944 Turbo S Revline Racing - 514 rwhp
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
944 Turbo S Revline Racing - 514 rwhp
Aktuell status, uppdaterad 2010-03-19
Säsongen är inte riktigt över men vinterplanerna är i full gång.
Det ser ut att bli en rätt hektiskt vinter
Det gäller mao att sätta igång i tid så att allt är klart till våren.
Modifieringar inför säsong 2010
Motor
En 3.0l 16v turbomotor ska byggs. Motorn baseras på en 968-motor med bibehållen variocam. Målet är en hållbar och responsiv motor. Kommer att köra lite högre komp och samma turbo så registret blir ca 3500-4000 rpm långt. Effekten bör hamna på 450+ hp @ 0,9 bar, 500+ @ 1,1 bar.
- PÅBÖRJAT
Bränslesystem
* Byta ut nuvarande Bosch 044 pump mot en FueLab pump och filter.
* Nya nylonomspunna bränsleslangar i AN8 från tank till pump till filter till motor.
* Uppgradera elkablaget till pumpen också
Chassi & fästen
* Nya bärarmar fram i chrome moly med utbytbara spindelleder justerade för bättre vinkel med låg bil - KLART
* Nya fjädrar - 650 lbs fram - KLART
* Nya fjädrar - 750 lbs bak - KLART
* 18mm spacers bak - KLART
* 7mm spacers fram - KLART
* Cornerweight & ny inställning.
* Nya semisolida fästen för motor och växellåda.
Bromsar
Effekt kräver bromsar.. Mina 322x32 mm big reds har inte räckt till, förhoppningsvis avhjälps det med rejält kylning.
Modifieringarna:
* Bygga rejäl bromskylning med 3" intag i fronten - 90% färdigt
* Isolerande material mellan kolvar och belägg (från KH Motorsport)
* Byta dammskydden plus ny vätska RBF660 osv...
Interiör / säkerhet
* Fullbur från Heigo. Pulverlackad illgrön - KLART
* Ombyggda stolsfästen osv för att få till bra position och justerbarhet. - KLART
* Nya mätarpaneler, kläs i svart alcantara - KLART
* Schroth 6-punktsbälten
Exteriör
* Ny motorhuv med kärna av karbon, stort integrerat luftutsläpp from Oreca Viper
* 968-speglar i glasfiber (viss lättning )
* Bromsscoop i fronten - Färdiga för lack
* 968 vinge för att bli av med den fula gummivingen. Downforce får vänta till 2011
Motorstyrning/Mätare
* STACK bredbandslambda - KLART
* ProSport 60mm peak/warning-mätare för:
- Vattentemp
- Oljetemp
- Oljetryck
- EGT
- Bränsletryck
- Turbotryck - KLART
----------------------------------------------------------------------------------
GAMMAL INFO, POSTAD 2005-12-27:
Är lite sent ute med den här infon här, vissa av er kanske har läst på jänkeforumen men nu är det iaf dags att prestentera vinterprojektet för hemmapubliken
Det hela började i höstas då jag kände att det fanns 2 vägar att gå med Gröne Jägarn... Antingen anse den som "klar" och gå vidare med ett annat projekt. Eller att satsa fullt ut. Go Big or Go Home.
Det kloka (?) beslutet blev GO BIG och här är vad som är på gång nu under vintern...
Idolbild från i somras, Gröne Jägarn - 944 Turbo S -88:
Bilen lackades om för ett par år sen i Porsche Rainforest Green. Inget lätt beslut det här med färg men den gröna är lagom diskret och farlig.. På insidan har den en svart läderinteriör i nyskick.
Så vad kommer hända?? Hmm det är nog lättare att nämna det som inte kommer bytas ut eller byggas om
Chassi:
* Bilstein Escort Turbo Cup coilovers. Club Sport dämpning. Hypercoil fjädrar och Lindsey camber plates.
* Borttagna torsionsstavar
* Welmeister solida bussningar bak
* Powerflex bussningar fram
* 968 M030 kränghämmare, 30/19mm ställbar bak. Nya bussningar
Bromsar:
* 996 GT3/TT bromsok fram
* 993 TT skivor med gjutna hål och lösa nav. Nya brorrade skivor bak
* Lindsey anodiserade nav
* Stålomspunna bromsslangar
* Mintex C-tech belägg fram och bak
* Renoverade, blästrade och pulverlackade bromsok bak
Fälgar och däck:
* 18", inte bestämt vilka ännu
* Bridgestone RE540S R-däck.
Motor:
Aha... now börjar det RIKTIGT intressanta
Motorn blir ett samarbete mellan Revline Racing och Skunk Workz som är en norsk motorfirma.
