Startproblem, 944 -83
- Ludvig
- NA-Poster
- Posts: 24
- Joined: 2005-10-12 20:30:06
- Contact:
Startproblem, 944 -83
Jag köpte en 944 relativt nyligen, den gick som en klocka i en vecka men nu har jag fått problem med den. Det hela började efter att jag varit ute och kört en sen kväll, morgonen därpå startade inte bilen. Startmotorn gick men motorn tände aldrig till. Senare under dagen, när temperaturen stigit, startade den dock. Likaså efter en tvätt ville den ej starta, senare på dagen gick den däremot igång.
Jag trodde att det var fördelarlocket som var dåligt och läckte in fukt men då problemet kvarstår efter att jag bytt både fördelarlock och rotor verkar det vara något annat som strular. Tändstiften ser bra ut.
Någon som har något tips eller rentav en lösning?
Jag trodde att det var fördelarlocket som var dåligt och läckte in fukt men då problemet kvarstår efter att jag bytt både fördelarlock och rotor verkar det vara något annat som strular. Tändstiften ser bra ut.
Någon som har något tips eller rentav en lösning?
Porsche 944 -83 - Stockholm Täby
- FekZen
- Turbo-Poster
- Posts: 801
- Joined: 2004-03-29 16:29:59
- Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Sthlm
- Contact:
- Ludvig
- NA-Poster
- Posts: 24
- Joined: 2005-10-12 20:30:06
- Contact:
- Mårten
- Addict
- Posts: 1436
- Joined: 2005-07-26 07:36:58
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Borås
- Contact:
Här hittar du allt du behöver veta om detta relä som tycks vara orsaken till många liknande problem...
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/fuel-05.htm
/Mårten
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/fuel-05.htm
/Mårten
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
- Ludvig
- NA-Poster
- Posts: 24
- Joined: 2005-10-12 20:30:06
- Contact:
Det verkar inte vara något problem med DME-reläet, testade det med hjälp av clarks-garage och det fungerade. Tändspole och fördelarlock/rotor är bytt men problemet kvarstår tyvärr fortfarande. Det låter heller inte som att bensinpumpen går igång, någon som har en aning om vad det rör sig om? Är det DME:n som är trasig rentav?
Porsche 944 -83 - Stockholm Täby
-
- Addict
- Posts: 2290
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
När den inte vill så kan du ju testa att dra lite i kablarna till alla givare på motorn, en dusch 5-56 eller liknande i kontakterna till de kan man ju också bjuda på. Eftersom maskinen verkar vara stendöd (rätt?) skulle jag först sikta in mig på givarna bak vid svänghjulet, när andra givare strular brukar maskinen tända men sedan död igen vid varje startförsök.
Var bor du för någon stanns? Det kanske finns någon nära som kan låna ut en databox för test om du inte får ordning på det på annat vis?
//Magnus
Var bor du för någon stanns? Det kanske finns någon nära som kan låna ut en databox för test om du inte får ordning på det på annat vis?
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- Ludvig
- NA-Poster
- Posts: 24
- Joined: 2005-10-12 20:30:06
- Contact:
Det jag gjort hittils är följande:
Har bytt ut de billiga delar jag trott kan ha spelat in; tändspole, fördelarlock, rotor och tändkabel mellan spolen och fördelaren.
Ström till tändspolen (+15) kontrollerat och ok.
Som sagt tidigare är ett annat problem att bränslepumpen inte går igång när tändningen slås på. Relä till bränslepump (DME) nytt, kontrollerat och fungerar dock.
Min slutsats är att jag kan ha problem med styrdatorn. Någon som har något annat tips?
Magnus, du beskrev att man kan dra i kablar till givare i bakre änden av motorn. Vad är detta för givare? Är det någon som har påverkan på ovan beskrivna problem?
Jag bor i Täby norr om Stockholm, ifall någon har möjlighet att stötta i felsökning eller kanske har en styrdator att låna ut.
Har bytt ut de billiga delar jag trott kan ha spelat in; tändspole, fördelarlock, rotor och tändkabel mellan spolen och fördelaren.
Ström till tändspolen (+15) kontrollerat och ok.
Som sagt tidigare är ett annat problem att bränslepumpen inte går igång när tändningen slås på. Relä till bränslepump (DME) nytt, kontrollerat och fungerar dock.
Min slutsats är att jag kan ha problem med styrdatorn. Någon som har något annat tips?
Magnus, du beskrev att man kan dra i kablar till givare i bakre änden av motorn. Vad är detta för givare? Är det någon som har påverkan på ovan beskrivna problem?
Jag bor i Täby norr om Stockholm, ifall någon har möjlighet att stötta i felsökning eller kanske har en styrdator att låna ut.
Porsche 944 -83 - Stockholm Täby
-
- Turbo-Poster
- Posts: 470
- Joined: 2004-11-02 09:18:48
- Bilmodell: 944
- Location: Göteborg/Norrköping
- Contact:
En ren gissning nu! Bilen gör två insprutningar per cylinder. En grund insprutning och en korrigerad. Antar att givarna Magnus menar är de som sitter på "motorns" (vid svnghjulet) bakre del mot kupefläkten. Tror att dessa båda ger en varsin inpuls till databoxen som i sin tur räknar fram varvtalet med hjälp differansen mellan dessa inpulser. Med hjälp av denna info och informationen om "läget" luftflödesmätare och gasspjällsgivaren räknar databoxen fram den korrigerade insprutningsmängden. Om detta inte stämmer kanske den inte går igång pga av att bränsle/luft förhållandet inte stämmer.
