Placering av säkerhetsbälten med sportstolar

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
44_4ever
S-Poster
Posts: 53
Joined: 2004-04-02 07:18:14
Contact:

Placering av säkerhetsbälten med sportstolar

#1 Post by 44_4ever »

Håller på att montera ett par Pole Position, och har lite funderingar ang
montering av bälteshållarna.
Hur har ni monterat? Dom främre hållarna är ju längre än dom som finns
i baksätet. Gärna nån bild om möjligt.
Några problem vid besiktningen?

Mvh
Mathias
944 Turbo -89

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#2 Post by Pär Hylander »

Är PolePostition en skalstol av vanligt snitt?

Vad menar du med bälteshållarna? Menar du plattan och öglan som man sätter fast i bilen och sen fäster remmarna i? Hur kan dom isf vara olika långa?

Försöker trots frågetecknen beskriva hur det ser ut i min bil.
Midjeremmen sitter i orginal färstpunkter för 3-pbältet (3p sitter fortfarande i dom oxo)
Axelremmarna sitter i golvet i skuffen, precis bakom kanten till baksätet. Nog lättare att montera på en 924/tidig 944 än en senare eftersom det är plats mellan baksätet och tanken.
Remmarna mellan benen har jag fäst i golvet.

I alla lägen då man inte använder org fästpunkter så är det smart att använda sk FIA-plattor, kostar ca 40 kr/st. Då räcker det att borra hål, sätta plattan på baksidan och sticka öglans gänga igenom hålet och skruva fast. Ingen svetsning behövs. Passa på och rostskydda lite bara där man borrat.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
nida
S-Poster
Posts: 67
Joined: 2004-05-28 12:30:35
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Jönköping
Contact:

#3 Post by nida »

Tänkta bara tillägga en sak, som ni kanske redan vet men det är värt att tala om igen. När man sätter i 4-punktsbälte i bilen och tänker fortsätta ha den in registerad är det viktigt att ha kvar orginal 3-punktsbälte, för det är det enda som är godkänt i bilprovningen.

Om man sedan sätter i 4-punkts bälte så skulle jag rekomendera en bur i också. För med 4-punktsbältet sitter du fast rakt upp, skulle du sedan råka ut för en olycka så har du ingen chans att "tryckas" ner lite om taket blir buckligt.'

Och med bur så bör man se till att ingen del av buren ligger ann orginal bältet.
"There is no Finishline....."

944 S2 -90 (Tidigare Vinröd nu svartare än svart)
PCS #8288

//Nicke

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#4 Post by Magnus K »

Pär Hylander wrote:I alla lägen då man inte använder org fästpunkter så är det smart att använda sk FIA-plattor, kostar ca 40 kr/st. Då räcker det att borra hål, sätta plattan på baksidan och sticka öglans gänga igenom hålet och skruva fast. Ingen svetsning behövs. Passa på och rostskydda lite bara där man borrat.
Tipset från skogen (rally-gängen) är att man dessutom ser till att låsa FIA-plattan så att den inte kan snurra.

Är tydligen inte helt ovanligt i rallysammanhang att FIA-plattan får en pärla av en sten/stubbe och börjar snurra loss. Klart obra, enligt de jag pratat med.

Mvh
Mangan

44_4ever
S-Poster
Posts: 53
Joined: 2004-04-02 07:18:14
Contact:

#5 Post by 44_4ever »

För att förtydliga mig, ja det är vanliga skalstolar och funderingen gäller monteringen av det vanliga låset till 3-p bältet.
Jag skulle vilja skruva fast det i sidokonsolen till stolen, tror jag såg nåt liknande montering på 968cs skalstolarn.

Vill inte få nån ombesikting el dyl.

Mvh
Mathias
944 Turbo -89

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users