Alla delar i motorn har beaktats och allt är framtaget och beräknat för att fungera optimalt och i harmoni med varandra.
Motorn blir fortfarande på 2.5 liter och med 8v topp.
Lite av godsakerna:
* Skunk Workz custom storventilstopp (N/A core)
* Skunk Workz custom kamaxel med solida lyftare
* Skunk Workz custom förstärkt block
* Skunk Workz intercooler
* Skunk Workz insug
* Garret GTxxR BB turbo
* Revline Racing special turbo installation
* Revline Racing custom downpipe och avgasarrangemang. 3" från downpipe och 2" från wastegate some går ihop till 4".
* DTA Fast P8Pro styrsystem med RR custom kabelhärva och givetvis mappas motorn av RR också
* Revline Racing oljekyl (25 raders Setrab)
* Revline Racing custom IC-rör
* Raceware bultar
* Spec lättviktssvänghjul i alu
* Spec Stage 3 lättviktskoppling
Relaterade delar :
* Nya sensorer etc överallt
* Nya packningar och vattenslangar överallt
* Broadfoot AC delete
* Balance shaft delete
* Keramiskt coatade grenrör och downpipe
* All lösa motordelar antingen polerade eller pulverlackade
* Nya motorfästen
Har glömt en massa så ny info kommer att läggas till löpande.
Målet med motorn:
Massvis med hästar på vanlig macksoppa... Massor massor
Blandade bilder:
Tomt...
Vad är ett garage utan en kalender?
Konst...
Ett par M44-motorer och en väldigt smutsig jägare
Extremt hög kvalitetskänsla på dessa grejer
Mer konst! Guldanodiserade grejer... vad kan vara vackrare??
Vibratorminimerare...
Ny hårdvara (detta kitt för kopplingen)
..tyska för "en helt ny snygg och läcker kritvit kylvattentank"
Huhu..
Samtliga kylarslangar...
Grymma kameror är nästan lika roligt som grymma bilar
Ahhh dessa guldanodiserade grejer alltså...
Solida bussningar..
Biltemabultar...eller inte
Lager lager lager
Hårdvara och sensorer
Spec koppling
Frisbee
Stop it
Skitigt block redo för rengöring...
Toppen enligt 2005' spec..mycket fint, men för rekordmål krävs rekordtopp,
Ytterligare info kommer snart
Säsongen är inte riktigt över men vinterplanerna är i full gång.
Det ser ut att bli en rätt hektiskt vinter
Det gäller mao att sätta igång i tid så att allt är klart till våren.
Modifieringar inför säsong 2010
Motor
En 3.0l 16v turbomotor ska byggs. Motorn baseras på en 968-motor med bibehållen variocam. Målet är en hållbar och responsiv motor. Kommer att köra lite högre komp och samma turbo så registret blir ca 3500-4000 rpm långt. Effekten bör hamna på 450+ hp @ 0,9 bar, 500+ @ 1,1 bar.
- PÅBÖRJAT
Bränslesystem
* Byta ut nuvarande Bosch 044 pump mot en FueLab pump och filter.
* Nya nylonomspunna bränsleslangar i AN8 från tank till pump till filter till motor.
* Uppgradera elkablaget till pumpen också
Chassi & fästen
* Nya bärarmar fram i chrome moly med utbytbara spindelleder justerade för bättre vinkel med låg bil - KLART
* Nya fjädrar - 650 lbs fram - KLART
* Nya fjädrar - 750 lbs bak - KLART
* 18mm spacers bak - KLART
* 7mm spacers fram - KLART
* Cornerweight & ny inställning.
* Nya semisolida fästen för motor och växellåda.
Bromsar
Effekt kräver bromsar.. Mina 322x32 mm big reds har inte räckt till, förhoppningsvis avhjälps det med rejält kylning.
Modifieringarna:
* Bygga rejäl bromskylning med 3" intag i fronten - 90% färdigt
* Isolerande material mellan kolvar och belägg (från KH Motorsport)
* Byta dammskydden plus ny vätska RBF660 osv...
