Fälgriktning

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Pelle
NA-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

Fälgriktning

#1 Post by Pelle »

Hej!

Hade en fråga uppe här på forumet angående riktning av stukade fälgar.
Riktade tre av mina cup2 fälgar nu i våras och tänkte dela med mig av resultatet.
Bättre sent än aldrig :D

Efter att ha hört mig för på lite olika firmor (finns inte så många som utför detta) så hamnade valet på "Fälgrikt Alu.svets o Smide" i mörarp utanför Helsingborg.
Resultatet blev mycket bra med tanke på att han utför riktningen utan att förstöra lacken. Mina fälgar krävde alltså ingen omlackning vilket någon firma sa att man var tvungen att göra. Detta hade i så fall inte lönat sig utan nya hade fått köpas in.
Kostnaden blev 400 Skr +moms per fälg och då ingick givetvis avkrängning av däck samt montage o balansering av detta igen.
Tilläggas kan att ena framfälgen även fått en smäll på ytterkanten nära infästningen av ena ekern vilket gör det svårare att rikta. Även detta klarades utan att jag såg några märken i lacken.

Fick alrig reda på hur han bär sig åt. Några av de däcksfirmor jag ringde till visade sig skicka sina fälgar till just denna killen.

Nu kanske någon tror att det rörde sig om en stukning på någon mm men på innerkanten på bakfälgarna (9" breda) så var det nog ca 10-15mm som fälgen var stukad.
Ju bredare fälg o tunnare gods desto lättare stukas givetvis fälgen.
Skadorna uppstod antagligen i samband med att jag dundrade över ett stort tjälskott.
Märkte faktiskt inte så mycket av stukninge (ovaliteten) mer än att bilen var lite nervös ibland på gropig väg (framvagnen). I någon hastiget runt 50-60 så uppkom ett svagt gungande från höger bak. Mer än så märktes det inte.
Däcket i sig o fjädringen lyckades uppta det mesta av ovaliteten. Tilläggas skall också att bakfälgarna inte var stukade rätt över, utan bara på insidan. Framfälgen däremot var stukad påde på in o utsida.

Hoppas detta tips kommer till användning om oturen är framme.
www.falgrikt.se

God jul på er
/Pelle
Pelle
944 S2 cab
PCS 8043

Pär Hylander
Raceputte

#2 Post by Pär Hylander »

Kul att det blev bra till så rimligt pris!

Det jag sett när jag var där så är det i princip bara hydraulisk pressning i olika riktningar som dom riktar med. Sen kanske dom har andra metoder jag inte sett iofs.
Pär Hylander

sweanders
Turbo-Poster

#3 Post by sweanders »

Kul att höra!
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

Post Reply