Bygga bromskylning

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
djungel-Jim
Turbo-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

Re: Bygga bromskylning

#16 Post by djungel-Jim »

Martin L wrote:
djungel-Jim wrote:Jag tänkte knåpa ihop en sån här:
http://www.lindseyracing.com/Merchant2/ ... de=COOLING
Någon här som gjort någon liknande pryl och har koll på måtten på hålen o så?

Mmm då är vi två då! Ska göra en uppstättning jag med faktiskt.
Då måste vi tävla och jämföra resultatet och se vem som lyckats knåpa ihop den bästa varianten! ;)
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]

Pär Hylander
Raceputte

#17 Post by Pär Hylander »

Cédric wrote:. Men hur är det med solida skivor. Tror jag läste i någon bok att man ska rikta kylningen mot oket, stämmer det ?
.
Kyler man bara ena sidan så finns det risk att skivan böjer sig (som en parabolantenn överdrivet) pga ojämn värmeutvidgning.

Finns det ngn ventilerad skiva som kan passa istället för dina solida? Det är ju isf en rätt billig första uppgradering. Passar möjligen 931/944N/A skivorna direkt på? Förutsätter ju att oket kan ta en ev. lite tjockare skiva oxo.

Om inte det funkar så kan man såklart kyla oket istället, men den effekten det ger förställer jag mig är att det mest hindrar kokning av bromsvätskan, det lär ju inte bromsbeläggen nämnvärt vilket ju då inte hjälper mot överdrivet beläggslitage eller belägg-fade.
Pär Hylander

Pär Hylander
Raceputte

#18 Post by Pär Hylander »

Osnyggt men välfungerande
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Pär Hylander

Pär Hylander
Raceputte

#19 Post by Pär Hylander »

djungel-Jim wrote:Den här pdf:en tycker jag är rätt intressant läsning om luftflödet i den här sortens bromskylning:
http://members.rennlist.org/951_racerx/ ... ooling.pdf
Ja, intressant och omfattande ang. hur man skapa geometrin för att maximera luftflödet. Däremot så verkar man ju nästan helt ha utelämnat frågeställningen om vart hän (ok, skivans utsida eller skivans kylkanaler) luften ska ledas för bästa kyleffekt, man varkar oxo helt ha utelämnat frågställningar om hur man effektivast ser till att alla framledd luft ska kunna göra nytta. (dvs inte läcka bort)
Pär Hylander

Martin L
Turbo-Poster

#20 Post by Martin L »

Pär Hylander wrote:
djungel-Jim wrote:Den här pdf:en tycker jag är rätt intressant läsning om luftflödet i den här sortens bromskylning:
http://members.rennlist.org/951_racerx/ ... ooling.pdf
Ja, intressant och omfattande ang. hur man skapa geometrin för att maximera luftflödet. Däremot så verkar man ju nästan helt ha utelämnat frågeställningen om vart hän (ok, skivans utsida eller skivans kylkanaler) luften ska ledas för bästa kyleffekt, man varkar oxo helt ha utelämnat frågställningar om hur man effektivast ser till att alla framledd luft ska kunna göra nytta. (dvs inte läcka bort)
Som synes med denna simuleringen av "THERMOMECHANICAL FEM ANALYSIS OF A DISC BRAKE" ligger mycket av värmen i bromskivan. Jag håller med att Pärs lösning är den bättre av de två föreslagna. Titta gärna in på Center or Rotating Machinery http://www.cerom.lsu.edu/serhan.htm för mer info.
Men pär, hur löser du ventilationen på din lösning då skivan är totalt omsluten, du måste väl generera ett visst läckageflöde i utrymmet.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
2002-2006 Porsche 944 -83 / 2006-2007 Porsche 944 / 2007-Porschelös

Pär Hylander
Raceputte

#21 Post by Pär Hylander »

Martin L wrote:Men pär, hur löser du ventilationen på din lösning då skivan är totalt omsluten, du måste väl generera ett visst läckageflöde i utrymmet.
Hmm, vet inte om jag inte fattar din fråga eller om du möjligen missuppfattat hur liten min anordning är i förhållande till bromsskivan.

