Krånglande targalucka

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Calle med kubben
NA-Poster

Krånglande targalucka

#1 Post by Calle med kubben »

Först vill jag tacka 944_driver för tipset om DME-relät. De omotiverade stoppen försvann efter en omlödning av DME-relät.
Nu till ett annat problem. När jag startar bilen så går motorn till solluckan igång så fort bilen börjar rulla och går ända tills bilen åter står still. Bakåt eller framåt spelar ingen roll. Jag har ännu inte tittat på problemet men jag är nyfiken på om någon varit ute för samma problem och vad som i så fall, vad göra.
MVH Calle

vello
S-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#2 Post by vello »

Allt kan krångla med takluckan, ofta är det microswitchen längst fram som glappar lite. Prova ta ur luckan och sätt i den igen, se till att "plutten" i mitten hamnar rätt.
På min förra 944 som var en 84 fick jag aldrig de bakre switcharna att funka rätt. det slutade med att jag plockade bort dem och efter det gick det bra att manövrera luckan med knappen fast all automatik försvann.
Gentlemen, Start Your Engines

Chevalier
Carrera-Poster
Bilmodell: 968 -92

#3 Post by Chevalier »

Hmm...nu blir jag lite fundersam. Jag har fått för mig att jag själv inte har nån form av automatik med min taklucka på 968:an. Jag tror att jag får hålla ner knappen till den är öppen/stängd och att motorn går till jag släpper knappen. Så är det alltså inte meningen att det ska vara? Har funderat förrut på om nån varit och rotat i det där eftersom jag dessutom inte kan göra nåt med takluckan utan att ha tändningen i, vilket jag är ganska säker på att jag inte behövde på 944:an.

Mårten
Addict
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988

#4 Post by Mårten »

Chevalier wrote:Hmm...nu blir jag lite fundersam. Jag har fått för mig att jag själv inte har nån form av automatik med min taklucka på 968:an. Jag tror att jag får hålla ner knappen till den är öppen/stängd och att motorn går till jag släpper knappen. Så är det alltså inte meningen att det ska vara? Har funderat förrut på om nån varit och rotat i det där eftersom jag dessutom inte kan göra nåt med takluckan utan att ha tändningen i, vilket jag är ganska säker på att jag inte behövde på 944:an.
Exakt sådan är min 944 oxå
/M

944_Driver
Addict
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej

Re: Krånglande targalucka

#5 Post by 944_Driver »

Calle med kubben wrote:Först vill jag tacka 944_driver för tipset om DME-relät. De omotiverade stoppen försvann efter en omlödning av DME-relät.
Det var så lite så :)
Takluckan kan jag dock inte hjälpa dig med för jag har den manuella modellen och har inte orkat sätta mig in i den elektriska. Kan dock gissa att www.clarks-garage.com har lite info och tips om luckan.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Post Reply