Val av turbo?
-
- Addict
- Posts: 1713
- Joined: 2004-03-29 19:10:36
- Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Val av turbo?
Jag vet att ämnet behandlats i en tidigare tråd men då var fokus mest på mer effekt och stora aggregat.
Jag är mer ute efter bättre respons. Har idag Area 951:s steg 4 sats och ett K26/8 aggregat. Laddar cirka 1.1 Bar
Vad är bäst?
Vad är mest prisvärt?
Vad skall man undvika?
Vart skall man handla?
Alla tips mottages tacksamt
Rikard
Jag är mer ute efter bättre respons. Har idag Area 951:s steg 4 sats och ett K26/8 aggregat. Laddar cirka 1.1 Bar
Vad är bäst?
Vad är mest prisvärt?
Vad skall man undvika?
Vart skall man handla?
Alla tips mottages tacksamt
Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1713
- Joined: 2004-03-29 19:10:36
- Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
MagnusHighway wrote:Rikard du behöver absolut inte köra fortare det är bra som det är![]()
Ha det bra
Magnus
Så stora famsteg som du gjorde förra året tvingas jag nu att ta till drastiska åtgärder

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
I teorin är det ganska lätt:
* Välj modernast möjliga kullagrade turbofamilj.
* Välj kompressordel efter hur mycket effekt du har tänkt dig och lägg inte till utrymme att växa i
* Välj minsta möjliga avgashus som ger acceptabel temperatur och avgasmottryck
Och vips så kan man med rätt chip/motorstyr få en betydligt rappare turbo som kommer att ladda tidigare
Som nämts i den andra turbotråden är nog dom minsta i Garrett GT2871R eller GT3071R serie det bästa man kan ha just nu.
Problemet är kostnaden , kan man inte hitta en med KKK avgashus eller en med avgashus modifierat för att passa på grenröret blir det en hel del jobb och därmed kostnad....
Enklast är att köpa från nån som har anpassat dessa turbos för våra bilar, säkert billigast också.
/Dea
* Välj modernast möjliga kullagrade turbofamilj.
* Välj kompressordel efter hur mycket effekt du har tänkt dig och lägg inte till utrymme att växa i
* Välj minsta möjliga avgashus som ger acceptabel temperatur och avgasmottryck
Och vips så kan man med rätt chip/motorstyr få en betydligt rappare turbo som kommer att ladda tidigare
Som nämts i den andra turbotråden är nog dom minsta i Garrett GT2871R eller GT3071R serie det bästa man kan ha just nu.
Problemet är kostnaden , kan man inte hitta en med KKK avgashus eller en med avgashus modifierat för att passa på grenröret blir det en hel del jobb och därmed kostnad....
Enklast är att köpa från nån som har anpassat dessa turbos för våra bilar, säkert billigast också.
/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
-
- Addict
- Posts: 1713
- Joined: 2004-03-29 19:10:36
- Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Dea:
Tack för ditt svar! Som du skriver i sista meningen - enklast är att köpa från någon som anpassat dessa turbos för våra bilar - Vem är denna person? Vilken firma rekommenderas?
Rikard
Tack för ditt svar! Som du skriver i sista meningen - enklast är att köpa från någon som anpassat dessa turbos för våra bilar - Vem är denna person? Vilken firma rekommenderas?
Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
- djungel-Jim
- Turbo-Poster
- Posts: 696
- Joined: 2005-04-05 12:35:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Den firma som jag tycker brukar rekommenderas mest är vitesse racing i usa.. Men det kan ju bli rätt krångligt och dyrt att beställa från staterna. Annars har du ju revline racing här i sverige som är grymt duktiga, hjälpsamma och kunniga - de lär kunna hjälpa dig att hitta precis rätt turbo för dina behov! De har klart bäst priser i sverige på garretaggregat dessutom.Rikard wrote:Vilken firma rekommenderas?
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Tyvärr är inte praktiken lika lätt som teorin i detta fall.Dea wrote:I teorin är det ganska lätt:
* Välj modernast möjliga kullagrade turbofamilj.
* Välj kompressordel efter hur mycket effekt du har tänkt dig och lägg inte till utrymme att växa i
* Välj minsta möjliga avgashus som ger acceptabel temperatur och avgasmottryck
Och vips så kan man med rätt chip/motorstyr få en betydligt rappare turbo som kommer att ladda tidigare
Som nämts i den andra turbotråden är nog dom minsta i Garrett GT2871R eller GT3071R serie det bästa man kan ha just nu.
