Det är kul med sprit!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Tomas
Addict
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988

Det är kul med sprit!

#1 Post by Tomas »

I tanken alltså.

Eftersom det varit många disktioner kring E85 på sista tiden tänkte jag att jag skulle berätta om mina erfarenheter.

Sedan cirka en månad kör jag på E85 (alltså 100% E85, ingen blandning med E85 och bensin).

Vad är skillnaden?
-En högst märkbar effektökning. Dataloggen säger att varvtalet ökar ca 11% snabbare på treans växel. Bakhjulen släpper när laddtrycket kommer på tvåan om jag gasar från låga varv, kommer jag från ettan med uppvarvad turbo slirar det så klart ännu mer.
-Mycket sämre (usel) kallstart, alltså även vid relativt varma lufttemperaturer.
-Ökad bränsleförbrukning, har inte mätt exakt men kanske 30-40% mer. Dock blir det ändå billigare p.g.a priset på E85.
-Bilen luktar T-sprit, kanske inte vid normal körning men vid start känner man lukten.

Självklart har jag modifierat chipet för rätt bränslemängd och optimalare tändning. Har även jobbat mycket med kallstartsfunktionerna. Motronicen har väldigt avancerade funktioner för att styra bränslemängd vid kallstart. Dock krävs en helt del tester för att hitta rätt. Deesutom hinner man ju bara med en test per dag då det gäller kallstart. Nu börjar jag dock ha ganska bra startegenskaper, tror dock inte att det är möjligt att köra med E85 under 0°C men det spelar ju mindre roll för en sommarbil.

Jag har gjort ett chip med dubbla uppsättningar mappar, en för bensin och enför E85. Jag kan då switcha mellan dem på några sekunder genom att bygla kodkontakten på kabelstammen vid DME burken. Som jag tidigare nämnt så har jag skrivit om programkoden i Motronicen så att jag kan växla mellan två omgångar mappar utan att påverka lambdafunktionen.
Med E85 och bensin mappar i samma chip måste jag dock skriva om delar av kallstartsprogramkoden, Motronic har nämligen inte stöd för dubbla uppsättningar kallstartsmappar. Med andra ord är det ganska komplicerat att göra ett chip som fungerar med båda bränslesorterna. Dock känns det som väl värd tid med tanke på effektökningen!

Just nu kör jag med MAF (och ett chip anpassat för det) men om intresse finns så kan jag ganska enkelt göra om chippet för original AFM. Det innehåller även en del andra unika finesser, t.ex tvådimensionella fullgasmappar för bränsle som ger snabb spool up av turbon men med mindre risk för mager blandning och spikningar än med konventionella trimchip.

Tomas

PS. För att köra på E85 krävs även större spridare (72lb/h) och antagligen större bränslepump. DS
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

Frejkan
Carrera-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#2 Post by Frejkan »

Tokspännande! Men hur är det med vad som sägs behövas byggas om mer. Som bränsleledningar och annat som annars riskerar att förstöras (om jag förstått allt rätt). Vore jättespännande att höra vad din bil bromsas till på E85.
Austin Cooper -67
Volvo 165 byggd av Yngve Nilssons Karosserifabrik i ett exemplar -72
Volvo 240 GLT 1991
Ford Fiesta 1.1 VIP 1985
har haft: Porsche 944 turbo -86

www.klassiker.nu

www.garaget.org/FredrikNyblad

Magnus K
Turbo-Poster

#3 Post by Magnus K »

Ett intressant inlägg (även om just det avhandlar Saab 9-5 turbo och E85) i debatten finns länkat till från rejsa.nu:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=307733#307733 (Kommentaren om vem DrBoost är har jag ingen anledning att tvivla på, han har totalkoll på Saabs styrsystem och motorer enligt min egen erfarenhet...)

Mvh
Magnus

Pär Hylander
Raceputte

Re: Det är kul med sprit!

