Mysko oljeläckage

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
cabberobban
S-Poster
Bilmodell: 944 TurboCab
Årsmodell: 1991

Mysko oljeläckage

#1 Post by cabberobban »

Min motor (944 turbo) svettas en del olja sedan några år, vilket ibland droppar ner på avgasröret och bränns upp, eller bildar ett par droppar på marken när man parkerar. Inget problem hittills men vid senaste besiktningen fick jag en surpuppa som kände sig tvungen att anmärka på det skriftligt eftersom han inte hittade något annat fel hur han än letade. Blanka papper verkar vara en dödssynd nuförtiden. Frågan är var det kan läcka högt upp på bakre delen av motorn mot torpedväggen och avgassidan? Det verkar samlas lite vid skarven mellan topp/block där motorbenämningarna finns instansade på en utstickande del av blocket men också högre upp vid bakersta avgasrörets utlopp från toppen. Har gjort motortvätt, men inte lyckats lokalisera källan. Finns det något annat tänkbart än ventilkåpspackningen? Bilen är otrimmad, servad enl. bok, drar bara 1l olja mellan bytena och går som en klocka. Fånigt att börja riva i den bara för det här. Hur kan man enklast hitta läckaget eller kolla om topplockspackningen läcker? Alla tips mottages tacksamt! Bifogar bild som kanske hjälper.

Mvh Robban
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
944 Turbocab

claves
Addict
Bilmodell: Porsche 951 CS

#2 Post by claves »

SKa säga dig att när jag just köpt bilen oxså en 91 turbo så hade jag samma problem... kunde inte iheller identifiera felet men jag spände insexorna på locket till ventilerna och efter det har jag aldrig sett någon olja... har som sagt med en 44/52 motor...

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

claves
Addict

#3 Post by claves »

SKa säga dig att när jag just köpt bilen oxså en 91 turbo så hade jag samma problem... kunde inte iheller identifiera felet men jag spände insexorna på locket till ventilerna och efter det har jag aldrig sett någon olja... har som sagt med en 44/52 motor...

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

44_4ever
S-Poster

#4 Post by 44_4ever »

Jag har också exakt samma symptom olje"svettningar" på avgassidan vid torpedväggen. Konstaterade att det var från ventilkåpspackningen.

Claves: Vilka insexskruvar är det du syftar på? Skulle vara skönt att slippa byta packningen innan vinterdvalan.

Mvh
/Mathias
944 Turbo -89

Pär Hylander
Raceputte
Bilmodell: Saknar en Porsche

#5 Post by Pär Hylander »

HAr minne av ngt lock på ventilkåpan i kamaxelns förlängning.
Pär Hylander

claves
Addict

#6 Post by claves »

De är de som sitter på det lock som har texten PORSCHE. men som pär säger det finns en som är svår att se som sitter i kamaxelns förlägning mot torpedväggern.. men den hade jag inga problem med.

/Claves

larsöstman
S-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#7 Post by larsöstman »

Om man följer ventilkåpan mot torpedväggen, på "baksidan sitter ett täcklock med en kork packning, den svettades för mig. Trång, men det går att byta. Inte svårt, inte dyrt men lite kletigt. Hoppas det hjälper någon.

Post Reply