Interiör / säkerhet
* Fullbur från Heigo. Pulverlackad illgrön - KLART
* Ombyggda stolsfästen osv för att få till bra position och justerbarhet. - KLART
* Nya mätarpaneler, kläs i svart alcantara - KLART
* Schroth 6-punktsbälten
Exteriör
* Ny motorhuv med kärna av karbon, stort integrerat luftutsläpp from Oreca Viper
* 968-speglar i glasfiber (viss lättning )
* Bromsscoop i fronten - Färdiga för lack
* 968 vinge för att bli av med den fula gummivingen. Downforce får vänta till 2011
Motorstyrning/Mätare
* STACK bredbandslambda - KLART
* ProSport 60mm peak/warning-mätare för:
- Vattentemp
- Oljetemp
- Oljetryck
- EGT
- Bränsletryck
- Turbotryck - KLART
----------------------------------------------------------------------------------
GAMMAL INFO, POSTAD 2005-12-27:
Är lite sent ute med den här infon här, vissa av er kanske har läst på jänkeforumen men nu är det iaf dags att prestentera vinterprojektet för hemmapubliken
Det hela började i höstas då jag kände att det fanns 2 vägar att gå med Gröne Jägarn... Antingen anse den som "klar" och gå vidare med ett annat projekt. Eller att satsa fullt ut. Go Big or Go Home.
Det kloka (?) beslutet blev GO BIG och här är vad som är på gång nu under vintern...
Idolbild från i somras, Gröne Jägarn - 944 Turbo S -88:
Bilen lackades om för ett par år sen i Porsche Rainforest Green. Inget lätt beslut det här med färg men den gröna är lagom diskret och farlig.. På insidan har den en svart läderinteriör i nyskick.
Så vad kommer hända?? Hmm det är nog lättare att nämna det som inte kommer bytas ut eller byggas om
Chassi:
* Bilstein Escort Turbo Cup coilovers. Club Sport dämpning. Hypercoil fjädrar och Lindsey camber plates.
* Borttagna torsionsstavar
* Welmeister solida bussningar bak
* Powerflex bussningar fram
* 968 M030 kränghämmare, 30/19mm ställbar bak. Nya bussningar
Bromsar:
* 996 GT3/TT bromsok fram
* 993 TT skivor med gjutna hål och lösa nav. Nya brorrade skivor bak
* Lindsey anodiserade nav
* Stålomspunna bromsslangar
* Mintex C-tech belägg fram och bak
* Renoverade, blästrade och pulverlackade bromsok bak
Fälgar och däck:
* 18", inte bestämt vilka ännu
* Bridgestone RE540S R-däck.
Motor:
Aha... now börjar det RIKTIGT intressanta
Motorn blir ett samarbete mellan Revline Racing och Skunk Workz som är en norsk motorfirma.
Alla delar i motorn har beaktats och allt är framtaget och beräknat för att fungera optimalt och i harmoni med varandra.
Motorn blir fortfarande på 2.5 liter och med 8v topp.
Lite av godsakerna:
* Skunk Workz custom storventilstopp (N/A core)
* Skunk Workz custom kamaxel med solida lyftare
* Skunk Workz custom förstärkt block
* Skunk Workz intercooler
* Skunk Workz insug
* Garret GTxxR BB turbo
* Revline Racing special turbo installation
* Revline Racing custom downpipe och avgasarrangemang. 3" från downpipe och 2" från wastegate some går ihop till 4".
* DTA Fast P8Pro styrsystem med RR custom kabelhärva och givetvis mappas motorn av RR också
* Revline Racing oljekyl (25 raders Setrab)
* Revline Racing custom IC-rör
* Raceware bultar
* Spec lättviktssvänghjul i alu
* Spec Stage 3 lättviktskoppling
Relaterade delar :
* Nya sensorer etc överallt
* Nya packningar och vattenslangar överallt
* Broadfoot AC delete
* Balance shaft delete
* Keramiskt coatade grenrör och downpipe
* All lösa motordelar antingen polerade eller pulverlackade
* Nya motorfästen
Har glömt en massa så ny info kommer att läggas till löpande.
Målet med motorn:
Massvis med hästar på vanlig macksoppa... Massor massor
Blandade bilder:
Tomt...
Vad är ett garage utan en kalender?
Konst...
Ett par M44-motorer och en väldigt smutsig jägare
Extremt hög kvalitetskänsla på dessa grejer
Mer konst! Guldanodiserade grejer... vad kan vara vackrare??
Vibratorminimerare...
Ny hårdvara (detta kitt för kopplingen)
..tyska för "en helt ny snygg och läcker kritvit kylvattentank"
Huhu..
Samtliga kylarslangar...
Grymma kameror är nästan lika roligt som grymma bilar
Ahhh dessa guldanodiserade grejer alltså...
Solida bussningar..
Biltemabultar...eller inte
Lager lager lager
Hårdvara och sensorer
Spec koppling
Frisbee
Stop it
Skitigt block redo för rengöring...
Toppen enligt 2005' spec..mycket fint, men för rekordmål krävs rekordtopp,
Ytterligare info kommer snart
Last edited by gurra on 2010-10-06 22:29:49, edited 33 times in total.