#4 Post by Pär Hylander »

Tomas wrote: Vad är skillnaden?
-En högst märkbar effektökning. Dataloggen säger att varvtalet ökar ca 11% snabbare på treans växel.
Nu är det läge för en liten räkneövning, vad blir 11% snabbare acc i tomas bil omräknat i hästkrafter.... :)

Eftersom Tomas accade i 3:an så antar jag att det är intervallet 120-170 km/h ungefär. En del effekt går ju åt till att hålla konstant hastighet och den är ju densamma oavsett sprit eller bensin. Eftersom en 125 hk 924 toppar cirkus 210 km/h (?) så kanske vi kan säga att runt 50-60 hk behövs för att hålla en 944 rullande i runt 150 km/h. Det innebär att Tomas bensineffekt minus 50-60 hk var det han hade att acca med tidigare. Accet har ökat 11% och då innebär det att effekten att acca med ökat 11% i kvadrat, 1,11^2= 1,23, dvs 23%.

Om vi antar 300 hk - 50 hk så är det 250 hk, öka det med 23% så är vi uppe på 308 hk, sen adderar vi dom 50 hk som krävs för konstantfarten så är vi uppe på 358 hk! Hade det istället varit 350 hk från början så landar vi på 420 hk! En nätt liten spritökning på 70 hästar alltså 8)

Om nu Tomas hade 400 hk innan så är det drygt 480 nu.... 8) :D

Sen undrar jag vad 72 lb/h blir om man mäter det på ett civiliserat sätt? :wink:
Pär Hylander

Maxx
Addict
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994

#5 Post by Maxx »

Pär Hylander wrote:Sen undrar jag vad 72 lb/h blir om man mäter det på ett civiliserat sätt? :wink:
32,66 kg/h? (antog att lb står för pound ... sen är googlebar min vän :wink: ) Vilken enhet vill du ha det i sen? ... kubikcentimeter per minut?

edit: nu börjar jag skämmas riktigt rejält för att jag inte kan läsa rätt nångång. vända på siffror ... ojojoj :oops:
Last edited by Maxx on 2005-09-23 19:03:40, edited 2 times in total.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Tomas
Addict

#6 Post by Tomas »

Pär Hylander wrote:Om vi antar 300 hk - 50 hk så är det 250 hk, öka det med 23% så är vi uppe på 308 hk, sen adderar vi dom 50 hk som krävs för konstantfarten så är vi uppe på 358 hk! Hade det istället varit 350 hk från början så landar vi på 420 hk! En nätt liten spritökning på 70 hästar alltså 8)

Om nu Tomas hade 400 hk innan så är det drygt 480 nu.... 8) :D
Eftersom jag inte bromsat kan jag bara göra en mer eller mindre bra gissning. Original KKK K26/8 turbo kan leverera luft för ca 300 bakhjulshästar. Detta verkar även praktisk vara vad folk som mest uppnår utan att byta turbo. Utan att veta säkert tror jag att jag låg ganska nära det på bensin. Detta skulle innebära ca 330-350 hästar på motorn. Eller om man vill ha lite säkerhetsmarginal, mellan 300-350hk.
Värt att notera att effektökningen är vid konstant laddtryck. Skulle jag ha en större turbo skulle jag kunna utnyttja det högre oktantalet för att höja laddtrycket och få en ännu större vinst.
Pär Hylander wrote:Sen undrar jag vad 72 lb/h blir om man mäter det på ett civiliserat sätt? :wink:
Ja, jag vet. Ibland kan jag inte hjälpa att jag faller över till "the dark side". Att ange spridarna i lb/h är dock praktiskt eftersom man alltid hör BSFC angivet i lb/(hp x h) och då lätt kan räkna ut spridarnas effektkapacitet.
För att göra bot får jag väl översätta, 72 lb/h => 32,66 kg/h => 788 cc/min.

Tomas

PS. Maxx, hur lyckades googlebar med den översättningen? Tror att du ska omvärdera den vänskapen :wink:
Ett snabbt sätt att omvandla lb (pound) till kg är att först dela med två för att sedan minska resultatet med en tiondel. Dvs 72/2=36 och sedan 36-3,6=drygt 32. DS
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.

Corleone
Turbo-Poster

#7 Post by Corleone »

Så här skrev jag i en annan tråd och detta är en del av mina erfarenheter...

Så här är det!

Antingen kör man på bensin eller E85, att labba med blandningar utgör en risk för fel samt ger inte en tilltäckligt resultatskillnad. Välj väg!