Om du kollar på bilden så har alltså min gröna runda mojäng samma diameter som "hålet" (ca 120-140 mm eller så)i bromsskivan, alltså ungefär skarven mellen rött och grönt i din FEM-bild. Eftersom det då blir rätt trångt att få plats med slanganslutningen då den hamnar nära spindel/fjäderbenet så är den oval. Så slangen spänner jag alltså fast med slangklämma och den kläms oval så att säga. Den lilla kanten som jag punktsvetsat runt går alltså in precis i "hålet" på bromskivan och tätar hyggligt bra så att inte mycket luft läcker, all luft i princip styrs genom kylkanalerna i skivan. Jag har ingen sköld liknande orginalskölden som går ända ut till skivans ytterdiameter (ca 300mm)
Pär Hylander

Martin L
Turbo-Poster

#22 Post by Martin L »

Pär Hylander wrote:
Martin L wrote:Men pär, hur löser du ventilationen på din lösning då skivan är totalt omsluten, du måste väl generera ett visst läckageflöde i utrymmet.
Hmm, vet inte om jag inte fattar din fråga eller om du möjligen missuppfattat hur liten min anordning är i förhållande till bromsskivan.

Om du kollar på bilden så har alltså min gröna runda mojäng samma diameter som "hålet" (ca 120-140 mm eller så)i bromsskivan, alltså ungefär skarven mellen rött och grönt i din FEM-bild. Eftersom det då blir rätt trångt att få plats med slanganslutningen då den hamnar nära spindel/fjäderbenet så är den oval. Så slangen spänner jag alltså fast med slangklämma och den kläms oval så att säga. Den lilla kanten som jag punktsvetsat runt går alltså in precis i "hålet" på bromskivan och tätar hyggligt bra så att inte mycket luft läcker, all luft i princip styrs genom kylkanalerna i skivan. Jag har ingen sköld liknande orginalskölden som går ända ut till skivans ytterdiameter (ca 300mm)
Ok då förstår jag din lösning. Ja det måste vara den optimala lösningen då man erhåller maximal kylning inifrån skivan, dvs kylluften slungas ut genom de tänkta orginal kylkanalerna. mmmm kanske skulle snickra ihop en sådan istället då
:roll:

Uffe L
S2-Poster
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983

#23 Post by Uffe L »

Pär Hylander wrote:Osnyggt men välfungerande
Pär: Höll i vintras på med en liknande konstruktion men rodde den inte i land eftersom jag fick prioritera anda mer akuta fix.

Det jag funderade lite på när jag såg din konstruktion var om inte flänsen som du punktat dit som "läckagespärr" (Låneord från libresse-reklamen) kommer ganska långt in i skivan? Kan iofs vara bilden som ljuger om hur hög flänsen är. Jag gjorde en prototyp som hade 7-8 mm hög fläns och jag tyckte den blockerade väl mycket av ventilationskanalernas inlopp så gick ner till 3-4 mm.

Har du någon känsla för hur stor skillnad det gör? Borde ju göra en del känns det som?

M.v.h. Ulf

Pär Hylander
Raceputte

#24 Post by Pär Hylander »

Uhu, känner igen det där med akuta fix så att en del saker hamnar i bakvattnet, sänkning av förarstolen och nya huvudtrömbrytaren är insorterat i det facket....

Din tanke om "läckespärren" är riktig, men min spindel är sådan att runda plåten ligger några mm längre in än bromsskivan inre friktionsyta, så läckagespärren gå in endast några mm, avpassade det ungeför så att den sträcker sig in till kylkanalerna. Det måttet kan nog skilja en del mellan olika bromsar gissar jag.

Har ju inte haft några problem med bromsarna alls (inte vanligt med helt problemfria kompontenter på min bil....), men det som satt där var rätt raddigt så jag passade på att göra det som jag ville ha det. Tidigare var slangen bara riktad mot centrum av skivan. Planen var ju att åka med lite mer pulver i år så det var för att bibehålla marginalerna som jag ville göra såhär. Jag föreställer mig att det är god "belägg-ekonomi" att kyla bra.

