Etanolkonvertering?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
FekZen
Turbo-Poster
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej

#16 Post by FekZen »

Max wrote:
FekZen wrote:Kan tilllägga att om någon är intresserad av att kika på dethär med en optimal etanol-tändkurva så kan vi göra ett försök att ta fram det.

Mvh// Adde.
Hej Adde!

Jag skickade ju ett pm till dig ang detta för ett par måndare sen!
Just precis, kommer ihåg det, tänkte vi kan kika lite på dethär, har du mer information att gå på nu? altså vad som behövs göras osv?

Skicka mig PM så styr vi upp något.

Mvh//
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

FekZen
Turbo-Poster

#17 Post by FekZen »

Tomas> Gissar att du nyttjar det att olika mapset som är till för olika länders kvalite på soppa och därmed kör du helt eget mapset på båda alt alla tre (är lite olika på olika 944or hur många olika som finns)
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

Tomas
Addict
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988

#18 Post by Tomas »

FekZen wrote:Tomas> Gissar att du nyttjar det att olika mapset som är till för olika länders kvalite på soppa och därmed kör du helt eget mapset på båda alt alla tre (är lite olika på olika 944or hur många olika som finns)
Ja, 951 har tre mapset för olika länder och bränslen och avgaskrav.
Jag har dock tagit bort ett mapset eftersom jag behövde utrymme för min modifierade MAF programkod och eftersom metoden att välja mapset gör att man inte kan få closed loop lambdakontroll för mer än ett mapset. Genom att göra om programkoden för mapvalet så kan jag göra mapval (mellan två olika mapningar) och välja att slå på/av lambdakontrollen helt oberoende av varandra.

Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

FekZen
Turbo-Poster

#19 Post by FekZen »

Okej låter trevligt! Dock kan man även använda sig av en epromswitch och därmed ha lambdareglering på båda mapparna. Blir kul att labba lite med E85 och se om man kan få fram något. Själv kör jag dock bmw-turbo numera så jag har inte min 944 kvar att labba med.

Mvh//
FULL fart spar tid!

Chaan
S-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

Re: Etanolkonvertering?

#20 Post by Chaan »

Chevalier wrote: Någon som har erfarenhet av en konvertering (om det nu går)?
Har "läst en del" (hehe). Kör min k-jet på etanol sedan ca ett år också.
Chevalier wrote:Mycket jobb?
Enkelt med lambdareglerat EMS.
Chevalier wrote:Kostnader?
Från nån hundring (snikvariant med beg. btr) till mer realistiska sjuhundra för en nytillverkad btr till överdrivna 15 000:- på bsr med omprogrammering och mappning.
Chevalier wrote:Fördelar/nackdelar?
Miljö, effekt, ekonomi. I nämnda ordning ungefär.
Chevalier wrote:Lätt att återställa om man skulle vilja?
Enkelt med ställbar btr, extra enkelt med bypass monterad och originalreulatorn kvar. Även enkelt med elektronikbox (över 1000:- nånstans) som förlänger spridartiderna. Den som används f.n. har bara två lägen men flera nya är under utveckling - och där ska det gå att ställa steglöst.

Jag såg att du har en 968 - sitter det Motronicsystem i den? De har nämligen visat sig mycket adaptiva (vida gränser för lambdaregleringen) och det åker runt ett antal svenskar i sina Motronicstyrda bilar på E85 helt utan åtgärd. Det är med andra ord inte helt säkert att du behöver göra någonting, med undantag för att adaptionen kan ta ett tag alternativt hänga av batteripolerna en stund. Såvida inte din bil är hårdtunad eller något... för då lär det behövas mer än något adaptivt sysetem kan ge.