- djungel-Jim
- Turbo-Poster
- Posts: 696
- Joined: 2005-04-05 12:35:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Härliga prylar!! Jag ser fram emot att se bilen på räserbanorna i vår! Lycka till i mekandet
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Hoppas vi får fortsätta följa bygget i ord och bild! Spännande!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Fredrik C
- Addict
- Posts: 1686
- Joined: 2004-03-29 10:38:39
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Katrineholm
- Contact:
- Joakim
- Forum founder
- Posts: 1248
- Joined: 2004-03-18 15:01:12
- Telefon: 0707566691
- Bilmodell: Ingen Porsche just nu
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping
- Contact:
Jag älskar bilder
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- Adde_k
- Turbo-Poster
- Posts: 969
- Joined: 2004-09-10 16:29:02
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Halmstad
- Contact:
- Frejkan
- Carrera-Poster
- Posts: 376
- Joined: 2004-04-07 20:59:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm, Falun
- Contact:
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Mer bilder kommer snart
På bilden har bilen standard M030 chassi som är nerskruvat max fram och justerade stavar bak. Precis lagom lågt!
På bilden har bilen standard M030 chassi som är nerskruvat max fram och justerade stavar bak. Precis lagom lågt!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Några nya bilder
Alla delar som ska återanvändas genomgår en invecklad rengöringsprocess... Tyvärr innebär de flesta stegen ömma händer
Bärarmar o smått o gott
Bakdäcken... får se hur länge de håller på high boost läge hoho...
Rengjort och delvis nerplockat motorblock snart redo för Skunk Workz i Norge att sätta tänderna i
Alla delar som ska återanvändas genomgår en invecklad rengöringsprocess... Tyvärr innebär de flesta stegen ömma händer
Bärarmar o smått o gott
Bakdäcken... får se hur länge de håller på high boost läge hoho...
Rengjort och delvis nerplockat motorblock snart redo för Skunk Workz i Norge att sätta tänderna i
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Lite nya bilder på chassigrejer och blandade delar.
De eftertraktade 968 M030 kränghämmarna med nya bussningar:
Främre kränghämmaren är galet tjock med sina 30mm...
19mm bakre kränghämmare ställbar i 3 lägen.
Lindsey Racing head steam kit. Några teorier gör gällande att det finns en kylvattenficka ovanför 4-e cylindern som inte har något flöde vilket gör att det samlas ånga där. Det är givetvis förödande för kylningen och detta lilla kit ventilerar detta hålrum.
Vem kan räkna antalet packningar på denna bild?? Vinnaren får en åktur i bilen
Mäktiga paket med godsaker från Bilstein och Hypercoil
En fram- och en bakdämpare
Närbild av botten på framdämparen. Det har sagts förr men det måste nog sägas igen... kvalitén är enormt hög på dessa grejer!
Närbild av övre fjädertallriken på bakdämparen
De eftertraktade 968 M030 kränghämmarna med nya bussningar:
Främre kränghämmaren är galet tjock med sina 30mm...
19mm bakre kränghämmare ställbar i 3 lägen.
Lindsey Racing head steam kit. Några teorier gör gällande att det finns en kylvattenficka ovanför 4-e cylindern som inte har något flöde vilket gör att det samlas ånga där. Det är givetvis förödande för kylningen och detta lilla kit ventilerar detta hålrum.
Vem kan räkna antalet packningar på denna bild?? Vinnaren får en åktur i bilen
Mäktiga paket med godsaker från Bilstein och Hypercoil
En fram- och en bakdämpare
Närbild av botten på framdämparen. Det har sagts förr men det måste nog sägas igen... kvalitén är enormt hög på dessa grejer!
Närbild av övre fjädertallriken på bakdämparen
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
herregud
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
42 packningar?
(42 is the answer to life, the universe, and everything)
(42 is the answer to life, the universe, and everything)
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Adde_k
- Turbo-Poster
- Posts: 969
- Joined: 2004-09-10 16:29:02
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Halmstad
- Contact:
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Hehe tror faktiskt det är runt 75 packningar..
nya bilder
det är tänkt att dessa rör nån gång ska bilda 1...
4" Magnaflow ljuddämpare i rostfritt
En bild för alla ricers
Och äntligen... provmontering av respiratorn på extramotorn
nya bilder
det är tänkt att dessa rör nån gång ska bilda 1...
4" Magnaflow ljuddämpare i rostfritt
En bild för alla ricers
Och äntligen... provmontering av respiratorn på extramotorn
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
Who is online
Users browsing this forum: No registered users