4-hjulsinställning

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

4-hjulsinställning

#1 Post by patand »

Känner att framvagnen behöver ställas in på bilen... men har också sett att bakvagnen nog skulle behöva annan geometri då den käkar upp däcken på insidan (nästan slut i innerkant men fina i ytterkant).

Nu är då frågan om man lämnar in den på 4-hjulsinställning finns det verkligen något de kan ställa in i bakvagnen? Eller blir det bara att de mäter upp den men kan inget ändra?

Om inget kan ändras i bak så verkar det onödigt att betala för en 4-hjulsinställning då kan man lika gärna ta en vanlig framvagnsinställning och spara lite pengar att köpa bakdäck för...

Kanske skulle säga att bilen är en 924 från början... om det har någon betydelse.

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1412
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

#2 Post by Eddie Varvstopp »

Klart att det går! Det som krävs är ett specialverktyg som du kan läsa mer om här http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0 . Jag jorde en hjulinställning men de fick inte in specialverktyget i hålet, men hjulen stod ok så det var ingen fara.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#3 Post by patand »

Eddie Varvstopp wrote:Klart att det går! Det som krävs är ett specialverktyg som du kan läsa mer om här http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0 . Jag jorde en hjulinställning men de fick inte in specialverktyget i hålet, men hjulen stod ok så det var ingen fara.
Låter bra, får hoppas de är riktigt duktiga och bra på den verkstad jag tänkte lämna in på då... och att de har specialverktyg eller slägga/kofot... :)

Ska nog fråga innan jag lämnar in.... Porsche Center måste väl kunna grejja det annars men då kostar det väl säkert mycket mer... ?! Kan ju inte skada att ringa och fråga Porsche Center iof...

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1412
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

#4 Post by Eddie Varvstopp »

Mitt tips är att ringa runt eller så finns det kanske någon här på forumet som kan tipsa dig om ett ställe nära dig. Killen som ställde min var mycket varsam mot bilen så han ville inte våldföra sig för att få in verktyget, p.g.a. detta fick priset sänkt 300:- som kompensation.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#5 Post by patand »

Någon som kan tipsa om ett ställe nära mig (Bor i Vagnhärad med jobbar i sthlm)? Jag hade annars tänkt lämna in på Trosa Gummiverkstad (Kransesn Gummi) här i Vagnhärad.

User avatar
Joakim
Forum founder
Posts: 1248
Joined: 2004-03-18 15:01:12
Telefon: 0707566691
Bilmodell: Ingen Porsche just nu
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping
Contact:

#6 Post by Joakim »

Mitt lilla tips är att ringa runt till närliggande gummiverkstäder och fråga om de gör hjulinställningar, och hur de går till väga.
Den nyaste tekniken innebär att de mäter upp hjulen med laser.
Som vanligt ska man passa sig för kaxiga personer som häver ur sig 1500:- innan du hinner säga niotjugofyra.
Ett rimligt pris för en hjulinställning är mellan 700-900kr enligt mina undersökningar, då jag lät jämföra ca 5 gummiverkstäder som hade möjlighet till denna operation.
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#7 Post by Pär Hylander »

Att mäta hjulvinklar kräver ingen rymdraketsteknologi, det går lika bra med måttband, vattenpass och skjutmått. Så har firman en flojdig maskin ås är det inte ett argument för högre pris, snarare tvärtom för det kräver lite mindre arbetstid.

Framvagnen liknar vanliga bilar rätt mycket, så det klarar nog alla sådan verkstäder av. Bakvagnen är dock inte alls lik vanliga bilar, så det kräver antingen att dom har erfarenhet 9x4 eller tidigare 911, alterinativt att meken har god ordning på det som sitter innanför pannbenet eftersom det är rätt klurigt, camber och toe-justeringarna påverkar nämligen varandra. Om bilen har normalhöjd och meken påstår att det "inte går att ställa in" bakvagnen så är det sannolikt det där med pannbenet som felar. Justeringarna kan visserligen vara slitna så att det är svårt att få till det, men det borde vara mkt ovanligt på alla icke-tävlingsbilar, för hur vanligt är det att man gör hjulinställningar på gatbilar, inte 5 ggr/år ivf ;-)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#8 Post by patand »

Den har ju inte normalhöjd, det är jag rätt säker på... men om meken inte kan ställa in bakvagnen så ska han baskemig inte få betalt för det heller... jag betalar ju inte 4-hjulsinställning för att han ska FÖRSÖKA utan för att han ska GÖRA jobbet. Tack vare forumet så VET jag ju att det går att göra om man bara har rätt verktyg och lite innanför pannbenet...

Klarar de inte bakvagnen så får de bara betalt för framvagnsinställning. Hmmm ska nog ringa och fråga om pris på framvagnsinställning på samma firma... anonymt givetvis så att jag vet vad skillnaden i pris är...

Har tid på onsdag nästa vecka för detta...

Goran
Turbo-Poster
Posts: 756
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

#9 Post by Goran »

Hej

Jag gjorde en fyrhjulsinställning hos en däckverkstad med Porsche-erfarenhet, senaste laserhjälpmedel och program. Dem höll på i ca två timmar och tog 850 kr.
För dem som bor i Malmötrakten så heter firman Ringtjänst i Arlöv och ligger alldeles bredvid Burlövs center eller Coop Forum som det heter nu.

