Slavcylinder till kopplingen

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Slavcylinder till kopplingen

#1 Post by Björn Nilsson »

Undrar hur man vet om den är kass eller bara har luft i systemet. Har fått den att fungera genom luftning men nu efter en "extra" luftning så tar den bara på de sista 40%. :roll:

Om man tar loss den, kan man då kolla om den är kass??

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#2 Post by Bosse »

Kolla först pedalen i sig. Det är några fjädrar där som skall vara justerade på rätt sätt.
Jag tyckte min pedal tog långt ner vid ett tillfälle. Men nu fungerar den helt bra efter att jag helt enkelt drog tillbaka pedalen och smorde länkaget.
Bosse

User avatar
m.weinberg
NA-Poster
Posts: 14
Joined: 2005-08-15 12:51:40
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Murcia/Spanien
Contact:

#3 Post by m.weinberg »

rekommenderar att du trycksätter bromsvätskebehållaren vid luftning av slavsylindern

User avatar
m.weinberg
NA-Poster
Posts: 14
Joined: 2005-08-15 12:51:40
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Murcia/Spanien
Contact:

#4 Post by m.weinberg »

rekommenderar att du trycksätter bromsvätskebehållaren vid luftning av slavsylindern

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

#5 Post by Björn Nilsson »

Det är inte fjädern till pedalen som är problemet, har redan kollat den :)

Kör med trycksatt kärl!

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#6 Post by Pär Hylander »

Det är ett smärre helsike att lufta kopplingen på en 951 pga hur kopplingsröret är draget, är det lika illa på 968?. Min erfarenhet är att man måste lufta med hög flödeshastighet. Dvs trycksatt behållare och "vrålöppna" luftningsnipplen (samt att man hinner fylla på med tryckluft fort nog i behållaren)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

#7 Post by Björn Nilsson »

Pär Hylander wrote:Det är ett smärre helsike att lufta kopplingen på en 951 pga hur kopplingsröret är draget, är det lika illa på 968?. Min erfarenhet är att man måste lufta med hög flödeshastighet. Dvs trycksatt behållare och "vrålöppna" luftningsnipplen (samt att man hinner fylla på med tryckluft fort nog i behållaren)
Risken med att vrålöppna är att det är så förbannat lätt att få ner luft då. Det är en liten ficka i behållaren som tillhör kopplingen, uppe i behållarens vänstra hörn. Men visst, får se till att öppningstiden blir väldigt kort.

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

#8 Post by Bengt »

Jag har inte haft detta problem så jag är inte säker på att denna metod funkar, men, varför inte köra baklänges? Dvs pumpa in bromsvätska underifrån.
bngt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

User avatar
Blozzard
NA-Poster
Posts: 40
Joined: 2005-07-30 22:02:57
Contact:

#9 Post by Blozzard »

Prova att bara byta nipplen annars. Jag har en ny slavcylinder till kopplingen på en audi gt coupe om du vill ha, kan väl inte skilja så mkt :D

User avatar
Magnus Åkerqvist
S2-Poster
Posts: 248
Joined: 2004-03-29 11:40:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Hässleholm
Contact:

#10 Post by Magnus Åkerqvist »

Jag lufta min med en sug på nipplen. Blev bra på första försöket =)
[size=75] Magnus Åkerqvist [/size]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#11 Post by Pär Hylander »

Bengt wrote:Jag har inte haft detta problem så jag är inte säker på att denna metod funkar, men, varför inte köra baklänges? Dvs pumpa in bromsvätska underifrån.
bngt
Jag fick inte till det på ditt sätt. Kanske gjorde jag på ngt dumt sätt. Men trycksatt behållare funkade utmärkt.

Tror att nycklen är att få hög flödeshastighet så att det drar luftfickan (i rörets högpunkt) med sig
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]