Jag vet att 928 hade en sådan switch där man kunde byta mapp beroende på olika oktanhalt i bensinen. När jag var på DEVEK var det några bilar som vi satte på Australiens mapp för att de skulle få lite snällare tändning och på så sätt ha lättare att passera smog-testet.
I 951 väljer "varient switch" kontakten mellan open och closed loop lambdakontroll samt används för att kompensera bränsleblandningen på hög höjd. Tillsammans med "characteristic map switch" så väljer den även mellan de olika uppsättningarna bränsle och tändningsmappar som finns på chippet.
Antagligen gör den liknande funktioner på en 944S.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Jag postade ett diagram över lambdamapparna som visar hur marginell skillnaden är i forumet, du får söka. Var från en P944 -86.
Switchen gör nytta för livstids användande på olika marknader, euro/us etc, men inget man behöver labba med själv då skillnaden är så marginell... tycker jag iaf.
Mvh Adde.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.