Kan man använda glas i en sandbläster?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

Kan man använda glas i en sandbläster?

#1 Post by claves »

Kan man använda glas korn i en sandbläster elller behöver man ett anant munstycke?

Och när man blästrar hur viktigt är trycket kontra mägnden luft genomströmining?

/Claves
Last edited by claves on 2006-01-03 14:03:53, edited 1 time in total.
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#2 Post by Jon80 »

Går fint att använda glas istället för sand, såvida glaskornen har ungefär samma storlek som sanden. Om man ändrar storleken på sand/glas så behöver man byta munstycke.

Skulle gissa på att trycket är avgörande..
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#3 Post by claves »

följdfrågan blir då...

När ska man använda glas istället för sand.

Vad bestämmer grovleken på sand/glas vi blästring, är det tjockleken eller hårdheten på det man ska blästra?

Hur ska man tänka för att inte förstöra förmycket?

/Stefan
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#4 Post by Jon80 »

Hehe.. är ingen blästerkung direkt. Vi har bara en liten bläster här på jobbet, och vi köpte vanlig sand för att blästra bort färg och ytrost från plåtdetaljer. Gissar att du tar till grövre blästersand (ibland stålkulor) ju grövre yta som ska bort. Är man orolig för att göra för stor åverkan kan man ta en mindre sant, och köra länge / flera gånger.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

Isse
Turbo-Poster
Posts: 470
Joined: 2004-11-02 09:18:48
Bilmodell: 944
Location: Göteborg/Norrköping
Contact:

#5 Post by Isse »

Hej!
Vad jag kan minnas så använder man glas till mjukarematerial som aluminium eller liknande. Misstänker att den arbetar bort grövre partiklar radikalt mycket snabbare med som sagt sand kontra glas. Om det är så att sanden innehåller metaller kanske det inte är så bra att bomba aluminiumet med det, gällande korrosionsynpunkt. Jag relaterar det nu till flygsammanhang där kraven är annorlunda.
Mvh Ismael Frisk
Motto: Keep it Basic!

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#6 Post by Tomas »

Vilket blästermedel man ska använda beror dels på vilket material man ska blästra men kanske framförallt vilken yta man vill ha på resultatet. Grov stålsand ger en grov yta som är lämplig för industriell målning, sand lite finare yta och glas ännu finare. Vill man ha en riktigt försiktig avverkning finns det krossade nötskal för blästring (jag skämtar inte).
Sedan ska man t.ex inte använda stålsand på rostfritt stål eftersom man förorenar ytan med järnpartiklar som gör att den börjar rosta.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users