av din mekteaserbild Jon.
Hoppas det är lugnt :)

2) Kan tillägga att även jag försöker inbilla mig att lite papper ska fungera där :)

3) Blästrade du dina spindlar sen och sprayade de eller vad använde du dig av för att få de så fina?

4) Perfekt, bara hoppas att det funkar, så får jag bort vänstra upphängningen i helgen och förhoppningsvis även torsionstavarna om man hinner"

/Peter
1) Det är hel-lungt! Bara kul att bilderna kan komma till någon nytta *hehe*

2) Pappret är jättebra :roll:

3) Jag maskerade själva tappen på spindeln, och sen tryckte in papper i hålen för infästningar för styrleden, och bärarmen. Blästrade med stor försiktighet, och lackade sedan. Gjorde likadant med bärarmarna, och resten av pinalerna.

4) Vill flika in att jag skruvade loss styrleden från styrarmen genom att just vrida på styrarmen (toe inställning). Sitter en mutter på styrarmen som jag lät bli att röra, så att jag hittar någorlunda rätt när allt monterades tillbaka. Räknar dock kallt med att få göra en hjulinställning när alla nya bussningar är på plats ändå ;). På detta vis slapp jag ligga på knä vid sidan av bilen med hammare och slå, utan kunde ta allt till ett skruvstycke och knacka lite mer kontrollerat på delarna.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1172
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

#14 Post by Peedster »

Vill bara säga att styrleden lossnade idag efter lite knackande.

Hängde en tung låda på styrstaget några cm upp så den inte skulle tunga ner axeln och sen 2 hammare från varsin sida och efter några slag hoppade den loss!

Så nu är allt i framvagns väg nerplockat för uppfräschning och Ledas :)

Hur går det med bussningar Jon? Samt vad kan man lacka detaljerna med, bara svart sprayfärg eller vad rekommenderas?

Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#15 Post by Jon80 »

Låter fint att du fått loss styrleden :D

Ligger lite lågt med bussningarna, då jag inte har kunnat provköra bilen ännu, allt sitter på plats i framvagnen iallafall.

Jag åkte till OK och handlade Hammarlack.. ska tydligen gå att måla direkt på Rost, men det är väll inget jag rekommenderar.. Blästra först, och sen på med hammarlack. Slipper iallfall grundmåla då ;)
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users