Problemet är kostnaden , kan man inte hitta en med KKK avgashus eller en med avgashus modifierat för att passa på grenröret blir det en hel del jobb och därmed kostnad....
Enklast är att köpa från nån som har anpassat dessa turbos för våra bilar, säkert billigast också.
/Dea
Såvitt jag vet säljer ingen GT aggregat som är "bolt-on" på en 951. Ska man montera en standard GT turbo blir det en hel del arbete med att anpassa avgassidan samt troligen även oljeutloppet mot motorfästet.
Vad som är bäst och mest prisvärt är omöjligt att svara på eftersom vi alla har olika prioriteringar.
De vanligaste varianterna för 951 är dessa:
- K27/6 - Mer effekt och snabbare respons än K26/8.
- K27/8 - Mer effekt än ovanstående men med marginelt sämre respons än K26/8.
- Garrett hybrider med T04e kompressor och KKK replica avgashus. Dessa finns i en uppsjö olika kompressortrim, -50 kan vara en lämplig storlek för en lätt trimmad 951, och några olika turbinbhjul. Dessa är något dyrare än K27/X och kanske något effektivare. Möjligheten till anpassning är större eftersom antalet varationer är större men samtidigt krävs kunskap för att välja rätt.
- GT aggregat är de modernaste och effektivaste men samtidigt dyra och kräver anpassning för att passa. Finns i en uppsjö storlekar.
De olika trimfirmorna säljer ofta varianter på T04e kompressor med KKK replica turbin, t.ex. Vitesse's gamla steg 2. Den nya steg 2 har troligen ett modernare kompressorhjul i ett T04e kompressorhus.
Är du ute efter snabb respons och skaplig effektökning till ett vettigt pris är nog en K27/6 (med 7200 seriens kompressor) ett bra val. Har för mig att man kan få en för knappt $800 i USA t.ex. hos Majesticturbo
Vad gäller inköpsställe så kan man köpa direkt från en turbofirma som bygger/renoverar turbos t.ex majestic i USA eller GIK i Sverige eller via en Porschetrimfirma. Köper man direkt av en turbofirma blir priset lägre (trimfirmerna köper ju själva av en turbofirma) men det krävs ibland mer kunskap för att göra det. Det krävs mindre kunskap att köpa av en trimfirma, då får man lita på att firman har valt rätt aggregat, och för den tjänsten får man betala lite (eller ibland mycket) mer.
Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
- Corleone
- Turbo-Poster
- Posts: 665
- Joined: 2004-03-29 18:18:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Norrköping
- Contact:
Jag gillar den här. Känns lagom på nåt sätt...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
- Corleone
- Turbo-Poster
- Posts: 665
- Joined: 2004-03-29 18:18:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Norrköping
- Contact:
Han som äger ITS:en å bilden heter Tony och han kan ha en K27/8 till en RS2 liggandes. Ska jag fråga?DLS wrote:Corleone
Rätt lagom????????
Den där sväljer ju hela grävlingar till frukost![]()
Nån som vet på vilka bilar som k27/6 sitter på orginal?
Audi RS2?
Det låter som ett agg för mig
Själv ska han ha ITS:en på sin 2,3 liters Audi 5:a. Siktar på >800 hk vid 8500 rpm, optimeras nu för E85.
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo
- djungel-Jim
- Turbo-Poster
- Posts: 696
- Joined: 2005-04-05 12:35:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
HAHA härlig storlek på den där turbon! Jag hoppas jag får möjlighet att se den där audin rulla någon gång.. den lär få en rätt ordentlig turbokick! (kul att se så många börja använda sig av E85 också!)
Bra sammanfattning av vilka olika sorters turboagg man har att välja mellan corleone!
Bra sammanfattning av vilka olika sorters turboagg man har att välja mellan corleone!
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Undrar om denna skulle kunna funka på våra bilar, är egentligen till en audi http://www.034motorsport.com/product_in ... 858d99ee51
/Dea
/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Den såg trevlig ut 
Det står ju här att det ska passa både audi o porsche
http://www.034motorsport.com/product_in ... cts_id=107
A direct bolt in to the Audi/Porsche K24/K26 exhaust manifolds and downpipes.

Det står ju här att det ska passa både audi o porsche
http://www.034motorsport.com/product_in ... cts_id=107
A direct bolt in to the Audi/Porsche K24/K26 exhaust manifolds and downpipes.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]