Trimchips 968 3 liters sugmotor

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
LAmpler
S-Poster
Posts: 55
Joined: 2005-09-11 19:49:46
Contact:

Trimchips 968 3 liters sugmotor

#1 Post by LAmpler »

Vem har ett fungerande trimchip till 968 sug -92? Jag har provat Superchips(Motor Nord), tre varianter ,men alla klipper vid 6100rpm. Även gamla chipet, som satt i bilen klippte vid 6100.Tips ideer mottages tacksamt.
Lamp
Lamp

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#2 Post by 944_Driver »

När ska den klippa original? 6800? Visar din varvräknare rätt? Min ena gör det inte..

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#3 Post by Highway »

Jag kör med ett chip från Promax och det funkar riktigt bra,, dom har två varitanter ett med varvstopp på 7100 och ett med varvstopp vid 7700.

Som standard så skall varvstoppet ligga på 6800 så 6100 låter ju lite konstigt.

Jag har 7100 chipet och det hittar du på
http://www.promaxmotorsport.com det är det chip som fick ut mest HK ur 968 och kostar endast 99£ hem i brevlådan
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
FekZen
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2004-03-29 16:29:59
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej
Location: Sthlm
Contact:

#4 Post by FekZen »

Jag kan fixa bra chip till bra pris för en sådan, skicka mig PM vad för box-nr du har på din box! Varvstoppet sitter nånstans mellan 7000 - 7200 på det.

Mvh Adde.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

LAmpler
S-Poster
Posts: 55
Joined: 2005-09-11 19:49:46
Contact:

#5 Post by LAmpler »

Hej,
Jag vill absolut inte hänga ut Superchips/MotorNord, jag vet att deras chips fungerar i andra 968:or men inte i min. Jag har också en 968 kompis, som har samma fel på sin, okänt chips.Verkar temperaturberoende, kall varvar den fint till 6700, varm 6100. Med Porsche org chip fungerar bilen som det skall. Någon tempsensor på bommen, som trimchipet inte gillar??
Lamp

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#6 Post by Tomas »

Vet inte så mycket om 968 men 951 har inte någon funktion som ändrar varvstoppet beroende på motortemp. Det finns dock på en del andra bilar.
Tycker inte detta låter som ett chip problem, mer troligt att någon givare, t.ex svänghjulsgivarna, inte är i bra skick.

Se förresten upp med hur mycket ni varvar 968:orna, vevstakarna är ju inte de stadigaste, i alla fall på tidiga årsmodeller.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

#7 Post by Bengt »

Just det. 968 -92 har svaga stakar som bör bytas innan de tittar ut genom blocket.
Bengt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#8 Post by Tomas »

För er som tvivlar kan nog Bengt visa upp bilder som får er att tänka två gånger innan ni höjer varvtalsstoppet....
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users