Jmf med t.ex Fredrik som kör Fieron Roadsport C, han byter belägg (iofs standardbelägg som är billiga) efter varje dag på banan.
Pär Hylander

FSN
Raceputte
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986

#25 Post by FSN »

Uffe L wrote:
Pär: Höll i vintras på med en liknande konstruktion men rodde den inte i land eftersom jag fick prioritera anda mer akuta fix.

Det jag funderade lite på när jag såg din konstruktion var om inte flänsen som du punktat dit som "läckagespärr" (Låneord från libresse-reklamen) kommer ganska långt in i skivan? Kan iofs vara bilden som ljuger om hur hög flänsen är. Jag gjorde en prototyp som hade 7-8 mm hög fläns och jag tyckte den blockerade väl mycket av ventilationskanalernas inlopp så gick ner till 3-4 mm.

Har du någon känsla för hur stor skillnad det gör? Borde ju göra en del känns det som?

M.v.h. Ulf
Jag har liknande lösning som Pär men i aluminium, den nerbockade kanten sticker in max 3-4 mm innanför yttre bromsskivekanten. Jag har "provblåst" och det läckte ytterst lite, mesta luften letade sig ut i skivan.

Hela konceptet är stulet från en Porscheklubben tidning med steg för steg instruktioner, kanske 2000-2001 eller nåt sånt.

EDIT: Finns en bild i mitt garage på kylningen.
Last edited by FSN on 2005-09-22 22:04:25, edited 1 time in total.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]

[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

Martin L
Turbo-Poster

#26 Post by Martin L »

Uffe L wrote:
M.v.h. Ulf
Kan göras snygga om man bara vill. Ska ta de riktiga måtten under hösten med hjälp av min skiss här, på hur de ska se ut.

FSN
Raceputte
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986

#27 Post by FSN »

Martin L wrote:
Uffe L wrote: Har du någon känsla för hur stor skillnad det gör? Borde ju göra en del känns det som?
M.v.h. Ulf
Kan göras snygga om man bara vill. Ska ta de riktiga måtten under hösten med hjälp av min skiss här, på hur de ska se ut.
Jag ser ingen anledning till att ha den instickande kanten som en separat del, bättre att stuka ner en kant från grundplåten, lättare att tillverka och färre delar.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]

[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

Pär Hylander
Raceputte

#28 Post by Pär Hylander »

FSN wrote:Jag har liknande lösning som Pär men i aluminium, den nerbockade kanten sticker in max 3-4 mm innanför yttre bromsskivekanten. Jag har "provblåst" och det läckte ytterst lite, mesta luften letade sig ut i skivan.

Hela konceptet är stulet från en Porscheklubben tidning med steg för steg instruktioner, kanske 2000-2001 eller nåt sånt.

EDIT: Finns en bild i mitt garage på kylningen.
I själva verket var Fredriks bil utrustad med sådan kylning två säsonger före min, så jag har stulit ideen rakt av 8)

I tidningen var det sådant plåtarrangemang, men ett scoop ner under bäramen som "skopar" upp luft därifrån
Pär Hylander

Pär Hylander
Raceputte

#29 Post by Pär Hylander »

Stilig caddning!

Tror dock att anslutningen behöver böjas utåt för den kommer nog att ta i fjäderbenet, dvs vinkla den ca 30-40° ut från centrum
Pär Hylander

Pär Hylander
Raceputte

#30 Post by Pär Hylander »

FSN wrote: Jag ser ingen anledning till att ha den instickande kanten som en separat del, bättre att stuka ner en kant från grundplåten, lättare att tillverka och färre delar.
Jag försökte det två gånger vintern 2003-2004 med uselt (=passade inte) resultat. I vintras så lyckades jag med hjälp av vinkeslip och svets istället. Eftersom jag är rätt kass svetsare så måster det betyda att jag är fullständigt superkass plåtslagare (trots att jag lånat era mallar)

Förutom det så håller jag med
Pär Hylander

Post Reply