Behöver akut hjälp med generatorstrul
-
- S2-Poster
Behöver akut hjälp med generatorstrul
Planerat att ta bilen upp till Bohuslän i helgen samt passat på att boka tid hos Sanden för byte av kam / balansrem på fredag.
Har haft dålig laddning en tid, styrkt av tråd här tog jag mig i kragen köpte ett biltema relä för 99:- och började mecka för att allt skall vara OK.
Av med prylarna var inte så farligt men men dit med det nya.... Som grädde på moset passade ett av kolen på att gå helt av och finns nu inne i generatorn, känner det med fingertoppen men kan inte få ut det.
Några handlingsalternativ
-Vända upp och ner på bilen och skaka ut det, nja
-Mecka ut generatorn och få ut kolet, dit med nytt relä, bäst ide så klart men inte kul utan lyft med dålig belysning et.c. Någon som vet om det öht går att få ut den uppifrån??
-Dit med nytt relä, strunta i kolen och hoppas att den porös som den är pulvriseras och försvinner av sig självt
Snälla hjälp, jag vill inte åka Volvo diesel hela helgen om det går att undvika.....
Har haft dålig laddning en tid, styrkt av tråd här tog jag mig i kragen köpte ett biltema relä för 99:- och började mecka för att allt skall vara OK.
Av med prylarna var inte så farligt men men dit med det nya.... Som grädde på moset passade ett av kolen på att gå helt av och finns nu inne i generatorn, känner det med fingertoppen men kan inte få ut det.
Några handlingsalternativ
-Vända upp och ner på bilen och skaka ut det, nja
-Mecka ut generatorn och få ut kolet, dit med nytt relä, bäst ide så klart men inte kul utan lyft med dålig belysning et.c. Någon som vet om det öht går att få ut den uppifrån??
-Dit med nytt relä, strunta i kolen och hoppas att den porös som den är pulvriseras och försvinner av sig självt
Snälla hjälp, jag vill inte åka Volvo diesel hela helgen om det går att undvika.....
mvh Marcus
MB B170 NGT - 09
BMW 328iM cab - 98
Ex. 968 cab 1992
MB B170 NGT - 09
BMW 328iM cab - 98
Ex. 968 cab 1992
- skillz
- Turbo-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Gör det inte svårare än vad det är 
Generatorn är simpel att ta loss! Bara hissa upp bilen lite i fram, in med pallbockar (för din säkerhet). Sen är det bara att lossa på bulten på ovansidan sen är det bara att ta den andra som sitter fast undertill vid "spännstaget" för generatorn. Sen loss med kablarna, så har du den i handen.
Böt kolen på min generator först. Men det var inte problemet på min, så nu har jag nya kol som bara ligger och gör ingen nytta. Generatorn hade sagt upp sig. Så köpte en helt nyrenoverad istället. Tog 7min att montera dit generatorn. (Jo, jag kollade på klockan och råkade notera tiden)
Så det är inte så krångligt!
EDIT: såg att du hade en 968 nu. Vet inte hur de sitter där. Men lär inte vara mycket svårare?

Generatorn är simpel att ta loss! Bara hissa upp bilen lite i fram, in med pallbockar (för din säkerhet). Sen är det bara att lossa på bulten på ovansidan sen är det bara att ta den andra som sitter fast undertill vid "spännstaget" för generatorn. Sen loss med kablarna, så har du den i handen.
Böt kolen på min generator först. Men det var inte problemet på min, så nu har jag nya kol som bara ligger och gör ingen nytta. Generatorn hade sagt upp sig. Så köpte en helt nyrenoverad istället. Tog 7min att montera dit generatorn. (Jo, jag kollade på klockan och råkade notera tiden)

Så det är inte så krångligt!
EDIT: såg att du hade en 968 nu. Vet inte hur de sitter där. Men lär inte vara mycket svårare?
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.
