Bygga bromskylning

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696
Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Bygga bromskylning

#1 Post by djungel-Jim »

Jag tänkte knåpa ihop en sån här:
http://www.lindseyracing.com/Merchant2/ ... de=COOLING
Någon här som gjort någon liknande pryl och har koll på måtten på hålen o så?
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#2 Post by Highway »

Tjena!

Jag har ett par sånna hemma som jag köpte på Ebay för en mycket mindre slant så jag kan mäta upp dom för dig om du vill.
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696
Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#3 Post by djungel-Jim »

Highway wrote:Tjena!

Jag har ett par sånna hemma som jag köpte på Ebay för en mycket mindre slant så jag kan mäta upp dom för dig om du vill.
Ah prima! Det vore perfekt! Jag ska be en kompis laserskära ut en sån där åt mig.. Metallen är rätt tunn på de där va?
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 507
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#4 Post by spirou944t »

djungel-Jim wrote:
Highway wrote:Tjena!

Jag har ett par sånna hemma som jag köpte på Ebay för en mycket mindre slant så jag kan mäta upp dom för dig om du vill.
Ah prima! Det vore perfekt! Jag ska be en kompis laserskära ut en sån där åt mig.. Metallen är rätt tunn på de där va?
Låter intressant!!
Har du möjlighet att delge mig måtten också??
Jag kan fixa dwg eller dxf-filen som behövs för laser/vatten-skärningen.
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#5 Post by Pär Hylander »

Dom där var snygga (och dyra). Mina är mycket fulare men kyler bättre och på rätt ställe, jag tycker man ska ha in kylningen i centrum av skivan så att den kyls genom vent-kanalerna istället för att kyla ena utsidan bara. Dessutom lär den läcka rätt friskt eftersom den inte har ngn styrning av luften in till centrum av skivan. Laserkärning av av delar till en sådan kan man såklart göra och det blir mkt bra, men det är lite som det där med myggor och kanoner. Fast är ens polare skyldig en tjänst så...

Lite plåt, vinkelslip, borrmaskin och svets. En gnutta färg om man så önskar
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4 ... &start=126
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#6 Post by Highway »

Jag tror att dom är 2 el 3 mm,, var ett tag sen jag hade tag på dom för när jag skulle montera dom så var man tvungen att ta av spindeln så det får bli ett vintermeck...

Hur noga måste mäta?
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 507
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#7 Post by spirou944t »

Highway wrote:Jag tror att dom är 2 el 3 mm,, var ett tag sen jag hade tag på dom för när jag skulle montera dom så var man tvungen att ta av spindeln så det får bli ett vintermeck...

Hur noga måste mäta?
Höfta...mellan solen å månen!!

Använd en linjal typ.
Men som Pär skrev så vill man nog ha luften mot centrum på skivan.
Det är dit den styrs av orginal luft-plåt.
Jag skall försöka göra en skiss på "frihand".

Lämplig slangdiameter är intressant.
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#8 Post by Pär Hylander »

Nej, spindel behöver man inte ta av, av med oket (2 skruvar) och häng upp det, lossa inte bromsslangen

Av med koppen över hjullagret och lossa spännmuttern, dra av skivan och hubben, klart!

Sen kan de ju däremot bli en pyssel med att dra slangen, inkl att behöver skära plasten innanför fronten etc. Bilar med AC och sånt så är det säkert trångt och j*vligt.

Jag använder 76 mm slang, många andra använder nedåt 50 mm. Finns olika sorters slang, ska det hålla så är smidig slang dyrare än billig, men den billiga är rätt styv och j*klig.

Den där lilla runda påsvetsade plåten på mina bilder är nog viktig tror jag, det skapar ju en sorts labyrinttätning tillsammans skivan.

Min kylning är så bra att jag använder std skivor, std 1kolvs ok och endast halvvassa belägg (Ferrodo DS) med mkt gott resultat på min räserbil (931) En uppsättning belägg räcker en säsong för mig ungefär, motsvarar ca 500 varv (100 mil) på Knutan. Med "riktiga" belägg skulle det antagligen hålla 2 säsonger
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#9 Post by Highway »

Pär det är nog annorlunda på 968:an för jag tog av oket och skivan men sen är det ju en hel del kvar..

OT Pär skall du till Knutan med PCS?
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#10 Post by Pär Hylander »

Skumt, jag kikade i PET och det ser ut på liknande sätt vid en snabb anblick.

Japp, kör i R2 som vanligt. Kanske inte långsammast på rakan denna gång (mer hk och 50 kg mindre)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#11 Post by Highway »

Pär Hylander wrote:Skumt, jag kikade i PET och det ser ut på liknande sätt vid en snabb anblick.

Japp, kör i R2 som vanligt. Kanske inte långsammast på rakan denna gång (mer hk och 50 kg mindre)
Jag skall också köra R2 så skall jag behöva vara långsammast på rakan då :wink: ,,, nä vi får försvara frontmotor Porscharna :)


På min bil tar man först av Oken och sen är det bara dom två skruvarna på skivan som skall bort och sen är det bara att ta av skivan och sen är ju själva navet kvar
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#12 Post by Pär Hylander »

Highway wrote:
På min bil tar man först av Oken och sen är det bara dom två skruvarna på skivan som skall bort och sen är det bara att ta av skivan och sen är ju själva navet kvar
Tror du tar av spännmuttern till hjullagret och drar av hubben med lagret, sen är det fritt. Rimligen borde du kunna strunta i dom två skruvarna till skivan och ta av hubb och skiva i ett paket.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4716
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#13 Post by Cédric »

När slangar ändå är på tal, såg ju ut som en smidig lösning det där, hade faktiskt inte tänkt på att man kan göra fäste i hålen för bromsskölden.
. Men hur är det med solida skivor. Tror jag läste i någon bok att man ska rikta kylningen mot oket, stämmer det ?
Förlåt ifall jag snor tråden, känns dumt att starta en ny.

User avatar
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696
Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#14 Post by djungel-Jim »

Den här pdf:en tycker jag är rätt intressant läsning om luftflödet i den här sortens bromskylning:
http://members.rennlist.org/951_racerx/ ... ooling.pdf
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]

User avatar
Martin L
Turbo-Poster
Posts: 414
Joined: 2004-04-01 11:29:01
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Jönköping
Contact:

Re: Bygga bromskylning

#15 Post by Martin L »

djungel-Jim wrote:Jag tänkte knåpa ihop en sån här:
http://www.lindseyracing.com/Merchant2/ ... de=COOLING
Någon här som gjort någon liknande pryl och har koll på måtten på hålen o så?

Mmm då är vi två då! Ska göra en uppstättning jag med faktiskt.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Martin L on 2005-09-21 21:07:16, edited 1 time in total.
2002-2006 Porsche 944 -83 / 2006-2007 Porsche 944 / 2007-Porschelös

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]