Bosse
Dekal-Nisse
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990

#21 Post by Bosse »

Sundström wrote:
Chevalier wrote: Någon som har erfarenhet av en konvertering (om det nu går)?
Har "läst en del" (hehe). Kör min k-jet på etanol sedan ca ett år också.
Chevalier wrote:Mycket jobb?
Enkelt med lambdareglerat EMS.
Chevalier wrote:Kostnader?
Från nån hundring (snikvariant med beg. btr) till mer realistiska sjuhundra för en nytillverkad btr till överdrivna 15 000:- på bsr med omprogrammering och mappning.
Chevalier wrote:Fördelar/nackdelar?
Miljö, effekt, ekonomi. I nämnda ordning ungefär.
Chevalier wrote:Lätt att återställa om man skulle vilja?
Enkelt med ställbar btr, extra enkelt med bypass monterad och originalreulatorn kvar. Även enkelt med elektronikbox (över 1000:- nånstans) som förlänger spridartiderna. Den som används f.n. har bara två lägen men flera nya är under utveckling - och där ska det gå att ställa steglöst.

Jag såg att du har en 968 - sitter det Motronicsystem i den? De har nämligen visat sig mycket adaptiva (vida gränser för lambdaregleringen) och det åker runt ett antal svenskar i sina Motronicstyrda bilar på E85 helt utan åtgärd. Det är med andra ord inte helt säkert att du behöver göra någonting, med undantag för att adaptionen kan ta ett tag alternativt hänga av batteripolerna en stund. Såvida inte din bil är hårdtunad eller något... för då lär det behövas mer än något adaptivt sysetem kan ge.
Så du menar att det bara är att tanka E85 i 968an. Låter spännande.
Har letat i manualen men finner inte vad motorstyrningen har för namn.
Bozo

FekZen
Turbo-Poster

#22 Post by FekZen »

Minns på rak arm att det sitter ett Motronic system i 968an , version har jag inte i huvudet men kan kika upp det.

Mvh// Adde.
FULL fart spar tid!

Tomas
Addict
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988

#23 Post by Tomas »

Sundström wrote:Jag såg att du har en 968 - sitter det Motronicsystem i den? De har nämligen visat sig mycket adaptiva (vida gränser för lambdaregleringen) och det åker runt ett antal svenskar i sina Motronicstyrda bilar på E85 helt utan åtgärd. Det är med andra ord inte helt säkert att du behöver göra någonting, med undantag för att adaptionen kan ta ett tag alternativt hänga av batteripolerna en stund. Såvida inte din bil är hårdtunad eller något... för då lär det behövas mer än något adaptivt sysetem kan ge.
Om det ändå vore så enkelt.
Motronic finns i en mängd versioner och varianter, 944 har version 1.2, 944S har v2.1 och 951 har v3.1. Idag är man uppe version 7.x någonstans.
Vad gäller egenskaperna skiljer det sig en hel del mellan modellerna.
Eftersom jag bara har erfarenhet av version 3.1 så kan jag bara uttala mig om den, här följer lite fakta kring hur den skulle kunna hantera etanol.
Lambdaregleringen har begränsat arbetsområde, +/- ca 10-20% vilket inte är tillräckligt för E85.
Lambdaregleringen kopplas ur på fullgas, mao skulle motorn gå väldigt snålt på fullgas.
Knackregleringen kan bara ställa ned tändningen, ej upp. Fär att få ut en effektvinst måste man höja tändningen med etanol, detta kan inte den adaptiva regleringen på en 951 göra.
Motronicen i 951 har heller inget minne så att den kan lära sig inställningar.

Jag har ingen info om motronic i 968 men jag misstänker att någon av dessa punkter gäller även där. Skulle gissa att lambdasensorn kopplas ur på fullgas även där eftersom de lambdavärden man vill ha på fullgas inte går att mäta med acceptabel noggranhet med en vanlig lambdasensor.

Tomas

PS. Glöm inte tändningen, mycket här verkar bara handla om bränslemängden. Ska man få ut max ur etanol krävs modifierad tändkurva. DS.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

Post Reply