Fel DME i min bil?!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Jesus
NA-Poster
Posts: 27
Joined: 2005-09-28 11:45:16
Contact:

Fel DME i min bil?!

#1 Post by Jesus »

Det verkar som att någon tidigare ägare "lagat" min bil genom att stoppa in en annan DME. Jag har M44.09 (-88) motorn och då borde DME:n heta 944 618 121 05 tror jag, men den heter 944 618 121 03 (som skall vara till M44.05 (-87) motorn).

Någon som vet vad det kan ha för konsekvens, eller ännu bättre,
någon som har innehållet i EPROM:et till den rätta DME:n?

User avatar
FekZen
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2004-03-29 16:29:59
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej
Location: Sthlm
Contact:

#2 Post by FekZen »

Hejsan, jag kan kika om jag kan skrapa fram programmet till din rätta DME, i övrligt ska det inte vara någon större skilnad, ett senare versions-nr betyder att dem gjort några mindre uppdateringar, vilka ofta inte ens märks.

Gör så att du kikar vilket bosch-nr som står på din DME istället, det är mer vesäntligt, bör stå tex 0 261 200 076 , eller liknande nummer.

Mvh// Adde-
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

Jesus
NA-Poster
Posts: 27
Joined: 2005-09-28 11:45:16
Contact:

#3 Post by Jesus »

Tack för svaret!

Boschnumret är mycket riktigt 0 261 200 076 på den DME som nu sitter i bilen.

Spelar det ingen roll att motorn har högre kompression och katalysator,
blir det rätt i alla fall?

User avatar
FekZen
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2004-03-29 16:29:59
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej
Location: Sthlm
Contact:

#4 Post by FekZen »

200 076 är en dme från bla 944 -86. sitter original software version 121 03 i dem. Jag är osäker på vad 924s-88 har original.

Kan ev fixa fram ett originalprogram från en 924s , dock är risken att du behöver sådan box iallafall, då jag har för mig att det är större program i dem boxarna, därmed ett annat bosch-nr.

Mvh// Adde.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

Jesus
NA-Poster
Posts: 27
Joined: 2005-09-28 11:45:16
Contact:

#5 Post by Jesus »

Om informationen jag hittat är korrekt sitter 0 261 200 086 / 944.618.121.05 i både 924S och 944 -88:or.

Jag kommer att montera en 32-pinnars sockel i min box, så att jag kan använda ett 128k flash EPROM, så storleken på programmet är inget problem.

User avatar
FekZen
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2004-03-29 16:29:59
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej
Location: Sthlm
Contact:

#6 Post by FekZen »

Jag kan maila dig originalet om du vill ha det, 924S 2.5 - 200 086, däremot kan det ju även skilja i boxen som sagt, så du kan behöva en annan box med.

Vad ska du med så stort flashminne till? sitter original en 28pinnars 27C64 i dem.

Mvh// Adde.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

Jesus
NA-Poster
Posts: 27
Joined: 2005-09-28 11:45:16
Contact:

#7 Post by Jesus »

Om det som står här är korrekt:
http://frwilk.com/944dme/88_to_86.htm
så ska det bara vara EPROMet som skiljer.

Jag kanske inte riktigt behöver 128k flash, men måste jag åndå modifiera boxen kan jag lika gärna göra det ordentligt. Varför just 128k är för att jag har några sådana från skrotade moderkort, det är dessutom den minsta man kan köpa på ELFA.
Jag tänkte montera byglar så jag kan ha olika program i flashen, orginal, 98 oktan, E85 mappar etc.
Om jag nu lyckas förstå programmet i DME:n, vilket jag hade tänkt försöka göra i vinter.

Jag skulle vara extremt tacksam för 200 086 filen.
Ännu mera tacksam om du har 200 076 i 8k version också.
Jag skulle gärna kolla vad det är för skillnad på den riktiga och den jag har kört med.
Men det kanske jag kan göra med dom sista 4k data som jag redan läst ut.

User avatar
FekZen
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2004-03-29 16:29:59
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej
Location: Sthlm
Contact:

#8 Post by FekZen »

Tjoh! enda anledningen att köra med Flash Eprom är att den kan raderas elektroniskt, därmed går det snabbare att radera om du ska hålla på att testa fram och tillbaka.
Men köra med olika mappar kan du ju göra även i UV-Eprom.

Vad gäller E85 mappar så har jag tänkt litegranna på det men slutligen kommit fram till att det är för mycket bök om man ska kunna byta program enbart, men sedan köra på samma spridare, tryckreg och pump. Men det går, dock behöver man då mappa om bensinversionen så den kan gå på mycket högre soppatryck alt även för större spridare.

Det jag ville säga ang E85 var bara att, ska man byta spridare och tryckreg varje gång man byter bränsle så kan man ju lika bra byta chip också på samma gång.

Nåja, skicka din email per PM så skickar jag dig originalfilen sen.

Mvh// Adde.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

Chriz75
S-Poster
Posts: 120
Joined: 2005-03-09 07:39:28
Contact:

#9 Post by Chriz75 »

Hej,

Här kan du hitta ett modd-program till motronic om du inte redan har det:
http://www.mskar.org/dme_download.html

Du får med några mappar med programmet men jag tror att det var bara till 951, men jag tror att det ska funka bra till andra 944 också.

/Christian
Porsche 944 S2 cab

Jesus
NA-Poster
Posts: 27
Joined: 2005-09-28 11:45:16
Contact:

#10 Post by Jesus »

Hej,
jo jag har sett modd-programmet.
Jag har inte provat det än, men jag ska.

Jag har hittat lite mer matnyttigt här:
http://users.wpi.edu/~mark944/motronic/
http://www.e30tech.com/forum/viewtopic. ... 88054d4e11

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]