Om du bestämmer dig för E85 så går det åt mellan 30-35% mer bränsle än bensin och 31% är siffran från bromsbänk. E85 ger mer effekt än bensin och har ett oktantal på 104. Om du ställer om för E85 och ökar bränslemängden genom högre bränsletryck, större spridare eller programvara (något eller alla) så blir effekten högre men... den "riktiga" effektökningen kommer genom att du kan höja tändningen med upp till 10 grader över hela mappen. Då kan man räkna med upp tilll 20% mer effekt/vridmoment.

Några andra saker kring E85:
E85 är inte lika känsligt för att köra magert
Med E85 spikar/knackar det aldrig, till slut smälter kolvar etc i stället och därmed fungerar ingen knacksensor
Avgastemperaturen sjunker med upp till c:a 20%
Man kan ha mindre avgashus på turbon
Avgassystemet "räcker" betydligt längre då temperaturen sjunker
Det är betydligt svårare med kallstarter, speciellt på typ våra bilar med stora kolvar/mycket yta på cylinderväggar. E85 kondenserar och en kallstartsmapp måste se annorlunda ut
Motorer som körs på E85 går betydligt mjukare och renare i sin gång
Man bör ha tillsatser i bränslet om man kör på enbart E85 och bilen inte från början är gjord för alkohol med tex rostfria ventiler

Finns mycker mer att tala om men jag tror de här sakerna är de "stora".

Prova inte hur som helst om du inte vet vad du gör!

Hur som helst är det här väldigt kul!
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

Jerre
S-Poster
Bilmodell: 951 -90
Årsmodell: 1990

#8 Post by Jerre »

Oj, det här låter kul!

Har du någon uppfattning om från vilka effekter på E85 man kommer behöva 72lb/hr stora spridare? Redan när man maxar ut sin K26/8?

Typiskt som vanligt så beställde jag så sent som igårkväll 65lb/hr stora Delphispridare, då hade jag lika gärna kunnat köpt 72or antar jag...

Hur funkar det med lambdaregleringen i "closed loop" när man byter till E85 som har ett annat blandningsförhållande vid lambda 1?? Borde det inte bli väldigt stora korrigeringar från lambdasonden?
944 Turbo - 90
#Bengts MAF chip#, BOSCH HFM-5 MAF, K27/8, SMT6, PLX R-500 EGT&WBO2, Delphi 788cc spridare, Omsvetsad Intercooler, Tial 38mm WG,Apexi AVC-R EBC,3" rostfritt Agarör tillverkat av Area951, Dahlback Racing BOV.

944_Driver
Addict
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej

#9 Post by 944_Driver »

Lambdasonden förstår inte vad du kör på för soppa så den funkar helt som vanligt. Chipet i databoxen måste däremot vara anpassat för sprit men det har ju redan tagits upp.

Jag är däremot lite nyfiken på om ni som kör på ren E85 har märkt något av alla skador som det enligt biltillverkarna ska leda till? Ventiler och ventilsäten ska ju frätas sönder, tanken ska rosta eller smälta, pumpen ska gå sönder långt i förtid, alla bränsleslangar ska murkna, kolvringarna skadas mm mm. Jag förstår varför de skriver om alla dessa faror men finns det någon som har erfarenhet av allt elände?

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Tomas
Addict

#10 Post by Tomas »

Jerre wrote:Oj, det här låter kul!

Har du någon uppfattning om från vilka effekter på E85 man kommer behöva 72lb/hr stora spridare? Redan när man maxar ut sin K26/8?

Typiskt som vanligt så beställde jag så sent som igårkväll 65lb/hr stora Delphispridare, då hade jag lika gärna kunnat köpt 72or antar jag...
Med 65lb/h kommer du att precis maxa ut dem samtidigt med K26/8:ans maxflöde. Dock ska man ju ha en del marginal på spridarna så jag skulle nog rekommendera #72.
Jerre wrote:Hur funkar det med lambdaregleringen i "closed loop" när man byter till E85 som har ett annat blandningsförhållande vid lambda 1?? Borde det inte bli väldigt stora korrigeringar från lambdasonden
Lambdaregleringen fungerar precis som vanligt (vilket 944_driver redan sagt). Den reglerar ju mot lambda 1 vilket är korrekt vare sig man kör bensin (med AFR 14,7:1 vid lambda 1) eller E85 (med ca 10:1 vid lambda 1).

Tomas

Post Reply