Rätta mig Magnus om jag har fel! (Tack för senast, vinterförvarat den nu eller?)
Rätta mig Magnus om jag har fel! (Tack för senast, vinterförvarat den nu eller?)
Mvh Ismael Frisk
Motto: Keep it Basic!
Motto: Keep it Basic!
- Ludvig
- NA-Poster
- Posts: 24
- Joined: 2005-10-12 20:30:06
- Contact:
Okej, får försöka ta mig en titt på denna givare.
En kompis tipsade om att det kan ha och göra med en såkallad startspärr (immobiliser?)som tydligen skall ha satts på när bilen importerades (år 2000). Jag har inte den blekaste om denna kan ha med saken att göra men han förklarade att importbilar ofta har problem med dessa då de satts på i efterhand. Är han ute och cyklar?
En kompis tipsade om att det kan ha och göra med en såkallad startspärr (immobiliser?)som tydligen skall ha satts på när bilen importerades (år 2000). Jag har inte den blekaste om denna kan ha med saken att göra men han förklarade att importbilar ofta har problem med dessa då de satts på i efterhand. Är han ute och cyklar?
Porsche 944 -83 - Stockholm Täby
-
- Turbo-Poster
- Posts: 457
- Joined: 2004-03-29 16:03:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: furulund/skåne
- Contact:
- Ludvig
- NA-Poster
- Posts: 24
- Joined: 2005-10-12 20:30:06
- Contact:
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Om det är en immobilizer som är problemet borde väl inte startmotorn gå?Ludvig wrote:Okej, får försöka ta mig en titt på denna givare.
En kompis tipsade om att det kan ha och göra med en såkallad startspärr (immobiliser?)som tydligen skall ha satts på när bilen importerades (år 2000). Jag har inte den blekaste om denna kan ha med saken att göra men han förklarade att importbilar ofta har problem med dessa då de satts på i efterhand. Är han ute och cyklar?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Mårten
- Addict
- Posts: 1436
- Joined: 2005-07-26 07:36:58
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Borås
- Contact:
Ang immobilizer. Jag var tvungen att montera en för att kunna försäkra. Min bryter tändning OCH bränslepump, INTE startmotorn. Dessutom är det en "manuell" aktivering, d v s man måste hålla en liten bricka framför en sensor som jag monterade framför vxl-spaken. Nya bilar hr ju den i nyckeln.
Om det är en sådan på din bil borde det oxå vara "manuell" aktivering. Då borde du liksom veta att du har en.
/Mårten
Om det är en sådan på din bil borde det oxå vara "manuell" aktivering. Då borde du liksom veta att du har en.
/Mårten
- Ludvig
- NA-Poster
- Posts: 24
- Joined: 2005-10-12 20:30:06
- Contact:
Isåfall har jag nog inte en sådan monterad, om den inte skulle sitta i nyckeln vilket jag är mycket tveksam till.Mårten wrote:Ang immobilizer. Jag var tvungen att montera en för att kunna försäkra. Min bryter tändning OCH bränslepump, INTE startmotorn. Dessutom är det en "manuell" aktivering, d v s man måste hålla en liten bricka framför en sensor som jag monterade framför vxl-spaken. Nya bilar hr ju den i nyckeln.
Om det är en sådan på din bil borde det oxå vara "manuell" aktivering. Då borde du liksom veta att du har en.
/Mårten
Skulle en defekt styrdator kunna vara anledningen till att bilen beter sig som den gör?
Porsche 944 -83 - Stockholm Täby
-
- Addict
- Posts: 2290
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Givarna på svänghjulet ger varvtalet (den som räknar tänder på startkransen) och referenspunkt för tändning ovh insprutning (den som mäter på en liten skruv i svänhjulet). Är det något strul med signalen från dessa givare kan inte motorn starta. Testa att rucka lite på kontakterna till de, du hittar de strax ovanför själva givarna. Har man ett oscilloskop kan man kolla så signalen från de ser schyst ut, beskrivning finns i verkstadsmanualen.
(Spridarna sprutar två gånger per arbetstakt för att de är ihopkopplade två och två så de måste göra det för att båda cylindrarna ska få en dusch vid "rätt" tillfälle. Mycket vanligt på bilar med insprutning förutom de mycket modernare med sekvensiell insprutning där varje spridare styrs individuellt. )
//Magnus
edit, kan fortfaranden inte stava.
(Spridarna sprutar två gånger per arbetstakt för att de är ihopkopplade två och två så de måste göra det för att båda cylindrarna ska få en dusch vid "rätt" tillfälle. Mycket vanligt på bilar med insprutning förutom de mycket modernare med sekvensiell insprutning där varje spridare styrs individuellt. )
//Magnus
edit, kan fortfaranden inte stava.
Last edited by 944_Driver on 2005-10-22 00:13:06, edited 1 time in total.
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
Who is online
Users browsing this forum: No registered users