Jag har en Dawes Device Boost Controller liggande som jag är sugen på att installera i min 951. http://www.3barracing.com/product_6.htm Det är samma princip som Lindsey's Boost Enhancer.
Jag tänkte inte öka laddet över nuvarande värde utan vitsen är att få laddtryck tidigare.
Min fundering gäller storleken på ventilen som endast har anslutningar med diametern 1/8" (3,2mm). Original slangar till WG är 6mm har jag för mig.
Att detta påverkar responshastigheten innan WG öppnar antar jag men frågan är om det kan ta "för lång" tid att reagera och därmed ge skadliga laddtrycksspikar?
Någon som har några fakta eller teorier om detta?
Håkan
Storlek på Boost Enhancer, Boost Controller?
- HA
- S-Poster
- Posts: 84
- Joined: 2005-07-15 08:43:16
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Stockholm/Ekerö
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Fräckt namn på en backventil med ställbart öppningstryck
(borde kosta 43 kr istället för 43 dollar) Fast jag tror nog den kan funka rätt bra, man slipper ju krångla med det själv.
Så detta är alltså inte fakta från min sida, utan bara en massa tyckande!

Så detta är alltså inte fakta från min sida, utan bara en massa tyckande!
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- HA
- S-Poster
- Posts: 84
- Joined: 2005-07-15 08:43:16
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Stockholm/Ekerö
- Contact:
Ännu billigare
Tyckande och tro är helt ok. Är precis det jag är ute efter.
Visst är det bara en fjäderbelastad backventil men det är svårt, eller iallafall inte lönt, att göra en själv för de pengarna.
Om någon är intresserad av en så kan man få Europa rabatt (38$) om man går till följande hemsida. http://www.dawesdevices.com/UK.html Finns ingen länk på deras vanliga sida till denna.
Ingen som tror det kan vara skadligt med strypningen?
Har för mig att Lindsey påpekar att man skall ta bort strypningen i Banjon, om man haft en sådan, när man monterar deras Boost Enhancer.
Jag skulle även bli glad om någon mer som inte tror det är skadligt kan utveckla sin teori så jag blir övertygad.
Borde ta längre tid att fylla upp slangen fram till Cycling Valve. Men hur mycket längre? Kanske någon som kan räkna ut det?
Ny 3mm slang från Banjo via ventil fram till Cycling Valve kanske löser det hela?
Fördröjningen kanske bara blir relevant om man använder ventilen för att ÖKA trycket över det i chipen? I det fallet borde det vara viktigt att få fram trycket (signalen) snabbt. Eller?
Håkan

Visst är det bara en fjäderbelastad backventil men det är svårt, eller iallafall inte lönt, att göra en själv för de pengarna.

Om någon är intresserad av en så kan man få Europa rabatt (38$) om man går till följande hemsida. http://www.dawesdevices.com/UK.html Finns ingen länk på deras vanliga sida till denna.
Ingen som tror det kan vara skadligt med strypningen?
Har för mig att Lindsey påpekar att man skall ta bort strypningen i Banjon, om man haft en sådan, när man monterar deras Boost Enhancer.
Jag skulle även bli glad om någon mer som inte tror det är skadligt kan utveckla sin teori så jag blir övertygad.
Borde ta längre tid att fylla upp slangen fram till Cycling Valve. Men hur mycket längre? Kanske någon som kan räkna ut det?
Ny 3mm slang från Banjo via ventil fram till Cycling Valve kanske löser det hela?
Fördröjningen kanske bara blir relevant om man använder ventilen för att ÖKA trycket över det i chipen? I det fallet borde det vara viktigt att få fram trycket (signalen) snabbt. Eller?
Håkan
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Det är inte bra om en boostcontroller av denna typ har för liten genomströmningsarea. Eftersom denna typ av controller stänger av slangen till wastegaten fram till det att trycket nått en viss nivå så måste en större mängd luft passera genom boostcontrollern när den öppnar för att först bygga upp tryck i slangen och wastegateklockan innan wastegaten öppnar.
Det är lätt hänt att man får en laddtrycksspik om nog mycket luft inte kan ledas fram nog snabbt. Lustigt nog marknadsför de ju den som att den absolut inte får spikar...
En pysventilsreglering har inte samma krav på area eftersom den har längre tid på sig att bygga upp tryck i slangen.
Det är lätt hänt att man får en laddtrycksspik om nog mycket luft inte kan ledas fram nog snabbt. Lustigt nog marknadsför de ju den som att den absolut inte får spikar...
En pysventilsreglering har inte samma krav på area eftersom den har längre tid på sig att bygga upp tryck i slangen.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
- HA
- S-Poster
- Posts: 84
- Joined: 2005-07-15 08:43:16
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Stockholm/Ekerö
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]