-
- S2-Poster
- Pär Hylander
- Raceputte
-
- S2-Poster
Fanskapet har lyckats att ramla ner i botten på generatorn och måste upp över en stor kant för att komma ut igen. Har försökt med pincett, vekrtyg med massa dubbelhäftande tape et.c. Går inte, jag ser dessutom inte vad jag håller på med eftersom den sitter så illa till.
Har resignerat, bara att avboka verkstadstid och riva ut sk*ten.
En lärdom, ja det går att byta kolen med generatorn i bilen men det kanske trots allt är smartare att montera ur den redan från början..... Det skall dessutom inte vara så svårt om man tar upp bilen på en lyft och tar ut den underifrån.
Har resignerat, bara att avboka verkstadstid och riva ut sk*ten.
En lärdom, ja det går att byta kolen med generatorn i bilen men det kanske trots allt är smartare att montera ur den redan från början..... Det skall dessutom inte vara så svårt om man tar upp bilen på en lyft och tar ut den underifrån.
mvh Marcus
MB B170 NGT - 09
BMW 328iM cab - 98
Ex. 968 cab 1992
MB B170 NGT - 09
BMW 328iM cab - 98
Ex. 968 cab 1992
- Pär Hylander
- Raceputte
-
- S2-Poster
- GLi
- S-Poster
Generatorstrul
Hej,
Har du provat att suga upp kolet med en dammsugare? Ibland kan det ju räcka för att fåupp/bort saker som hamnat på oönskade ställen.
Har du provat att suga upp kolet med en dammsugare? Ibland kan det ju räcka för att fåupp/bort saker som hamnat på oönskade ställen.
-
- S2-Poster
Hej testat samtliga metoder ovan utan resultat, den ligger där den ligger mellan ytterhöljet och lindningen. Jag har monterat ihop alltihop, är rätt säker på att den jordar lindningen mot ytterhöljet. Är inte så hemma på generatorer, är lindningen jordad mot bilen ändå eller riskerar jag en rejäl kortslutning? Har ej lagt på pluspolen på batteriet ännu.
mvh Marcus
MB B170 NGT - 09
BMW 328iM cab - 98
Ex. 968 cab 1992
MB B170 NGT - 09
BMW 328iM cab - 98
Ex. 968 cab 1992
- Bosse
- Dekal-Nisse
- Bilmodell: Min andra Porsche
- Årsmodell: 1990
Det går att ta bort generatorn uppåt på min 968 cs (visserligen liten generator).
Skruva av de två elkablarna.
Annvände en huggmejsel (konade delen) mellan generator och moror för att avlasta spännstaget. Skruvade ur skruven under generatorn som är för spännstaget. (lång förlängare hylsa och spärrskaft 1/4 tum (tror det var 13mm hylsa))
Skruva sedan bort generatorn vid generatorfästet mot motorn (syns ganska så bra)
Försök att hålla ordning på remmen.
Nu bör generatorn gå att lyfta uppåt.
Montera omvänt.
Passa in remmen och använd huggmejseln för att passa in justerstaget mot generatorn och skruva dit bulten för hand (jo det går att komma åt bakifrån och framåt under generatorn) drag fast bulten.
Nu bör du ha samma remspänning som tidigare.
OBS. Lägg en filt över vänster framskärm då det blir att ligga på denna vid jobbet.
Bozo
Skruva av de två elkablarna.
Annvände en huggmejsel (konade delen) mellan generator och moror för att avlasta spännstaget. Skruvade ur skruven under generatorn som är för spännstaget. (lång förlängare hylsa och spärrskaft 1/4 tum (tror det var 13mm hylsa))
Skruva sedan bort generatorn vid generatorfästet mot motorn (syns ganska så bra)
Försök att hålla ordning på remmen.
Nu bör generatorn gå att lyfta uppåt.
Montera omvänt.
Passa in remmen och använd huggmejseln för att passa in justerstaget mot generatorn och skruva dit bulten för hand (jo det går att komma åt bakifrån och framåt under generatorn) drag fast bulten.
Nu bör du ha samma remspänning som tidigare.
