Det är nog dax att ta bort klistret på denna tråd nu! /T-P
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
Det är nog dax att ta bort klistret på denna tråd nu! /T-P
Saabturboåkare som tänkte ge porsche en chans så jag
har skaffat mig en 924 '79 med brytartändning.
Symptom:
Bilen tänder men dör sedan direkt. Precis som om bränslepumpen slutar att gå. Bytt bränslepump. Provade sedan att tvångsköra pumpen och starta.
Samma sak.
Alla tänddelar utom tändspolen är nya. Ska prova att byta denna senare idag.
Rätt mängd kommer i returen.
Förslag?
/Mattias
har skaffat mig en 924 '79 med brytartändning.
Symptom:
Bilen tänder men dör sedan direkt. Precis som om bränslepumpen slutar att gå. Bytt bränslepump. Provade sedan att tvångsköra pumpen och starta.
Samma sak.
Alla tänddelar utom tändspolen är nya. Ska prova att byta denna senare idag.
Rätt mängd kommer i returen.
Förslag?
/Mattias
Last edited by notetoself on 2004-08-21 10:15:23, edited 3 times in total.
-
- NA-Poster
- Posts: 45
- Joined: 2004-04-15 07:47:50
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Kollat säkringen till pumpen? På den vi har var det både pumprelät och säkringen samtidigt... säkringen var glapp/dålig kontakt... symptomen efter att relät var bytt var att den startade men kunde lägga av närsom helst pga gupp eller det hemska påfundet gatstensbeläggning... lite universalspray ala 5-56 och klämma åt kontakterna lite så har det funkat bra sen...
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
- Magnus K
- Turbo-Poster
- Posts: 660
- Joined: 2004-03-29 19:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 924 som inte startar
Välkommen in i vansinnet!Turbo-Puh wrote:Saabturboåkare som tänkte ge porsche en chans så jag
har skaffat mig en 924 '79 med brytartändning.

För mycket soppa? Nåt fel med K-Jetronic:en, kärvande luftmassemätare som fastnat i öppet läge?Turbo-Puh wrote:Symptom:
Bilen tänder men dör sedan direkt. Precis som om bränslepumpen slutar att gå. Bytt bränslepump. Provade sedan att tvångsköra pumpen och starta.
Samma sak.
*klipp, klipp*
Rätt mängd kommer i returen. Efter att bilen dött är
stiften blöta.
EDIT: Du har OK komp och så? Inget problem med topplockspackningen, va?
Mvh
Magnus K
-
- S2-Poster
- Posts: 253
- Joined: 2004-04-10 16:36:03
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Trollhättan
- Contact:
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
Hejhopp!
Tack för välkomnandet och för alla tips.
Reläet - har som sagt provat att tvångsköra pumpen och ingen skillnad.
K-Jettronicen - kan det naturligtvis vara, men den känns väldans fräsch. Rätt mängd i returen oxå.
Kallstartsventilen - Provade att koppla ur den. Hittade däremot en termogivare som jag byglade bort, då tände den lättare men inte mer än så.
Komp - ok.
Vidare:
Den tänder, men inte på alla cylindrar. Dock så tänder den bara sålänge startmotorn går. Känns som om det har nån kombination. Sitter det någon tändmodul? Reläet har ju 4+1 stift och det lilla brukar ju triggas av en modul, men jag hittar ingen och den har ju brytare så det känns tveksamt.
Vad säger ni people?
Mvh Mattias
Tack för välkomnandet och för alla tips.
Reläet - har som sagt provat att tvångsköra pumpen och ingen skillnad.
K-Jettronicen - kan det naturligtvis vara, men den känns väldans fräsch. Rätt mängd i returen oxå.
Kallstartsventilen - Provade att koppla ur den. Hittade däremot en termogivare som jag byglade bort, då tände den lättare men inte mer än så.
Komp - ok.
Vidare:
Den tänder, men inte på alla cylindrar. Dock så tänder den bara sålänge startmotorn går. Känns som om det har nån kombination. Sitter det någon tändmodul? Reläet har ju 4+1 stift och det lilla brukar ju triggas av en modul, men jag hittar ingen och den har ju brytare så det känns tveksamt.
Vad säger ni people?
Mvh Mattias
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
-
- S2-Poster
- Posts: 253
- Joined: 2004-04-10 16:36:03
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Trollhättan
- Contact:
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
NineToFour => tror ej det, känns hur bra som helst och plattan ligger rätt. Stiften är även blöta.
944_Driver + Övriga => Testade det, hjälpe ej.
Då han bara tänder på en cylinder fast samtliga stift får bränsle + har gnista så funderar jag på om kamremmen står fel.
Kamaxeln är ju lätt att ställa i rätt läge, men vevaxeln? Det är ju ett märke på remskivan men var är märket det ska peka mot?
Mvh Mattias
944_Driver + Övriga => Testade det, hjälpe ej.
Då han bara tänder på en cylinder fast samtliga stift får bränsle + har gnista så funderar jag på om kamremmen står fel.
Kamaxeln är ju lätt att ställa i rätt läge, men vevaxeln? Det är ju ett märke på remskivan men var är märket det ska peka mot?
Mvh Mattias
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
Kollade kamrem etc. Alles ok.
Dock vet jag nu vad som är felet, dock ej vad det beror på.
Det kommer inget bränsle ur spridarna. Eller... Nja.
3 av dem kommer det inget ur och den fjärde bara pyttsar lite. Så är den hemska sanningen.
Hem och fundera.
Mvh Mattias
Dock vet jag nu vad som är felet, dock ej vad det beror på.
Det kommer inget bränsle ur spridarna. Eller... Nja.
3 av dem kommer det inget ur och den fjärde bara pyttsar lite. Så är den hemska sanningen.
Hem och fundera.
Mvh Mattias
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
-
- S2-Poster
- Posts: 253
- Joined: 2004-04-10 16:36:03
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Trollhättan
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users