Hej.
Jag har lyckats få loss 9 muttrar av 10 på mitt grenrör.
Den sista är den undre, närmast torpedväggen, vid motorfästet.
Hur får jag loss den?
Kanske skall jag kapa en 12'ans ringnyckel, då det är trångt...
Är det möjligt att få bort röret utan att lyfta/sänka motorn?
Hoppas på enkla lösningar, då man har bilen i ett 20-bilsgarage med automatiskt slocknande lyse =)
Mvh
/Johannes
Hur skall jag få loss sista muttern till grenröret?
- Amoz
- Turbo-Poster
- Posts: 454
- Joined: 2004-08-25 22:18:42
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Zinkgruvan
- Contact:
Hur skall jag få loss sista muttern till grenröret?
944Sverige #453 & PCS #9091
Porsche 924 -80 "Targa.." http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=11836" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 944 -86 "Il Duce.." (Soon to bee sold? ) http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =6&t=33848" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 924 -80 "Targa.." http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=11836" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 944 -86 "Il Duce.." (Soon to bee sold? ) http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =6&t=33848" onclick="window.open(this.href);return false;
- spirou944t
- Turbo-Poster
- Posts: 508
- Joined: 2004-03-30 06:56:17
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Hur skall jag få loss sista muttern till grenröret?
När jag lyfte toppen på min så lät jag grenröret sitta kvar, respektive satte på det innan jag satte tillbaka toppen.Amoz wrote: Är det möjligt att få bort röret utan att lyfta/sänka motorn?
Mvh
/Johannes
Kom nog fram till att det var allt för bökigt att ta bort det där det satt.
(OBS en 951a, misstänker dock att dom är liknande)
PS Inget höjdargarage...läge att dra en kabel för arbetsbelysning.
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Hur skall jag få loss sista muttern till grenröret?
En 924 NA och en 951 är nog inte såååå lika... men trångt är det nog på båda modellerna iof...spirou944t wrote:(OBS en 951a, misstänker dock att dom är liknande)

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Amoz
- Turbo-Poster
- Posts: 454
- Joined: 2004-08-25 22:18:42
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Zinkgruvan
- Contact:
Hoppas jag slipper dela toppen från motorn bara för att få bort grenröret 
Som ni kan se i mitt garage-album så har jag ju ett extraktorrör,
som verkar vara monterat på motorn innan den monterades i bilen(?).
Mina alternativ när jag nu fått tag i en 12-ringnyckel som jag kan kapa
(lånade från jobbet, inte så poppis att kapa den)
och fått loss den sista muttern verkar vara:
1. Lossa ena motorfästet och lyfta motorn på ena sidan. Kanske demontera generatorn.
2. Lyfta bilen, demontera framvagnsbalken.
3. Lyfta ur motorn.
Håller med att jag nog bör skaffa en mer lämplig arbetsbelysning.
Håller även med om att det är trångt, men saknar turbo'n, så lite bättre plats kanske jag har..
(om det nu är positivt)
Tack får era svar hittils, återkommer med rapport hur det går..
Fler tips mottages tacksamt.
Mvh
/Johannes

Som ni kan se i mitt garage-album så har jag ju ett extraktorrör,
som verkar vara monterat på motorn innan den monterades i bilen(?).
Mina alternativ när jag nu fått tag i en 12-ringnyckel som jag kan kapa
(lånade från jobbet, inte så poppis att kapa den)
och fått loss den sista muttern verkar vara:
1. Lossa ena motorfästet och lyfta motorn på ena sidan. Kanske demontera generatorn.
2. Lyfta bilen, demontera framvagnsbalken.
3. Lyfta ur motorn.
Håller med att jag nog bör skaffa en mer lämplig arbetsbelysning.
Håller även med om att det är trångt, men saknar turbo'n, så lite bättre plats kanske jag har..
(om det nu är positivt)
Tack får era svar hittils, återkommer med rapport hur det går..
Fler tips mottages tacksamt.
Mvh
/Johannes
944Sverige #453 & PCS #9091
Porsche 924 -80 "Targa.." http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=11836" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 944 -86 "Il Duce.." (Soon to bee sold? ) http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =6&t=33848" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 924 -80 "Targa.." http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=11836" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 944 -86 "Il Duce.." (Soon to bee sold? ) http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =6&t=33848" onclick="window.open(this.href);return false;
- Pierre
- S-Poster
- Posts: 73
- Joined: 2004-05-16 22:38:13
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Oskarshamn
- Contact:
- Amoz
- Turbo-Poster
- Posts: 454
- Joined: 2004-08-25 22:18:42
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Zinkgruvan
- Contact:
Jippie 
Nu är del ett avklarad iallafall..
Måste nog gå om grundskolan.. Det var ju den åttonde muttern som var den sista..
Följande knep användes:
Köpte en ringnyckel som kapades, lossade sista muttern. Knacka försiktigt så röret lossade från pinnbultarna. Delade anslutning till ljuddämperiet undertill.
Demonterade: Remskiva till vattenpumpen, Generatorn, Oljefiltret, Startmotorn.
Lyfte bilen på högersidan och drog ner röret från undersidan. (lite förenklat sagt)
Klart
Trist för dig Pierre att du var tvungen att lyfta toppen.
Det är inte skoj, har gjort det 3 ggr på bruks-bilen, så den kan jag..
Nu blir det att rengöra systemet och kolla om det går att laga / kopiera.
over and out för denna gång..
/Johannes

Nu är del ett avklarad iallafall..
Måste nog gå om grundskolan.. Det var ju den åttonde muttern som var den sista..
Följande knep användes:
Köpte en ringnyckel som kapades, lossade sista muttern. Knacka försiktigt så röret lossade från pinnbultarna. Delade anslutning till ljuddämperiet undertill.
Demonterade: Remskiva till vattenpumpen, Generatorn, Oljefiltret, Startmotorn.
Lyfte bilen på högersidan och drog ner röret från undersidan. (lite förenklat sagt)
Klart

Trist för dig Pierre att du var tvungen att lyfta toppen.
Det är inte skoj, har gjort det 3 ggr på bruks-bilen, så den kan jag..
Nu blir det att rengöra systemet och kolla om det går att laga / kopiera.
over and out för denna gång..
/Johannes
944Sverige #453 & PCS #9091
Porsche 924 -80 "Targa.." http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=11836" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 944 -86 "Il Duce.." (Soon to bee sold? ) http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =6&t=33848" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 924 -80 "Targa.." http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=11836" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 944 -86 "Il Duce.." (Soon to bee sold? ) http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =6&t=33848" onclick="window.open(this.href);return false;
Who is online
Users browsing this forum: No registered users