OBS. Lägg en filt över vänster framskärm då det blir att ligga på denna vid jobbet.
Bozo
viewtopic.php?f=17&t=4889&hilit=968
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
-
- S2-Poster
Problem solved, tog ut generatorn och skakade ut kolet. Det går alldeles utmärkt att montera ut även den större generatorn på en icke CS uppåt OM man tar loss hela den övre fästpunkten. Eftersom den läga övre bulten tar i kylarfläktarna är det smartare att strunta i att montera loss den och helt enkelt ta loss hela övre infästningen (sitter med 4 bult i motorblocket.)
Jag lärde mig givetvis detta the hard way efter att jag lossat hela kylaren för att kunna ta bort den långa bulten....
Jag lärde mig givetvis detta the hard way efter att jag lossat hela kylaren för att kunna ta bort den långa bulten....
mvh Marcus
MB B170 NGT - 09
BMW 328iM cab - 98
Ex. 968 cab 1992
MB B170 NGT - 09
BMW 328iM cab - 98
Ex. 968 cab 1992
-
- S-Poster
Fråga om laddningen och kolen...
Hur många mil brukar kolena hålla innan man måste byta dem ?
Har själv en S2 som verkar lite si och så med laddningen ibland men jag har i och för
sig en stereo som drar lite effekt men så stor är den inte! Har sett att voltmätaren går
ner till 12V när jag dunkar på lite men om jag slutar så letar den upp till ca 12.6V.
Direkt när jag startar bilen så ligger laddningen på ca: 13.3V så står det även på
slutsteget men det sjunker sakta tills jag blir nervös runt 12V så slår jag av stereon.
Funderar om min installation av slutsteget inte är helt ok. Kanske behöver ett subsonic
filter som tar bort de lägsta och mest effektkrävande frekvenserna som man ändå inte
hör...
Men kan det vara laddningen som spökar ?
Bilen har snart passerat 10.000 mil.
Hur många mil brukar kolena hålla innan man måste byta dem ?
Har själv en S2 som verkar lite si och så med laddningen ibland men jag har i och för
sig en stereo som drar lite effekt men så stor är den inte! Har sett att voltmätaren går
ner till 12V när jag dunkar på lite men om jag slutar så letar den upp till ca 12.6V.
Direkt när jag startar bilen så ligger laddningen på ca: 13.3V så står det även på
slutsteget men det sjunker sakta tills jag blir nervös runt 12V så slår jag av stereon.
Funderar om min installation av slutsteget inte är helt ok. Kanske behöver ett subsonic
filter som tar bort de lägsta och mest effektkrävande frekvenserna som man ändå inte
hör...
Men kan det vara laddningen som spökar ?
Bilen har snart passerat 10.000 mil.
Porsche 944 S2 cab
-
- Addict
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Porrsche
- Turbo-Poster
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
Bra början, min mätare i kupén visar för det mesta 1 Volt för lite jämfört med min multimeter. Förmodligen handlar det om jordfel och/eller usel mätare i kupén.944_Driver wrote:Börja med att mäta upp spänningen på batteriet med en multimeter, mätaren i kupén är inte 100% rätt alla gånger. Du bör ha 13,8-14,4V när motorn går en bit över tomgång och lyset är på.
//Magnus
8)
Göran
---
Porsche 944 -85
Göran
---
Porsche 944 -85
-
- S-Poster
944_Driver wrote:Börja med att mäta upp spänningen på batteriet med en multimeter, mätaren i kupén är inte 100% rätt alla gånger. Du bör ha 13,8-14,4V när motorn går en bit över tomgång och lyset är på.
//Magnus
Ok ska kolla det.
På slutsteget finns det en voltangivning där det står 13.3V när jag startar
och bilen har gått någon minut. Men jag ska kolla med en rikitg mulitmeter
över batteriet för jag har en 0.5F konding kopplad till stereon så
spänningen över stereon kanske inte är den samma som över batteriet.
/Christian
Porsche 944 S2 cab