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#10 Post by patand »

Förresten... igår var jag ute och åkte när det regnade, fick för mig att testa att bromsa rejält hårt... då hände något läskigt... ratten nästan slets ur handen på mig... krängde till åt höger...

Provade igen några gånger när jag var beredd, då var det inte så farligt men det som verkar hända är att vänster framhjul låser upp långt före höger och att då ratten slår över åt höger (antar det händer pga höger framhjul bromsas och har bra grepp medan vänster hjul tappat greppet).

På besiktningen för någon vecka sedan så tog bromsarna godkänt jämt så frågan är nu om framvagnsinställningen kan ha något med detta att göra? Kan det vara pga denna som vänster framhjul släpper så lätt i förhållande till höger? Eller beror det på skillnad i däckslitage (det var ju blött ute)? Har dock inte sett någon stor skillnad på framdäcken, har iof inte haft tanken att kolla så himla noga, men de ser ut att vara ungefär lika slitna.

Någon som har idéer elle erfarenhet/kunskap om detta beteende? Är man beredd så är det ingen fara, det är inget jättekast, men första gången det hände och man inte var beredd så var det lite läskigt...

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#11 Post by patand »

goc931 wrote:Jag gjorde en fyrhjulsinställning hos en däckverkstad med Porsche-erfarenhet, senaste laserhjälpmedel och program. Dem höll på i ca två timmar och tog 850 kr.
850 spänn! För mig skulle det kosta 1600! Den firma jag lämnar på vet jag inte om de har erfarenhet av Porsche... :-(

Vet någon en bra firma i Nyköping, Södertälje, Stockholmsområdet som är bra på Porsche och som gör 4-hjulsinställningar?

Verkar ju inte som jag har hittat ett bra alternativ med tanke på priset och den tveksamma erfarenheten...

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#12 Post by 944_Driver »

patand wrote:Förresten... igår var jag ute och åkte när det regnade, fick för mig att testa att bromsa rejält hårt... då hände något läskigt... ratten nästan slets ur handen på mig... krängde till åt höger...

Provade igen några gånger när jag var beredd, då var det inte så farligt men det som verkar hända är att vänster framhjul låser upp långt före höger och att då ratten slår över åt höger (antar det händer pga höger framhjul bromsas och har bra grepp medan vänster hjul tappat greppet).

På besiktningen för någon vecka sedan så tog bromsarna godkänt jämt så frågan är nu om framvagnsinställningen kan ha något med detta att göra? Kan det vara pga denna som vänster framhjul släpper så lätt i förhållande till höger? Eller beror det på skillnad i däckslitage (det var ju blött ute)? Har dock inte sett någon stor skillnad på framdäcken, har iof inte haft tanken att kolla så himla noga, men de ser ut att vara ungefär lika slitna.

Någon som har idéer elle erfarenhet/kunskap om detta beteende? Är man beredd så är det ingen fara, det är inget jättekast, men första gången det hände och man inte var beredd så var det lite läskigt...
Mycket intressant fråga! Min bil lider lite av samma fenomen, speciellt om vägen är lite spårig. Annars funkar bromsarna bra.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#13 Post by patand »

944_Driver wrote:Mycket intressant fråga! Min bil lider lite av samma fenomen, speciellt om vägen är lite spårig. Annars funkar bromsarna bra.

//Magnus
Jag har inte upplevt något liknande på de andra bilar jag haft både gamla och nya... vad kan det bero på tro... någon som har mer info? Får väl se om det är samma fenomen kvar efter en 4-hjulsinställning.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#14 Post by patand »

Har nu pratat med en firma som heter NB gummi som ligger på Birgerjarlsgatan i stockholm. De skulle ha 300 för att mäta upp bilen och sedan 600 + moms per timme för jobbet... verkar dock väldigt kunniga och seriösa... men huva vad dyrt det kan bli om jobbet tar flera timmar... kom dock överens om att mäta upp bilen först och sedan tillsammans avgöra vad som behöver göras och vad det kan kosta.

Känns som det är värt 300 för att mäta upp den hos dem iaf. Sen får man väl se vad man har råd att åtgärda.

Någon som har erfarenhet av NB Gummi? Eller som har tips på en annan firma med bra pris och kunskaper?

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#15 Post by Pär Hylander »

patand wrote:Förresten... igår var jag ute och åkte när det regnade, fick för mig att testa att bromsa rejält hårt... då hände något läskigt... ratten nästan slets ur handen på mig... krängde till åt höger...

Provade igen några gånger när jag var beredd, då var det inte så farligt men det som verkar hända är att vänster framhjul låser upp långt före höger och att då ratten slår över åt höger (antar det händer pga höger framhjul bromsas och har bra grepp medan vänster hjul tappat greppet)..
Har du väldigt felställd cornerweight så kan det bli, ni behöver nog inte fråga varför jag vet.....

Cornerweight (sorry för svengelskan) är hur jämnt bilen står på dom 4 hjulen. I extremfallet kan ni tänka er att bilen nästan bara står med höger framhjul och vänster bakhjul i backen, dom två andra hjulen nästan bara stöttar bilen så att den inte välter omkull, då är det lätt att tänka sig att ena hjulet låser lättare än det andra ( i verkligheten blir det inte så extremt).

Kan t.ex bli så om en slarvig eller klantig person sänkt bilen, och inte fått det lika på alla hjulen
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users