Handbromsfix

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Mårten
Addict
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988

Handbromsfix

#1 Post by Mårten »

Upptäckte strax före vintervilan att min handbroms inte tog spec bra när underlaget lutade :(

Har kollat på Clarks att det skall gå att justera via en justerskruv genom hålet i trumman bak. Om detta nu inte funkar, är det pilligt (specialverktyg?) att få av bakre skivan så man kommer åt backarna (har bilen på främmande ort så jag vill ha lite koll så jag får med alla verktyg etc)?

Nåt övrigt att tänka på?

/Mårten

magnusb
S2-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#2 Post by magnusb »

Här kan du läsa (och se bilder) på hur man justerar handbroms på 924, 944 & 968. Jag fixade det i förra veckan på min bil. Busenkelt!

http://www.tech-session.com/kb/index_vp.php?id=118&c=4
/Mvh Magnus
-97 JEEP Grand Cherokee &
-08 VW Passat 4WD till vardags

andersg
S-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#3 Post by andersg »

Jag undrar hur den övre fjädern ska sitta. På framsidan eller baksidan av bromsbackarna? Spelar det någon roll?

På bilderna i workshop-manualen så ser den ut att sitta på baksidan men på min bil så satt de på framsidan.

Fjädern verkar låsa justerskruven. Jag var tvungen att slå med klubba på skruvmejseln för att få kuggarna på justerskruven att trycka ut fjädern så att de kom runt.

Jag provade att sätta den bakom men då känns det ännu svårare för där finns det så lite utrymme för fjädern att flexa ut på.

/Anders

Post Reply