Elektronisk Boost controller

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Elektronisk Boost controller

#1 Post by DLS »

Hur många kör med Elektronisk boost controller (EBC) här?

Typ Greddy, Hks, Blitz, Apexi?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Jerre
S-Poster
Posts: 77
Joined: 2004-04-07 14:50:36
Bilmodell: 951 -90
Årsmodell: 1990
Location: Vaxholm
Contact:

#2 Post by Jerre »

Jag kör med Apexi AVC-R mot en Tial 38mm Wastegate med gott resultat. Lite stor och svårplacerad enhet är väl egentligen enda minuset som jag ser det.
944 Turbo - 90
#Bengts MAF chip#, BOSCH HFM-5 MAF, K27/8, SMT6, PLX R-500 EGT&WBO2, Delphi 788cc spridare, Omsvetsad Intercooler, Tial 38mm WG,Apexi AVC-R EBC,3" rostfritt Agarör tillverkat av Area951, Dahlback Racing BOV.

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#3 Post by DLS »

ingen mer som har nått att berätta?
tjänar man nått på det eller måste man byta wastegate också?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

#4 Post by Bengt »

Det beror på vilka övriga modifieringar man har. Om man önskar samma laddtrycksprofil som original men något högre fungerar det utmärkt med en pysventil. Då bibehålls även knackregleringen, med den begränsningen att laddtrycket inte kan sänkas under det nu högre grundtrycket.
Med en uppspänd WG undviker man tjuvöppning pga att avgastrycket pressar upp WG ventilen.

Bengt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#5 Post by DLS »

En fördel som jag sett det är att med en EBC så hålls laddtrycket konstant oavsett temperatur, med en pysventil så kan man ju få väldigt olika ladd beroende på väder o temp.

sen kan man väl ställa in olika laddtryck för olika växlar i vissa EBC:er väl?

Har sett en special variant av pysventil där man har 2 ventiler i serie där den ena inte släpper igenom någe förrens ett visst värde uppnåtts o så ställer man laddtrycket med den andra.

Är det en vettig uppgradering från vanlig pysventil om man inte köper EBC?

Väntar snällt på att Tomas ska göra färdigt Maf kiten :roll:
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#6 Post by Tomas »

DLS wrote:Väntar snällt på att Tomas ska göra färdigt Maf kiten :roll:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5679 :wink:
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]